Men då borde det ju ha stått SLU i budgetförslaget från SD? Vem har sämst faktakoll? Annie Löf som vet att Skogsinstitutet inte finns längre eller SD som tror att det finns?
Institutet lades inte ner, deras verksamhet upphörde inte, man gick helt enkelt upp i en annan institution
 
Du förutsätter en jävla massa landsbygdsbo och jag kan inte diskutera med konstiga påståenden om att deras kompisar jobbar för ett visst företag i ett visst land.

Jag förutsätter inte, jag vet.
Prata med en syrian och fråga honom om han har släktingar i andra länder och de flesta kan räkna upp många länder.
 
fast "han har släktingar i andra länder" är lite bredare än det du exakt skrev
"Dels med sina kontakter i Nordafrika o mellanöstern + att man ofta har släktingar runt hela klotet som inte sällan arbetar på för exportföretag attraktiva positioner."

är ju som att säga att alla svenskar känner nån på Ikea.
 
Jag tror nog att de som gynnas mest av en välfungerande integration är flyktingarna/invandrarna själva.

Ja, det är klart, men samtidigt ska man kanske ha klart för sig att med den bakgrund som många flyktingar har som får stanna, så är det lite optimistiskt att tro att de helt smidigt ska kunna integreras till välanpassade arbetstagare. Förhoppningsvis så får de det i alla fall bättre här, än de hade haft det om de hade stannat hemma.

Sen, hur mycket resurser man vill lägga på att hjälpa dem, är väl en fördelningspolitisk fråga. Det är mycket möjligt att ökade anslag till flyktingemottagning i Sverige skulle ge bättre resultat på integrationsfronten, men den linjen har ju knappast SD drivit. De vill ju dra ner på stöd till flyktingar i Sverige, inte avsätta mer resurser.

Integrationsfrågan är väl dessutom i minst lika hög grad, om inte mer, en klassfråga? Invandrare med högskoleutbildade föräldrar t ex klarar sig relativt sätt bra, problemet är väl att krigshärjade områden sällan utmärks av ett välfungerande och välfinansierat utbildningssystem. Och vaknar man skrikande på nätterna för att man är traumatiserad, så är man kanske inte riktigt att i skick att ta till sig högre utbildning, oavsett.
 
fast "han har släktingar i andra länder" är lite bredare än det du exakt skrev
"Dels med sina kontakter i Nordafrika o mellanöstern + att man ofta har släktingar runt hela klotet som inte sällan arbetar på för exportföretag attraktiva positioner."

är ju som att säga att alla svenskar känner nån på Ikea.
Har själv genom okonventionella kontakter löst upp en och annan knut när det gällt internationella överföringar
 
Fast Sjöstedts inlägg var ju bara ett direkt angrepp på högerspöket, fullt av faktafel. Jag tror inte att någon arbetslös eller heltidssjukskriven betalar mer skatt än mig, till exempel. Fast det är lite OT, jag tyckte bara att Sjöstedts inlägg skiljde sig nämnvärt i träffsäkerhet från de andra när det gäller vad som är signifikant och skiljer ut SD som parti. Det var mer som ett generellt (V)-inlägg i den allmänna debatten.

Man kan välja att skalla det jobbskatteavdrag eller pensionärsskatt. Man kan se skatt i absoluta tal eller som del av inkomst...

Men Sjöstedt var bättre här :) När Jimmi inte kan svara

 
Senast ändrad:
Man kan välja att skalla det jobbskatteavdrag eller pensionärsskatt. Man kan se skatt i absoluta tal eller som del av inkomst...

Men Sjöstedt var bättre här :) När Jimmi inte kan svara


Kan ju komplettera när fantastiska Jimmi blir svarslös igen

 
Man kan välja att skalla det jobbskatteavdrag eller pensionärsskatt. Man kan se skatt i absoluta tal eller som del av inkomst...

Men Sjöstedt var bättre här :) När Jimmi inte kan svara


Om man säger att vissa betalar in mer än andra bör man nog hålla sig till absoluta tal. Som är den valuta som både jag och det offentliga kan använda vid inköp av varor och tjänster. Annars bör man använda uttryck som "högre skattesats" eller just "högre andel av inkomsten". Och nej, det är fel att kalla en ny skattelättnad för någon, för en skattehöjning för någon annan. Faktafel och ren retorisk, men felaktig, omskrivning av verkliga förhållanden. Men som sagt det är OT, precis som Sjöstedts citerade inlägg var.
 
Om man säger att vissa betalar in mer än andra bör man nog hålla sig till absoluta tal. Som är den valuta som både jag och det offentliga kan använda vid inköp av varor och tjänster. Annars bör man använda uttryck som "högre skattesats" eller just "högre andel av inkomsten". Och nej, det är fel att kalla en ny skattelättnad för någon, för en skattehöjning för någon annan. Faktafel och ren retorisk, men felaktig, omskrivning av verkliga förhållanden. Men som sagt det är OT, precis som Sjöstedts citerade inlägg var.

Och när man pratar löneavtal och lönehöjningar så borde man tala om absoluta tal? 2% för kommunal är mindre än 2% för Vision och något helt annat för Läkarförbundet.

Det är som du påpekar retorik vad man kallar något, jobbskatteavdrag gör att det låter som man gör nåt får pengarna, lönskatteavdrag somi princip är samma sak får en mindre positiv klang. Allt är relativt så sjukskatt och pensionärsskatt är lika sant som lönearbetesavdrag.
 
Alltså Söder. När han i demokratisk ordning fick andre vice talmansposten så tänkte jag "en järnrörsdemokrat som riksdagens ordningsman? Snacka om att göra bocken till trädgårdsmästare."

Men samtidigt kanske det kunde vara bra att en som Söder får anpassa sig till lite demokratisk hyfs. Talmansposten är en mindre politisk roll än riksdagsledamotens, hen ska hålla i klubban och fördela ordet i debatten.

Och vid sin första tjänstgöring så blir den "opolitiske" talmannen så till sig i byxorna att han applåderar Jimmie Åkesson! :banghead:
har du källa på det ? De skulle vara roligt att se honom göra bort sig, att applådera en talare får väl bara en talman inte göra...
 
Och när man pratar löneavtal och lönehöjningar så borde man tala om absoluta tal? 2% för kommunal är mindre än 2% för Vision och något helt annat för Läkarförbundet.

Det är som du påpekar retorik vad man kallar något, jobbskatteavdrag gör att det låter som man gör nåt får pengarna, lönskatteavdrag somi princip är samma sak får en mindre positiv klang. Allt är relativt så sjukskatt och pensionärsskatt är lika sant som lönearbetesavdrag.

Ja, jag tycker att det är relevant att använda absoluta tal även vid lönehöjningar. Allra mest relevant är det att diskutera lönen som ett absolut tal och inte prata om derivatan alls. Lönskatteavdrag funkar gott också, det är ju korrekt. sjukskatt och pensionärsskatt är det inte.
 
Ja, jag tycker att det är relevant att använda absoluta tal även vid lönehöjningar. Allra mest relevant är det att diskutera lönen som ett absolut tal och inte prata om derivatan alls. Lönskatteavdrag funkar gott också, det är ju korrekt. sjukskatt och pensionärsskatt är det inte.

Det är ett klart utslag av den svenska fåniga avundsjukan att kalla någon annans ekonomiska förbättring för en egen försämring och använda fel nomenklatur. Trist och sjukligt för ett samhälle.
 
Jag tror det kan vara tvärtom, faktiskt, att SD lett till en polarisering av rösterna och politiken, så att deras intåg gjort de andra partierna och väljarna mer invandringsvänliga. Tvärtom mot när miljöpartiet kom in.

Vi får se, tiden lär visa.

Min övertygelse till vi har facit:
From den dagen SD blev ett faktiskt hot började våra politiker agera utifrån värnandet om makten och principer.
Att det är principer som är det huvudsakliga bränslet (plus högmod mm) tycker jag mig se dagliga tecken av i beslut och argumentation.

Att väljarna skulle vara mer asyl-/invandringsvänliga köper jag aldrig. De undersökningar som visar att så är fallet känner jag samma tilltro till som opinionsundersökningarna som innan valet visade att SD låg på 9-10%.
Politikernas förhållningssätt kommer bestå till de inser att de tappar makt, då kommer diskussion och ståndpunkt vända över en natt om så krävs för att bibehålla maktposition.
Ja, självklart kan jag ha fel i att våra politiker är till salu för rätt pengar men jag är inte van vid att ha fel.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 102
Senast: Sleepy
·
Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
12 478
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp