SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare annan1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 910
  • Visningar Visningar 42 357
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Och jag försvarar din möjlighet att yttra dig även om du vill vara anonym.

Vill man vara annonum på internet får man fixa det själv och inte rälna med att andra är diskreta och saknar nyfikenhet. Det är väldigt mycket man kan snappa upp annars och helt lagligt. Man får skaffa sig epostadresser sminte är knutna tilen som person och eventuellt någon vpn lösning som håller en annonym. Internet är lite som att diskutera på bussen, alla närvarande kan höra, men till skillnad från på bussen så sparas allt så även nästa passagerare kan ta del, och nästa och nästa.

Vill man yttra sig annonymt i offentlig miljö så får amn allt se till att dölja sinidentitet noggrant.

Nu använder jag min yttrandefrihet till att fråga om du är dum på riktigt?

Sch, det är inget fel i att inte förstå att "dessa blondglada" varken betyder att alla Svenska är blonda eller att man ens menar alla.

@Ruby "dessa blondglada" syftar på vad vissa personer tycker om hårfärgen ( och i förläningen om invandrare) och inte på tyckarnas hårfärg.

Det enda jag tänker orka kommentera är att jag finner dagens uthängningar av privatpersoner något helt fruktansvärt avskyvärd.
Det förvånar mig inte att det är det enda du tänker kommentera. Däremot är det ju lite märkligt, att vara aktiv i ett parti vars medlemmar uttrycker sådana hatiska och störda åsikter och ändå inte ha något att säga om det.

Men men, uppenbart känner sig många sverigedemokrater bekväma med att representeras av människor som på fullaste allvar tror att regeringen försöker smitta Sveriges befolkning med hiv. Annars hade man väl hört om fler som blivit upprörda och arga av det som kommit fram?

Du förstår ju inte vad som har hänt. RG har brutit mot disqus regler och utnyttjat ett säkerhetshål i deras API för att komma åt krypterad information som man sedan knäckt m.h.a brute force alt. rainbow tables. Det är meningen att användarnas mail ska vara hemliga.

Nä;

BbIE46cCEAAEhvJ.png:large

Tillägg, blev osäker på om bilden är OK att posta - annars skriver jag bara av den.

Vadå nej? Har du någon koll på IT-säkerhet? Vilka av Hannas och mina påståenden är inte kompatibla menar du?

Edit:
disqus.com skrev:
...Disqus offers an API service that includes MD5 hashes of email addresses in order to use Gravatar, a commonly used third party service that enables users to display a consistent avatar across platforms. This appears to be a targeted attack on a group of individuals using pattern matching of their activity across the web, associated with email addresses used by those individuals. To use our API or service for such purposes, is a breach of our privacy guidelines. As in all such cases, we are terminating the account.

​Further, we are disabling Disqus’ use of the Gravatar service and removing the MD5 hash email addresses from the API. We will evaluate any further changes that will need to be made based on these actions....

Senast ändrad:

Du förstår ju inte vad som har hänt. RG har brutit mot disqus regler och utnyttjat ett säkerhetshål i deras API för att komma åt krypterad information som man sedan knäckt m.h.a brute force alt. rainbow tables. Det är meningen att användarnas mail ska vara hemliga.

nej. Verkliga personer har skrivit inlägg på internet. De kan alltid avslöjas så som han som skriver golit inlägg kan avslöjas. Det finns inget som är hemligt på internet.

Sen gör han som skriver golits inlägg en poäng av att det som skrivs är ett nick och inte "han som skriver golits inlägg i person" men det står var och en fritt att förväxla....

Kort sagt har du skrivit något får du förklara det, vilket han som skriver golits inlägg kan göra.

KL

Det som jag tycker är riktigt riktigt jobbigt är att alla dessa skandaler och avslöjanden om SDs rätta ansikte bara ger dem fler väljare. Vad kan vi dra för slutsats av det?

Att man inte ska ha rätt till anonymitet på nätet gäller självklart även homosexuella, ateister osv i länder där de är hårt stigmatiserade? De ska också hålla sig till att skriva ner sina tankar i en dagbok och låsa den om de inte vågar yttra sig offentligt?

Öh... varför skulle någon ha en exklusiv rätt att vara anonym på internet?

Det finns reglerad anonymitet i regeringsformen, men då måste avpixlat besvära sig med ansvarig utgivare.

Så ... när "socker-kenta" tar ansvar för vad som skrivs på hans sida, kan de som skriver där vara anonyma.

Nej varför skulle det vara meningen att de ska vara hemliga. Det är internet, inget är hemligt.

information vill vara fri...

kl

Det enda jag tänker orka kommentera är att jag finner dagens uthängningar av privatpersoner något helt fruktansvärt avskyvärd. Att Avpixlat gör detsamma ursäktar inte att "seriös" media med pressetiska regler gör detsamma.

Jag har mer "förståelse" när det rör folkvalda politiker (även om jag är extremt tveksam till tillvägagångssättet och omständigheterna, inte minst då gällande Expressens samarbete med Researchgruppen), men det här är bara rent Vidrigt.

Öh? för att privatpersoner förordar folkmord? Rimligen har SÄPO redan koll och rimligen har de redan sagt det "mellan skål och vägg"

Om man nu är rasist, vad är det för fel att andra också vet det?

Det stora med internet är ju att information är fri... Även den som är obekväm

KL

Det som jag tycker är riktigt riktigt jobbigt är att alla dessa skandaler och avslöjanden om SDs rätta ansikte bara ger dem fler väljare. Vad kan vi dra för slutsats av det?

att vi är människor, och att så länge SD får sprida sina vanföreställningar i fred så ligger vi illa till

I en civiliserat land strax söder om oss mördade man 6 miljoner på grund av vanföreställningar.

KL

Slutsatsen är för deppig för att jag ska orka dra den.

kl

Allmänt om anonymitet på nätet.

Jag tycker inte att det är så svartvitt som att det man tar upp på internet ska vara enbart sådant som man kan tänka sig att skrika ut över torget med en megafon.

Anonymitet på internet ska heller inte vara en rättighet på så sätt att anonyma skribenter aldrig får avslöjas, absolut inte, utan jag tänker att det ska finnas en möjlighet och en viss rätt att vara anonym på så sätt att det valet ska respekteras så långt det är möjligt. Till viss del tycker jag alltså vi ska slå vakt om anonymiteten på nätet, att vi ska kunna känna att anonymitet finns som alternativ även om den i praktiken förstås inte riktigt existerar (bland annat pga dagens massövervakning, apropå de senaste avslöjandena om FRA och gänget). Anonymitet har sina fördelar.

Ta den där kampanjen prataomdet tex, hur många hade skrivit om sexuella övergrepp/gråzoner under sitt namn och bild? Vissa hade det, andra hade det inte. Båda valen är ok, och bör så långt som möjligt accepteras. Anonymitet kan öppna upp för diskussion kring känsliga ämnen. Det finns ett värde i att människor känner att de kan ha en viss anonymitet.

Problemet blir förstås när man använder sin anonymitet för att sprida hat, som i de här fallen i tråden, eller förtala eller trakassera. Man kan inte förvänta sig att komma undan med sådant bara för att man tror sig vara anonym, det finns fortfarande ett personligt ansvar och sådant ska inte accepteras någonstans.

KL

Fast vet vi det? Att de ökat i opinionsmätningarna över tid vet vi. Jag minns inte säkert men jag har för mig att en av de senare, men inte den senaste, var gjord alldeles efter någon uppmärksamhet kring dem, och att de då backade lite.

Men oavsett vilket: avslöjanden och kritik kan ju inte hållas inne för att SD inte ska få nya väljare. Och om någon är så till den grad omogen att hen tänker "det är så synd om SD att jag måste rösta på dem" - då är jag böjd att tänka att det är demokratins pris. Vi får ta det. (Dessutom tror jag att det är ytterst få som skulle resonera så. De som väljer att rösta på SD delar deras ruttna åsikter, helt enkelt).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 562
Senast: alazzi
·
Äldre http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/ Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
18 987
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka