Bukefalos 28 år!

Se bra ut på träning?

Matchning i färger är inte viktigt.

Eftersom jag alltid är petig vad gäller rengöring av läder, så behövs ingen större insats inför en träning. Jag gör rent eftre varje ridtur.

Om jag ser en ryttare som är skitig, har dåligt rengjord utrustning, så tycker jag det tyder på en lat ryttare. Månar man inte om sin dyra utrustning, så kan man ju även fundera på hur mån personen är när det gäller omhändertagandet av sin häst.

Men det är mina fördomar, grundade efter att ha träffat på ryttare som knappt borstar hästen inför än träning, och som ännu mindre har tid att ta hand om den efteråt... :crazy:
 
jag matchar nog rätt mkt jag oxå, ex shabrak o mina ridkläder, ev lindor
Brukar ha fårskinnspadd, men har jag ex vitt shabrak blir det vit teddypadd istället, passar bättre...

Sen ibland kan det se väldigt matchat ut, även om man eg inte tänkt sig att matcha!
 
Jag inbillar mig att om man är slarvig med det ena är man slarvig med det andra också. Plockar man inte halmstrån ur hästens svans kanske man inte kollar benen heller. Men det är alltså ren inbillning och jag har inga som helst empiriska bevis för att det skulle vara så! Men det är intrycket som det ger mig.
 
Månar man inte om sin dyra utrustning, så kan man ju även fundera på hur mån personen är när det gäller omhändertagandet av sin häst.
Bara för att man inte gör rent sin utrustning stup i kvarten behöver det ju inte betyda att man är en dålig hästägare.

Själv gör jag rent mitt läder kanske en gång i månaden, tvättar och smörjer in med fett osv, och enbart tvättar med sadeltvål kanske varannan vecka. Min utrustning mår utmärkt och hästen min likaså.
 
Själv kan jag nog inte direkt skryta med att jag brukar ha världens mest välskötta utrustning, gör i vanliga fall bara sånt som är absolut nödvändigt för att utrustningen inte skall vara obekväm för hästen :smirk:. Det innebär dock INTE att jag inte sköter min häst väl, TVÄRTOM! Genom att lägga mindre tid på att ständigt putsa sadel och stövlar så får jag mer tid över till att borsta/massera och ta hand om och vara med min häst! (Till skillnad från flera andra i vårt stall som lägger den största energin och tiden på att putsa sina stövlar och se till att ridbyxorna inte har några fläckar ens då de ska ut och rida i skogen.)

Jag kan dock tillägga att jag ALDRIG rider på en smutsig häst, borstning och ryktning är jag jättenoga med. Däremot är det nog (tyvärr?) inte bara en gång som jag har dykt upp på träning med lite leriga stövlar eller dammiga ridbyxor... Är visserligen inte iväg på träningar nån annanstans än på den egna klubben, skulle vi nån gång åka iväg nånstans på träning skulle jag antagligen anstränga mig lite mera...
 
Nja... smörja alla grejerna innan alla träningar orkar jag inte. Det får allt räcka med att göra det en gång i veckan för min del. Däremot alltid rena skydd, schabrak, kläder som matchar ;)
 
Hmm, hur ofta tränar du? Om du orkar göra allt så i ordning?
När vi höll på och tränade ordentligt åkte vi iväg minst ett par kvällar i veckan, ofta även tävling (inte på samma häst då) och dessutom borta från efter skolan till sena kvällen.. det var liksom mer, visst rent och prydligt, men ingen större ansträngning.. fanns inte en chans att orka det?? :smirk:
 
Göra allt så iordning? :confused: Är det jobbigt? Nääe, jag tycker det är kul :) Men jag tvättar inte svansen o benen på hemmaträningar, jag menade såna man åker bort till lixom.
Alla är väl olika och tur är väl det ;) Har ju bara en häst att pyssla med nu det är så skönt :bump:
 
jaa rent schabrak nyputsade stövlar o ren häst!!
matchande ska det också vara.

inte som en som brukar träns hos oss sist hade hon gröna ridbyxor svart plaststövlar gul/blå tröja vinrödväst lila schabrak och svart plasthjälm.
 
Om en ryttare knappt varken visiterar eller borstar av hästen innan du lägger på sadel, då anser jag att man inte är så himla noga i sitt omhändertagande av hästen.

Säkert inte vanligt, men det förekommer och det har spätt på mina fördomar :devil:
 
Ska vi TRÄNA så tar jag bort halmen noggrant men annars är det lite si och så med det.

Prioriterar i så fall snarare benen fast de skvallrar å andra sidan direkt när det är ngt fel.
 
Jag borstar bara av min häst rätt snabbt innan ridning, hon tycker det är TRIST och sen är inte hon smutsig för hon gillar inte smuts, snörper på mulen åt lera och sånt.

Skulle det vara ngt som mot förmodan irriterar under sadeln så säger hon till direkt. Då trampar hon runt. När allt är som det ska (oftast) så står hon blickstilla med spetsade öron.

Men känner man hästen går det FORT att gå igenom och kolla att allt är som det ska, som jag sagt förut så ser jag det så fort hon kommer fram i hagen, gör en automatkoll då. Det gör jag iofs på alla hästar men sin egen känner man ju bäst.
 
Själv gör jag rent mitt läder kanske en gång i månaden, tvättar och smörjer in med fett osv, och enbart tvättar med sadeltvål kanske varannan vecka. Min utrustning mår utmärkt och hästen min likaså.

Då tycker jag att du månar om din utrustning :D

Jag menar, jag har sett skräckexempel. Ryttare som kanske tvättar rent med sadeltvål typ 2 ggr/år. Sadelgjordar i läder som är så fulla i stöv och lera att de är helt stenhårda och ger hästen skav. Träns som du inte ser om det ska vara brunt eller svart osv.

Jag har lädergjordar till mina sadlar och jag är noga med att ta en fuktig svamp och lite sadeltvål och dra av sadelgjorden efter en ridtur. Är det sand eller lera efter ridstövlarna så tar jag det också. Det tar ju liksom ingen tid. Likaså med tränset, bara att dra av. Däremot en storrengöring där jag plockar isär alla delarna - det gör jag efter behov. Beror lite på vilken årstid det är och vart jag rider (ute eller i mest i ridhus). Smörjer in med läderbalsam gör jag typ 2-3 ggr/år. Andvänder en sadeltvål som återfettar.

Men jag har ju märkt att hästfolk anser att jag är lite "konstig" eftersom jag tycker persedelvård är kul :D Dessutom älskar jag lukten av rent läder :d
 
Leriga stövlar är nog svårt att undvika när det är geggigt ute :D

Det som jag ser som en stor fördel med att gå igenom sin utrustning efter varje gång man använt den är ju att man kan upptäcka saker som håller på och gå sönder. Sömmar som håller på och går upp, eller att lädret håller på och spricker. På så vis upptäckte jag att ett par stidläder nästan hade gått av efter en ridtur. Hade jag inte upptäckt det, så hade de pajjat vid nästa ridtur, och det hade kunnat sluta olyckligt. :crazy:
 
Vilken tur du har med din häst som inte gillar smuts :D Tyvärr kan jag inte säga detsamma om min... men hon älskar iofs att bli borstad, så henne kan man stå och gno på i en timme och hon står och njuter :D
 
Det är jätteskönt för det är inte kul att borsta en dm lera varje dage och speciellt inte för min astma.
 
Som tur är har inte vi leriga hagar (mer än vid grindöppningen). I annat fall skulle det vara täcke på jämt. Har också problem med astma, om än lindrig, men damm mår ingen bra utav... Jag har faktiskt borstat med munskydd en gång när hästen var helt ingrodd i lera (stod i ett annat stall). Jag får för rolig ut :p men effektivt var det ;)
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 395
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 414
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 615
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag funderar på det här med att ge och få bekräftelse. Jag blir lite förvånad över när jag läser att man ska kunna kommunicera till en...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp