SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare annan1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 910
  • Visningar Visningar 42 358
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

På tal om det du hävdar att man har rätt att vara anonym:

""Hemsidan http://avpixlat.info har alltså inget grundlagsskydd. Den som lämnar uppgifter för publicering till en sådan hemsida åtnjuter inte de rättigheter som tillkommer meddelare m fl enligt grundlagarna. Inte heller har Expressen röjt någon uppgiftslämnare till den tidningen genom den kritiserade publiceringen", skriver Justitiekanslern i sitt beslut"

Ja? det är avpixlat vi diskuterar, är de som har hängts ut.
Självklart trakasserar inte alla i SD, det finns inga grupper som är så homogena (även om SD vill hävda det).
Däremot tar SD inte avstånd mot det när de låter SockerKenta bedriva avpixlat för att hetsa fram fler röstare.
Nån liten klick är det inte heller. Det är en skrämmande stor del av SD som ägnar sin tid åt hat.
Är det hela deras plitik bygger på, rädsla för det främmande och det nya (typ genus).

Jag har inte glömt bort nånting, förstår inte vad det har med denna tråden att göra?

Har du glömt Läckberg? hon hängs ut som höginkomsttagare hela tiden i tidningarna.
varför nämner du inte henne?

Nej det skrev jag inte.
Dock tror jag de uttalanden har mer med saken att göra än ett avslöjande i expressen.

Du tycker inte det är skrämmande att han vill göra en beväpnad revolution?
I mina öron låter det som en Breivik som inte ska få samla vapen i fred.

Nej det skrev jag inte.
Dock tror jag de uttalanden har mer med saken att göra än ett avslöjande i expressen.

Du tycker inte det är skrämmande att han vill göra en beväpnad revolution?
I mina öron låter det som en Breivik som inte ska få samla vapen i fred.

Jag tycker det är fruktansvärt!

Men hade han inte blivit avslöjad i Expressen så hade folk inte vetat att det var han som stod bakom dessa uttalanden.

Jag tycker att det är lika fruktansvärt att man svarar med att bomba det visar ju tyvärr på att man inte är främmande att använda dödligt våld och det skrämmer mig.

Tycker du att media ska sluta presentera några namn alls i något sammanhang för att inte riskera att bli anklagade för att ha triggat igång attacker mot folk? Det lär vara det enda sättet de kan undvika att få anklagelser typ dina, att de på något sätt ska vara ansvariga för brott som på något vis kan ha inspirerats av artiklar..

Ja man kan diskutera om uppgifter är lämpliga att publicera, vissa är det inte -definitivt inte uppgifter om brottsoffer till exempel, men att ta ifrån det personliga ansvaret från de som utöver ett brott med att hänvisa till att denne inte utfört det om XX inte hade skrivits är absurt.

OBS jag talar inte om vissa siters direkta uppvigling av folk med publicering av adress och förtäcka uppmaninger om att trakasera folk utan jag syftar på normal rapportering i media uttan någon som helst uppmaningar till något över huvudtaget när det gäller organisationer/individer.

Tycker du att media ska sluta presentera några namn alls i något sammanhang för att inte riskera att bli anklagade för att ha triggat igång attacker mot folk?

Vilken fantastisk idé! Om media tex aldrig hade visat namn och bild på Olof Palme och Anna Lindh, så är det ju god chans att de inte hade blivit mördade.

Medias fel, helt enkelt. :p

Och ingen tårta för Jimmy stackaren.

Inga hyllningar åt fotbollslandslaget om de vinner VM, huva om någon misstycker och aggerar på det. Enstaka stjärnor inom diverse områden har blivit utsatta och helt utan att ha gjort ett enda brott och de måste skyddas från risker pga medias rapportering.

Naturligtvis ska politikers åsikter o ståndpunkter publiceras. Att en del av dem är så dumma att de gör det under en bristfällig anonymitet är egentligen egalt.

Men de intressanta frågorna här (för de flesta är det ju ingen överraskning vad en del av SD:representanterna står för)är:
Hur informationen togs fram, om det skedde mot lagar o paragrafer
Finns det legalitet bakom det register som var nödvändigt för att göra avslöjandet.
Om det är etiskt riktigt att, använda material som ev. framkommit med olagliga medel

Enligt justitiekanslern är svaret nej.
Eftersom avpixlat inte vill följa svenska lagar utan ställer sig utanför kan man heller inte räkna med att svenska lagar skyddar en på deras sida.

""Hemsidan http://avpixlat.info har alltså inget grundlagsskydd. Den som lämnar uppgifter för publicering till en sådan hemsida åtnjuter inte de rättigheter som tillkommer meddelare m fl enligt grundlagarna. Inte heller har Expressen röjt någon uppgiftslämnare till den tidningen genom den kritiserade publiceringen"

"Alla åsikter som håller sig inom lagen ramar ska försvaras i den mån att de ska kunna yttras på lika villkor" var kanske inte den bästa formuleringen även om jag tycker det är tydligt det bara är rätten till åsikten jag försvarar och inte åsikten i sig. Anledningen till att jag valde just den formuleringen var ju p.g.a ditt grundlösa påstående om att jag försvarar åsikten att barn ska svälta ihjäl.

Nej det var inte tydligt. Snarare symptomatiskt hur du kommer susandes och försöker vara subtil i ditt försvar av högermuppar.

Enligt justitiekanslern är svaret nej.
Eftersom avpixlat inte vill följa svenska lagar utan ställer sig utanför kan man heller inte räkna med att svenska lagar skyddar en på deras sida.

""Hemsidan http://avpixlat.info har alltså inget grundlagsskydd. Den som lämnar uppgifter för publicering till en sådan hemsida åtnjuter inte de rättigheter som tillkommer meddelare m fl enligt grundlagarna. Inte heller har Expressen röjt någon uppgiftslämnare till den tidningen genom den kritiserade publiceringen"

Den logiken håller inte.
Även en brottsling har rätt till att behandlas enligt de lagar som gäller.
Rätt till advokat och rätten att åklagaren ska bevisa skuld.

Skälva publiceringen, där ansvarar Expressen för sina val och de omnämnda sverigedemokraterna för sina alster.

Men. Hur uppgifterna kom till expressen, där gäller svensk lag. den om intrång i dataregister och den om att upprätta dataregister.

Din logik brister, givetvis ska eventuella lagbrott som görs mot sidan beivras men då sidan inte har någon ansvarig utgiverare så har den inte det grundlagsskydd som sådana sidor har när det gäller källskydd.

Det är enkelt för avpixlat att få samma status som övriga media, det räcker att uppfylla lagens krav.

Kan en anonym grupp dömas för ett intrång på en utländsk sida?
Om det som i det här fallet, inte finns ett land som sidan tillhör?

Din logik brister, givetvis ska eventuella lagbrott som görs mot sidan beivras men då sidan inte har någon ansvarig utgiverare så har den inte det grundlagsskydd som sådana sidor har när det gäller källskydd.

Det är enkelt för avpixlat att få samma status som övriga media, det räcker att uppfylla lagens krav.

Naturligtvis har inte en "sida" samma grundlagsskydd vad det gäller yttranderätt och fredning som ex en tidning med en ansvarig utgivare.
Men det har jag ju heller aldrig påstått.

Vad jag har sagt är att expressen har ett moraliskt,m rättsligt och etiskt ansvar för vad de publicerar.

Att begå brott för att få en bra story, det håller inte, vilket man märkte i samband med vapenköpet.

I det här fallet så är frågan, kom expressen åt materialet pg av att ett system hackades.
+ att för att kunna arbeta med all information så krävdes ett dataregister som per automatik blev ett personregister då adresser kopplades till "nick"
Fins det ett tillstånd för detta register? om inte så är ju det ett lagbrott.

Kan en anonym grupp dömas för ett intrång på en utländsk sida?
Om det som i det här fallet, inte finns ett land som sidan tillhör?

Frågan är väl om det skulle bli ännu hårdare straff om dataintrånget ex skett i ex.USA? För någonstans måste ju servern stå?

jag kan inte svara på det men jag tror inte att Expressen kommer råka illa ut.

I falletdå Expressen köpte olagliga vapen för att få en bra story så:
http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2012/05/expressen-falls-for-vapenreportage/

I det här fallet,om det konstateras att lagbrott begåtts så finns en viss risk. enär man som köpare är skyldig att tillse att den köpta varan inte är stulen eller på annat viss kommit i säljarens kontroll olagligt.

Men observera, jag har ingenting emot att man drar ner brallorna på politiska vettvillingar.
Den här diskussionen handlar om vad som är lagligt eller inte.

I det här fallet så är frågan, kom expressen åt materialet pg av att ett system hackades.
+ att för att kunna arbeta med all information så krävdes ett dataregister som per automatik blev ett personregister då adresser kopplades till "nick"
Fins det ett tillstånd för detta register? om inte så är ju det ett lagbrott.
Är det klarlagt att det var fråga om en olaglig hackning?

Sådana register är lagliga för media och tidningar att ha, om syftet är journalism.

Nej det var inte tydligt. Snarare symptomatiskt hur du kommer susandes och försöker vara subtil i ditt försvar av högermuppar.

Hade varit bättre om vi slutade när jag skrev att det inte finns någon mening att diskutera så länge man inte skiljer på att försvara villkoren man kan yttra åsikter på och att försvara åsikterna i sig. Nu efter du har haft fel, varit otrevligt och blivit provocerad så verkar vi vara tillbaka på precis samma ställe igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 592
Senast: alazzi
·
Äldre http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/ Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
18 987
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka