Segt Arabsto!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare marie ireholt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 404
M

marie ireholt

Mitt ena arabsto har alltid varit svår och få framåt.När jag rider henne på ridbana är det näst intill omöjligt att få fram henne i galopp.
Hon har öronen bakåt och bockar lite vilket gör att jag tappar drivning och balans.
Hur får man hästen till bättre framåtbjudning?

Sv: Segt Arabsto!

är ridbanan liten? kan vara så att hon har svårt med att galoppera på en liten yta? kanske har hon ont?

Det här var vi med om ifjol sommar då QH var 3 år, seg och lat så fort arbetet skulle framåt på banan. Kollade upp henne av vetrinären och hovslagaren fick kolla hovarna, skoddes med sulor fram då han konstaterade att hon hade tunna ömma sulor. När det var fixat var det bara att vara mkt tuff, driva med ben och tog även hjälp av ett långt dressyrspö som en extra "skänkel" hon var sur som en markatta den första veckan och ville gjärna slåss mot skänkeln men till slut gick hon framåt glatt och arbetade. Hon har under vintern gått bra, men periodvis har kaxigheten visat sig i henne när man inte har varit nog konsekvent med benen på henne och den nya tränarn som hjälpt oss mkt med nya ideer när hon visat dem och nu jobbar hon framåt med bjudning och glädje. Kolla gjärna upp munnen och sadeln på din häst också pluss vetundersökning, hovslagare, finns det inget fel är det bara sjukdomen "latmask" som har slagit till men den går att bota. Lycka till !:rofl:

Tack för rådet.Jag har kollat mun och sadel på henne.Tror själv att det är "latmasken" som kryper fram i henne.Det som stör mig mest är att jag tappar balansen när hon gör så.Känns som om hon kommer undan med det beteendet men det är väl bara och träna vidare och vara envis.Hon an vara väldigt "märrig" när hon sätter den sidan till.

Tack för rådet.Jag har kollat mun och sadel på henne.Tror själv att det är "latmasken" som kryper fram i henne.Det som stör mig mest är att jag tappar balansen när hon gör så.Känns som om hon kommer undan med det beteendet men det är väl bara och träna vidare och vara envis.Hon an vara väldigt "märrig" när hon sätter den sidan till.

Såvida hon inte har ont så låter det som om din häst ger dig fingret och säger "fan heller, jag tänker inte jobba" :rofl: Var tuff och konsekvent, tappar du balansen så återta den och gå på igen. Det värsta som finns är när hästen kommit på att du ger upp efter ett tag, då blir det bara värre och värre allt eftersom. Så kämpa, och ge dig inte men kom ihåg att minsta lilla respons du får så överös beröm, men var lika hård när hon beter sig.

Eftersom att du tydligen kollat upp hästen ordentligt så verkar hon inte ha ont. Utan snarare är lat å vill slippa. Jobba balansövningar och ge aldrig upp och ta hjälp utav en tränare så blir det bra med övning och träning. Bara man inte ger upp så kommer det så småningom ge inte upp bara för att det tar ditt. Resultatet kommer så småningom.

En ide skulle kunna vara om du tar hjälp av en kompis som longerar henne medans du sitter på. Men kolla först så att hon inte får tockryk när man longerar. Min förra ponny fick det dom första gångerna vi longerade henne. Då flög det saker åt alla håll :d

Hur är hon om du har henne på lina eller löst vid galoppkommando??

Fattar hon rätt galopp och direkt vid kommando??

Om hon gör det så sitter nog problemet hos dig själv. Många när dom fattar galopp tittar ner på innerbogen och är hästen lite obalanserad så fixar dom inte det utan försöker komma undan.

Tänk på att lägga bak ytter skänkel och bak med axel för att *öppna* för hästen så att hon har en chans att komma fram i rätt galopp.

//Elisabeth

Det är inte alls säkert att det gäller din häst, men jag har hört talas om en häst som var så ovillig att arbeta så när den kom in på banan på en kurs så satte den sig ner (eller lade sig, jag kommer inte riktigt ihåg vilket)!!! Den hade helt enkelt haft för höga krav på sig och fått "harva runt" på banan utan någon stimulans och glädje. Så det var bara att försöka få tillbaka motivationen och visa att ridningen på bana inte är så farligt. Så de första gångerna leddes hästen bara in på banan, fick böja sig i sidan stillastående, klapp på halsen och ut i hagen igen. Sedan stegrades kraven långsamt och sedan gick det bra att jobba på ridbanan.

Sådär gör min nya häst med, fast redan när hon ska fram i trav. Tvärstopp och 'minibock'. 'Jag är JÄTTESUR, tänker INTE gå!! :mad: '
'Vår' ridbana är rätt tung och otymplig så det kan nog vara lite det också.

Jag har lagt ridbanan helt åt sidan tills hon är har varit på klinik den 19 juli, så vet jag att hon inte har ont. Känns säkrare så :)

du kan ju prova sätta upp ett litet hinder i paddocken och "ponnyhoppa"(full gaaaas) så hon får lite framåtbjudning och "luras" in i galopp, och kanske inte är lika "uttråkad"?

går hon bra i galoppen när du rider ut?? i sånafall kan det nog vara så att hon e trött på ridbaner lr bara inte tycker om dom. och då får du nog börja med roliga o korta övningar o sedan öka hela tiden :):smirk:

Hon har alltid varit bekväm av sig när det gäller galopp på volt.Däremot så är hon väldigt sammarbetsvillig när det gäller att flytta fram och bakdel och andra "hjärnaktiviteter".
Hon är en ranglåg häst som vill han en ledare både i hage och av sin ryttare.
Galoppen i skogen går mycket bättre än i paddock.

Hej Marie!

Har du röntgat bakknäna på henne? Arabernas förbannelse (även quarterns) är cystor, dom sitter i bakknäna. Har hästen dubbla cystor = båda bak, ser man sällan hälta......

Jag vill inte skrämma dig men jag har själv många tråkiga erfarenheter av dessa :devil: cystor..... Cystor kan ge ovilja att gå fram och arbeta på böjda spår. Arabhästen är mycket samarbetsvillig av sin natur och vill den inte är det ofta något som stör den.

Mvh Pernilla

Hej Audi!
Jag känner mycket väl till problemet med cystor i bakknäna.Håller just på att behandla mitt 14-åriga arabsto för det.Än så länge svara hon bra på den behandlingen.
När det gäller mitt andra arabsto så tror jag att problemet ligger mycket hos mig eftersom jag tappar drivningen och balans när hon gör så.Hon har lärt sig att komma undan med det.Hon kunde även göra så i traven förut men det har jag jobbat bort så nu går hon jätte bra i traven.

Hej Audi!
Jag känner mycket väl till problemet med cystor i bakknäna.Håller just på att behandla mitt 14-åriga arabsto för det.Än så länge svara hon bra på den behandlingen.
När det gäller mitt andra arabsto så tror jag att problemet ligger mycket hos mig eftersom jag tappar drivningen och balans när hon gör så.Hon har lärt sig att komma undan med det.Hon kunde även göra så i traven förut men det har jag jobbat bort så nu går hon jätte bra i traven.

Jag har ett ungsto som också tjurar ihop när jag begär lite jobb på ridbana. Tränat för mycket duktig tränare (SL) som flinat och intygat att jag har lite mycket häst med på tok för mycket attityd;). Vi går inte i klinch, jag begär endast att hon ska svara framåt och hålla takten. När hon försöker komma undan antingen genom att sega ihop, bocka eller springa ifrån det hela så möter jag inte upp med att bli arg på henne utan fortsätter begära takten och när hon sköter sig får hon mycket eftergift och beröm. Endast när hon försöker bita mig i fötterna har jag markerat tydligt att hon gått över gränsen.

Fortsätter träna för samma tränare som rekommenderat mig att rida fröken längre pass eftersom hon räknat ut att hon bara behövt jobba i ca 15-30 minuter som riktig nybörjare med ryttare. Det är därför hon tjurar ihop när vi jobbat längre pass;). Så, hemläxan inför höstens träningar är att variera passtiderna med henne så att hon inte kan räkna ut när det är färdigt, så att säga...

Det är mycket noga med att hästen är ok i kroppen och har man, som jag, en ung häst kan det handla om tandbyten och tillväxt så man får vara lyhörd och inte tappa humöret.

Tålamod är rätt bra och att man inte ger upp. Du har kommit över problemet i trav så då kommer du över det i galoppen också.

Hej Audi!

Hej igen!

Hur behandlar ni 14-åringen? Nyfiken!;)

Hur gammal är den du har problem med ridningen på?

Mvh Pernilla

Hej Pernilla!

Vi var och fick henne röntgad i slutet på maj.Hon hade cystor i båda bakknäna.Veterinären trodde att hon hade haft dom sedan hon var 2-3 år.Eftersom hon aldrig visat något vid ridning under alla år som jag haft henne så rekommenderade vet behandling före operation.
Hon får tuppkam in i leden och har svarat bra på behandlingen.Än så länge har hon fått två behandlingar.Vi ska dit igen nästa vecka och se om hon behöver fler injektioner.

Det andra arabstoet jag har är 8.

Vad har du för häst?
Har du haft någon själv som haft cystor?

Marie

Hej Pernilla!

Vi var och fick henne röntgad i slutet på maj.Hon hade cystor i båda bakknäna.Veterinären trodde att hon hade haft dom sedan hon var 2-3 år.Eftersom hon aldrig visat något vid ridning under alla år som jag haft henne så rekommenderade vet behandling före operation.
Hon får tuppkam in i leden och har svarat bra på behandlingen.Än så länge har hon fått två behandlingar.Vi ska dit igen nästa vecka och se om hon behöver fler injektioner.

Det andra arabstoet jag har är 8.

Vad har du för häst?
Har du haft någon själv som haft cystor?

Hej Marie!

Tack för ditt svar!

Idag har jag fyra arabisar, ett sto med föl, en hingst och en valack.

Jag har tyvärr tråkiga erfarenheter av cystor och tagit bort tre hästar pga cystorna.

Skriv gärna och berätta hur det går för er! Hoppas det blir en lyckad operation!

Mvh Pernilla

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • GVFÖ 2025
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Uppdateringstråd 31