Sekundär barnlöshet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Tänkte skriva om mitt största "problem" för tillfället, jag verkan inte kunna bli gravid igen... Elin är två år nu och vi har försökt sedan i maj att bli gravida igen men det verkar hopplöst. Jag har regelbunden ägglossning och jag ser till att vi "får till det" på rätt dagar men icke... Med Elin tog det två ÄL och sen var jag gravid...

Och för att göra saken ännu sämre börjar nu alla tjata om att är det inte dags för ett syskon, eller är du inte gravid om man säger att man tar ett glas vin. Värst var det idag när en ytlig bekant frågade om det var syskon på väg, nej svarade jag. Jaha varför vill du inte ha flera barn då? Vad svara man på det? Jag vill ju inte så gärna tala om att det inte vill sig för någon som jag inte känner så himla väl... Förutom er här då! ;)

Sen är det så himla tröttsamt att få höra när man väl "beklagar" sig att jamen du har ju redan ett barn, du får väl vara nöjd med det?! Jaha ursäkta då, jag vill ge Elin syskon, jag vill få fler barn och jag sörjer varje gång det inte blir något, ska jag skämas för det?
 
Sv: Sekundär barnlöshet

Förstår hur du har det. jag fick 2 barn på raken första ÄL (-95 + -97). Satte sedan in en koppar spiral som åkte ut efter 3 månader. När vi sedan ville ha en 3e så tog det tid. Prövade först med att älska var 3e dag i 1 års tid men det hjälpte inte. Försökte sedan med ÄL stickor som itne heller funkade. Sen blev jag gravid 2000 som slutade i ett missfall v 12. Efter 6 veckor kom mensen tillbaka och vi låg i startgroparna. 2002 kom äntligen Tobias efter ett hårt arbetande hela 2001. Efter Tobias så har vi inte skyddat oss alls. Tyvärr så blir det juinte så ofta när man har småbarn i sängen som tenderar att vakan så fort man tänker på heta tankar :o Lyckades bli gravis hur det nu gick till hösten 2003 men fick missfall igen i dec. På nyårsafton så blev Theodor till :D och nu väntar vi med otålighet på att han ska komma ut ur magen :love:
Väntan och misströstan mellan tjejerna och första missfallet är en tidsperiod som jag minns som ganska svart. Det var jobbigt med alla som kom med små antydningar om bebisar. Mina syskon ynglade av sig på löpande band och vi gick bet varje månad.......... :cry: MEN ha hopp, Vi har ju lyckats 2 ggr till trots allt!
 
Sv: Sekundär barnlöshet

Jag tror det kommer när det kommer :) För oss tog det ett halvår innan vi lyckades med 2;an.
Ta det lugnt och tänk inte på det. Du får svara alla som tjatar på er: Vi jobbar på det ;)
 
Sv: Sekundär barnlöshet

Ge inte upp hoppet än! Förr eller senare så blir du nog gravid igen, 5 månader är ingen jättelång tid, fast jag vet att det känns som en evighet när man bara går omkring och väntar och hoppas.
 
Sv: Sekundär barnlöshet

Du får kanske lov att svara "vi tänkte börja jobba på ett syskon så fort som de som inte har ett skit med det att göra slutar tjata"
Det har börjat bli ett standardsvar för mig själv som numär över 30 och till allas fasa ännu inte börjat producera. Jag förstår inte hur ens sexualliv plötsligt blir allmän egendom efter fyllda 30 eller efter att man redan fått ett barn. Jag önskar er all lycka i tillverkandet.
 
Sv: Sekundär barnlöshet

För mig tog både 1:an och 2:an tid på sig...

Men jag vet flera som blivit gravid med första barnet "direkt" men fått vänta på det andra. Så försök att inte oroa dig så ska du ser att du snart är gravid igen!


Mvh Angelina
 
Sv: Sekundär barnlöshet

Jag har ett par kompisar där tvåan väntade i 9 år innan han behagade dyka upp !

Första barnet blev till efter 3 månaders bekantskap, och sen när det skulle produceras syskon så bara tog det sig inte. De hade gått igenom diverse undersökningar och skulle påbörja försök med provrör när de tog en paus i alla underesökningar, POFF så blev han till. Sen kom trean ett år senare.

Jag vet inte varför det blev så, men har man ett barn tillsammans redan så *KAN* man ju iallafall få barn ihop.

Mitt tredje kom till efter ett års oskyddat samliv. Ettan och tvåan kom till trots p-piller
 
Sv: Sekundär barnlöshet

Tack för alla uppmuntrande svar! Det är skönt att ni bryr er!
Men förstår någon varför alla ska lägga sig i ens familjeliv? Speciellt folk som inte känner en så jättebra, min mamma pratar inte om det och våra närmsta vänner har jag berättat för men alla andra ytligt bekanta, varför ska det ständig frågas?
 
Sv: Sekundär barnlöshet

Jag har problem med tillverkningen av Nr 1 (har forsokt i 18 man nu) och tycker mig ha markt att det oftast ar folk som blev gravida snabbt som fragar. De som sjalva har haft problem forstar att det kan finnas orsaker till uteblivna barn, och vantar med att diskutera amnet tills man sjalv tar upp det.
 
Sv: Sekundär barnlöshet

Fast där har jag upplevt motsatsen... Ett par ytliga bekanta som jag på omvägar har fått veta försökt få barn i flera år och hade varit på undersökningar osv. Han i den familjen är helt hopplös på att tjata, innan vi ens fick Elin började han fråga om vi inte skulle skaffa barn, när vi sedan hade fått henne började han tjata om att det var dags för syskon, så en gång blev jag lite irretrad och frågade tillbaka om det inte var dags för dem att skaffa barn, så då blev han tyst ett tag ialla fall...
 
Sv: Sekundär barnlöshet

Du, det kan ta tid.
Det är bara att acceptera det.
Jag ville ha mina första 2 barn tätt.
Det är 3½ år mellan dem = inte tätt.
Jag har läst att 3½ år är den naturligaste åldern mellan syskon.
Naturfolken ammar i 2 år eller mera och då så blir det så.
Jag ammade i 18 månader med 1:an, hur länge ammade du?

Barn och när de skall komma, det bestämmer man inte över, det blir som det blir.
Men att det kan ta några år, så är det ju.

1:an tog 1 år att få igång.
2:an 2 år och 3:an 2 veckor (ny pappa).
 
Sv: Sekundär barnlöshet

Inte_Ung skrev:
Jag har läst att 3½ år är den naturligaste åldern mellan syskon.
Naturfolken ammar i 2 år eller mera och då så blir det så.
Jag ammade i 18 månader med 1:an, hur länge ammade du?
Jag har 3½ år mellan alla mina, tre stycken hittills, det fjärde på väg kommer också 3½ år efter sista.
Kan ju då bero på att jag ammat varje barn ca 3 år :idea:

Efter 3:an som har samma pappa som 2:an och det väntade barnet försökte vi bli med fler när nr 3 var ca 1 år. Jag har inte haft något skydd sen hon föddes och nu kommer 4:an i februari -05.
Nr 2, första med nuvarande pappa föddes 9 månader efter vi blivit tillsammans :angel: (han ÄR född 4 veckor för tidigt... ;) )
 
Sv: Sekundär barnlöshet

Jag ammade Elin "bara" fem månader så jag tror inte att det är därför...
Jo jag vet att barn kommer när de kommer, men det känns så tröstlöst för tillfället, antagligen för att jag just har mens och det är jobbigast just då, resten av tiden kan man ju ialla fall hoppas...
 
Sv: Sekundär barnlöshet

Lider med dig!!
Men ta det lugnt, det kommer!!!
Ni har ju lyckats en gång, ni kommer garanterat att lyckas igen, men ha tålamod!!

Sen kan jag förstå din irritation på dumma kommentarer.
Jag vill ju inte ha barn själv än, vill ha fler år mellan mina barn (om jag får nått mer, men när jag väl säger att vi börjar producera så är det för att jag verkligen VILL ha fler barn, och inte för att man "måste" ha syskon) men nu när sonen är två år får jag, så fort jag är det minsta sjuk (har ju hypotyreos och dosen är inte rättinställd ännu) och när jag blir trött och hänging, ont i kroppen osv vilket jag nu har pga dosen då så får man kommentarer som "ja du är väl gravid".
Bla så kan jag inte äta fet mat längre, mår illa och får ont i magen, och det är ju givetvis också för att jag är gravid :smirk: ...
Det är jobbigt att höra eftersom jag försöker gå ner vikt också...
Så jag förstår att omvända problemet är precis lika jobbigt, om inte jobbigare!!!!
Kan inte folk knipa lite.
Dessutom vill inte alla ha mer än ett barn, varför måste man försvara det???
För det får jag alltid förvara mig för om jag skulle säga "det räcker med en", då blir det vilda diskussioner om att det inte är rätt för barnet osv osv osv.
:mad:
Synd att det ska vara lite skamset att erkänna, som för er, att "vi försöker faktsikt", för det borde ju få folk tysta... men så säger man ju tyvärr inte...
 
Sv: Sekundär barnlöshet

Tokmaja skrev:
Lider med dig!!
(har ju hypotyreos och dosen är inte rättinställd ännu) och när jag blir trött och hänging, ont i kroppen osv vilket jag nu har pga dosen då så får man kommentarer som "ja du är väl gravid".
Bla så kan jag inte äta fet mat längre, mår illa och får ont i magen, och det är ju givetvis också för att jag är gravid :smirk: ...

Åh, har du också magkrångel och tål inte fet mat vid hypotyreos! Då är vi två. Jag blev utredd för gallan också men det var det inte. "Roligt" att höra att det finns fler. Problemet är att jag mår bättre på en dos där jag ligger åt det låga hållet i TSH, kanske max 1, och rätt högt i fT-4, kanske 18. Medan min doktor tycker att är man just precis under ref.värdet så är det bra. Han tycker också att man kan bara ha de verkligt mest klassiska symtomen vid hypotyreos. Köpte en bok som heter "Basic & Clinical Endocrinology" av Greenspan och Gardner och där står det mkt intressant. Sorry, menar inte att sabba tråden men kunde inte hålla mig.
 
Sv: Sekundär barnlöshet

Min son är ju tio och har inga syskon än.. En gång när vi var på en släkt tillställning så var det någon som yttrade "det är väl ändå dags för er att skaffa ett syskon till S? Det är egoistiskt att inte ge honom något syskon"..

Jag blev så heligt förbannad så jag bara sa att Jag kan inte få fler barn, har du tänkt ur den synvinklen din okänsliga djävel?

Jag har aldrig varit så förbannad i hela mitt liv, nu hör till saken att jag inte är infertil vad jag vet iallafall, men personen ifråga skulle ha sig en läxa!

Det är faktiskt ganska okänsligt att tjata, ingen vet ju varför man inte skaffar ett till, det kan ju bero på så många orsaker, såsom infertilitet, impotens, kass sexliv för man har småbarn etc... Det är ju så privata saker som man kanske inte vill dela med sig av till alla...
 
Sv: Sekundär barnlöshet

Intressant!!
Har heller inte hört om någon annan som haft problem med magen!!
Men råkade läsa det på en läkarsida som min läkarkompis gav mig, bara en pytteliten notis om att det KUNDE hända!!
Det är jättetrist, en pizza tex, det gör att jag får jätteont i magen... men det här har blivit värre nu sista tiden... :(
Har bara "lätt hypotyreos" och blev diagnostiserad först i maj, så jag har inte varit under behandling så länge... ska till doktorn på tisdag igen, får se vad han säger då, ska fråga honom lite om magen tänkte jag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Senast: Roheryn
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 070
Senast: mars
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 735
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp