SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare annan1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 910
  • Visningar Visningar 42 358
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Hermelin har rätt. Om du skriver en insändare som en tidning vill ta in så får du skriva under signatur om du vill, men du måste meddela ditt namn till redaktionen (som inte publicerar det). Alltså är du inte anonym. Ditt namn syns bara inte i tidningen.

Här är exempel på en standardformulering:

alltså som jag sa, anonymiteten i pressen är avhängigt tidningens moral.:)

Det finns fortfarande inget som säger att du inte får vara det och har rätt att vara det om du vill.

Du känner inte att situationen är lite bekant och att den upprepar sig gång på gång i olika trådar?

Ungefär så här:

1. Du påstår något utan att ha några argument för det.
2. Andra visar med hjälp av argument att du har fel.
3. Du påstår samma sak igen (eventuellt med fler utropstecken).
4. Andra visar återigen att du har fel och förklarar hur du har fel med hjälp av argument och exempel
5. Du påstår återigen samma sak, utan argument.
Punkt 5 upprepas sedan in absurdum, utan att utvecklas.

Varför funderar du inte över argumenten och lär dig något av vad andra skriver?

Du har alltid rätt att vara anonym överallt. Du behöver aldrig uppge ditt namn vid tips eller om du vill anmäla någon.

Det är väl upp till var och en om man vill vara anonym, jag anser det vara en rättighet.

men återigen, vad du tycker är din åsikt, inte en sanning.

Lägger du ett bombhot kan du knappast hävda rätten till anonymitet.
Inte heller när du begår hets mot folkgrupp.

Å andra sidan kom inte detta ramaskriet när de smygfilmades på Finlandsfärjan?

och ingen klagar på fuskbyggarna och liknande program. Om journalister inte får gräva och smygfilma/smygläsa så kommer vi inte få reda på så mycket. Vill vi ha det så?

Nu menar jag inte Tomas men: det är lite lustigt det där. När politiker fifflar med kvitton, åker på lyxresor, köper svartstäd, visar dubbelmoral osv - då tycker folk att det är bra att det kommer fram. Men när politiker som kommer från SD granskas så är det synd om SD.

Ja fast när du skriver under pseudonym i en tidning finns en ansvarig utgivare som tar ansvar för vad som står i tidningen, och kan därigenom välja vad som ska publiceras.

Och nä, jag har inte rätt att inte bli igenkänd. Jag kan anstränga mig för att dölja min identitet när jag yttrar mina åsikter men om nån, trots lösmustasch på torgmötet eller "hemligt" nick på internet, ändå lyckas räkna ut att det är just jag så är det ingen kränkning av mina rättigheter.

Om du nu trots att flera försökt förklara för dig hur det ligger till ändå vill hävda att du har rätt till anonymitet, undrar jag var du hittar stöd för det annat än dina egna åsikter?

KL

Lobelia, mandalaki och många andra, tack för att ni orkar :bow:

Du har rätt att vara anonym när du tex anmäler någon, vill man att den rätten skall försvinna? Det finns ju faktiskt folk som gör okynnes anmälningar likaså riktiga anmälningar. Vill man avslöja dem som gör falska anmälningar? Då kommer det hela att falla för att ta ett exempel.

Nej jag har inte talat om kränkning utan vad som är rätt eller fel. Och nej jag tycker inte att det är rätt att hänga ut folk oavsett vad det rör sig om. Blir man dömd för det är det en annan sak men annars nej.

Du känner inte att situationen är lite bekant och att den upprepar sig gång på gång i olika trådar?

Ungefär så här:

1. Du påstår något utan att ha några argument för det.
2. Andra visar med hjälp av argument att du har fel.
3. Du påstår samma sak igen (eventuellt med fler utropstecken).
4. Andra visar återigen att du har fel och förklarar hur du har fel med hjälp av argument och exempel
5. Du påstår återigen samma sak, utan argument.
Punkt 5 upprepas sedan in absurdum, utan att utvecklas.

Varför funderar du inte över argumenten och lär dig något av vad andra skriver?

Men jisses människa att du ens orkar!

Jo jag anser att man har rätt att vara anonym om man vill och det i många olika situationer i samhället. Och nej jag har inte fel i det!

Kom med något sakligt istället eller du ängar din tid till att försöka trycka ner mig? Men varsågod lycka till om det får dig att må bra.

Å andra sidan kom inte detta ramaskriet när de smygfilmades på Finlandsfärjan?

och ingen klagar på fuskbyggarna och liknande program. Om journalister inte får gräva och smygfilma/smygläsa så kommer vi inte få reda på så mycket. Vill vi ha det så?

Vill vi ha ett storebro samhälle då?

Nu menar jag inte Tomas men: det är lite lustigt det där. När politiker fifflar med kvitton, åker på lyxresor, köper svartstäd, visar dubbelmoral osv - då tycker folk att det är bra att det kommer fram. Men när politiker som kommer från SD granskas så är det synd om SD.

Det är det väl ingen som tycker ? Frågan är väl om man skall hänga ut folk i pressen på det sättet man nu gjorde.

Sedan allt fiffande med kvitton etc görs ju för statens pengar och krävs ju def en granskning.

Sedan vill vi att vår arbetsgivare skall börja smygfilma samtal med sina anställda, var skall gränsen gå?

Senast ändrad:

Du har rätt att vara anonym när du tex anmäler någon, vill man att den rätten skall försvinna? Det finns ju faktiskt folk som gör okynnes anmälningar likaså riktiga anmälningar. Vill man avslöja dem som gör falska anmälningar? Då kommer det hela att falla för att ta ett exempel.

Nej jag har inte talat om kränkning utan vad som är rätt eller fel. Och nej jag tycker inte att det är rätt att hänga ut folk oavsett vad det rör sig om. Blir man dömd för det är det en annan sak men annars nej.

Att ha vara garanterad anonymitet i vissa situationer är inte detsamma som att du anser att man ska ha rätt att vara anonym när man skriver på nätet, eller snackar skit om någon på bussen. Hur kan du inte förstå skillnaden?

Om man nu enligt dig har rätt att vara anonym när man vill, måste väl ändå att bli igenkänd (icke-anonym) vara en kränkning av den rättigheten?

Vidare undrar jag om du förstår skillnaden i 1: formella rättigheter 2: din högst personlig och subjektiva åsikt om vad som är rätt och fel? Det verkar nämligen inte så...

Att ha vara garanterad anonymitet i vissa situationer är inte detsamma som att du anser att man ska ha rätt att vara anonym när man skriver på nätet, eller snackar skit om någon på bussen. Hur kan du inte förstå skillnaden?

Om man nu enligt dig har rätt att vara anonym när man vill, måste väl ändå att bli igenkänd (icke-anonym) vara en kränkning av den rättigheten?

Vidare undrar jag om du förstår skillnaden i 1: formella rättigheter 2: din högst personlig och subjektiva åsikt om vad som är rätt och fel? Det verkar nämligen inte så...

Svara bara ja eller nej! Skall vi värna om rätten att vara anonym tex vid anmälningar?

Här är exempel på lägen då du har rätt att vara anonym - i den meningen att den du talar med inte avslöjar din identitet för någon annan:

* när du gör en anmälan till soc om att barn far illa i en familj får soc inte avslöja för familjen vem som anmält.

* när du lämnar ett tips till en tidning kan du begära att bli skyddad som källa. Då får tidningen inte avslöja vem tipsaren är.

* om du är offentliganställd har du meddelarskydd om du lämnar uppgifter om er verksamhet till tidningen. Då får tidningen inte avslöja för din arbetsgivare (eller någon annan) vem du är.

Det här är exempel. Att utifrån dem dra slutsatsen att det finns något slags allmän "rätt att vara anonym" som du saboterar tråden med genom att påstå istället för att argumentera, sida upp och sida ner - det är bara befängt.

Mitt svar måste naturligtvis bli en upprepning av det jag tidigare skrivit: Att ha vara garanterad anonymitet i vissa situationer är inte detsamma som att man ska ha rätt att vara anonym när man skriver på nätet, eller snackar skit om någon på bussen. Ser du ingen skillnad alls i att ringa till polisen och anmäla ett brott och att samtala i offentliga miljöer? (Nätet är en offentlig miljö på samma sätt som en buss eller ett torg.)

Och kanske du kan svara på mina? Jag upprepar:

Om du vill hävda att man har rätt till anonymitet när helst man så önskar, undrar jag var du hittar stöd för det annat än dina egna åsikter?

Kan du förstå skillnaden mellan å ena sidan formella rättigheter och å andra sidan din högst personlig och subjektiva åsikt om vad som är rätt och fel?

Mandalaki hann före och föklarar bra.

Du har en klar poäng där.

Om du vill hävda att man har rätt till anonymitet när helst man så önskar, undrar jag var du hittar stöd för det annat än dina egna åsikter?

Kan du förstå skillnaden mellan å ena sidan formella rättigheter och å andra sidan din högst personlig och subjektiva åsikt om vad som är rätt och fel?

Får andra också svara?:)

A) 1962

B) badboll

C) vet inte

;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 592
Senast: alazzi
·
Äldre http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/ Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
18 987
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka