Bukefalos 28 år!

Selar och huvudlag från Börjes

Den släde jag körde med var en timmerkälke av enkel modell. Den spänner man för "som vanligt" med seltungor och selpinnar. Just denna timmerkälke har ingen svängel utan delen som skacklarna är fästa i sitter fast i själva släden med kedjor så att den rör sig på samma sätt som en svängel.

Ursäkta om jag var lite luddig. Givetvis använde jag en loksele.

Travsele och sulky tog jag bara som ett ex på fästpunkt.
 
Min sele är/var gratis då jag har den till låns på livstid sas. Då är det ju för mig rätt billigt att komplettera den med en däckelgjord av stigläder som blivit ojämna och därför inte är trevliga att rida med och nytt ryggstycke och ny svanskappa (ryggstycke och svanskappa saknas).

Lokselen köpte jag beg för 2000 och kompletterade senare med nya gjordar för strax under tusenlappen (måttbeställda av sadelmakare).

Däremot skulle jag i dagsläget inte köpa en ny sele som sedan måste kompletteras på en gång. Men jag skulle kunna tänka mig att köpa någon av Börjes "svenska selar" som har båda sorternas gjordar.

Baksele har jag nu funderat på att komplettera min loksele med. Men draglinor och svängel blir det inte förän jag har två rockarder, en för trav- och en för körbruk.
 
Tack för slädinformationen. :)
Om man kör med loksele och vagn antar jag att det går att använda draglinor?
 
Har själv gjort ett dundermisstag och köpt en komplett (då menar jag lös brösta, däckel, givetvis med däckel- och bukgjord, bakstycke, draglinor, baksele, huvudlag med skygglappar och lädertöm) fabrikstillverkad enbetssele för en helt överenskomlig peng.
Finns att köpa i Sverige för kanske 2-3000:-(?).
Men, det lilla priset fick en varningslampa att börja lysa så jag lämnade in den (oanvänd) till sadelmakaren för en ordentlig genomgång, ville kolla kvalitén på läder, sömmar, spännen mm.
Hans spontana kommentar var att det såg ut som en helt ok sele.
Han öppnar däckeln och frågar om jag kört omkull då järnet på ena sidan är helt deformerat. Tillverkningsfel! :crazy:
I övrigt gick selen i genom besiktningen u a.
Kostade ca 1000:-
(Har sen valt att byta ut vissa delar, blivit tvungen att göra nya hål på i princip alla remmar och kortat tex draglinorna och det har ju också kostat lite, men det är pga liten ponny).
Tömmarna var för korta och av urkass kvalité, inköp av nya gick på 1045:-, huvudlaget passade inte, låta sy upp ett kostar 2000:-.
Sen är det lite annat som måste fixas, vill ha draglinor med snabbkoppling, av säkerhetsskäl och för att göra allt smidigare och bekvämare (tidsparande).
Fan, vad jag önskar att jag lagt dessa pengar på en riktigt bra passande sele på en gång.
Ändå rekommenderar jag denna sele till de som kör med just selar av Börjestyp och liknande.
Mina tankegångar går såhär, hellre att de kör med en komplett sele med högre fästpunkt av hyfsad kvalité med draglinor och baksele än med en sele där hästen tvingas arbeta helt fel.
Sen att just min sele var feltillverkad får jag hoppas var en engångshändelse, och sen är det ju alltid bra om man vill kosta på sig en tusing för att besiktiga.
Någon som hänger med i mitt resonemang?
 
Nu ska jag vara riktigt pestig.

Men jag skulle kunna tänka mig att köpa någon av Börjes "svenska selar" som har båda sorternas gjordar.

Behöver forfarande kompletteras.
Genomgång av sadelmakare.
Draglinor från Börjes, dubbelsytt läder kostar för ponny 898:- för häst 1025:-.
Hos Hööks kostar det 799:- i alla storlekar.
Baksele kostar 949:- på Hööks, hittade ingen hos Börjes (?).
Sen hur man sätter bakselen har jag ingen aning om, för att den ska fungera riktigt?
Huvudlag med skygglappar (är det ju iofs inte alla som vill ha) kostar hos Börjes 495:- (de luxe), annars mellan 795-895:-, på Hööks 425:-.
Enbetstöm i läder, Börjes från 488-825:-, Hööks 899-998:-.
 
Jo det går att använda både baksele och draglinor om man har loksele. Förr i tiden körde de ju en del redskap med endast draglinor och inga skaklar, harvar o dyl.

Du tänkte inte på att skicka tillbaka selen pga däckeln och begära en ny? Det borde ju inte varit nåt problem spec om sadelmakaren kunde intyga att det var ett tillverkningsfel.

Jag har ett mkt enkelt huvudlag som jag fick på köpet med selen som funkar kanon. Dessutom är det bra kvalitet på det men tillverkaren har jag ingen aning om, synd eftersom jag gärna köpt ett till. Kör jag inte med det så har jag vanligt träns el travhuvudlag (som i princip är som ett vanligt träns).

Draglinor går väl att göra av grovt rep? Be någon splitsa (heter det så?) åt dig och sätta hakar i ändarna. Jag lovar att det håller, har bokstavligt talat dragit in ponnyn i transporten med mitt grimskaft som är gjort så.

Mina tömmar (från Börjes, svenskt läder) är jag helnöjd med, lagom långa och såpass tjocka och breda att det är styrsel i dem. Det enda jag saknar är en trissa el vad det nu kallas längst ut för att förhindra att de snurrar sig. Det har jag på mina travtömmar och det är suveränt.

Hur tänkte du när du köpte din sele? Du kanske från början inte hade tänkt köra så mkt och därför köpte en enkalare/billigare sele. Och efter en tid upptäckte du att du kom att använda den mer än du trodde och upptäckte därmed behovet av andra detaljer på den? För så tror jag att det går för väldigt många.

Man har tänkt ha körningen som ett komplement och köper därför en enklare sele. För att kanske en tid senare upptäcka att man kör mer än man trodde och behöver en annan sele.

För de som har köningen som ett komplement och roligt inslag i träningen tror jag absolut att en enklare (och därmed ofta billigare) sele tillfredsställer alla krav. Men man behöver för den skull inte ha dålig kvalitet på selen. Bara för att Börjes är billiga så har de inte dålig kvalitet på allt de säljer. Inte blir ex Eskadron el Weaver sämre för att Börjes saluför dem till ett lägre pris är andra butiker.

Att kolla med en sadelmakare att selen passar är väl i princip lika viktigt som att göra det samma med sin sadel? Jag har långt till "min" sadelmakare och konsulterar henne oftast på telefon. Det brukar jag komplettera med att be massören kolla grejerna när hon kommer förbi. Fyra ögon ser mer än två.
 
Draglinor använder jag inte (se annat inlägg). Och skulle det så skulle jag antagligen be någon göra ett par åt mig i kraftigt rep.

Baksele har jag inte heller, men det funderar jag på att skaffa.

Skygglappar vill jag inte använda och ville jag det så skulle jag nog köpa ett par lösa. Enkla huvudlag finns ju billigare.

Tömmar från Börjes har jag ju däremot. Har dock för mig att de var billigare när jag köpte dem.
 
Jag förstår hur du menar men jag är ändå inte helt hundra på att hon instämmer i exakt allt jag skrev.
 
Draglinor använder jag inte (se annat inlägg). Och skulle det så skulle jag antagligen be någon göra ett par åt mig i kraftigt rep.

Det man får tänka på om man ska använda sig av tjockt rep är att det kan ge ganska ordentliga skav i sidan på hästen där repet ligger an

Annars är det bra hållbarhet om det är gjort ordentligt.
 
Men det borde ju kunna gå att förhindra på nåt vis. Kanske påsytt läder just där det ligger an el så. Nå, det bekymmret tar jag då.
 
Jodå, visst hade jag kunnat skicka tillbaka selen och fått en ny.
Köpte den dock inte i Sverige och behärskar inte språket, orkade inte krångla utan lät s-makaren fixa den istället.

Min ponny "behöver" skygglappar, så jag har bestämt mig för att låta sy upp ett efter mått och mina "behov", så hoppas jag att det håller livet ut.


Draglinor vill jag ha i läder.

Hur tänkte du när du köpte din sele?

Menar du den första "selen"? I så fall tänkte jag inte alls.
Andra selen? Okunnig, otålig, vill nu. Hade kollat upp den innan, verkade vara en ok sele, har nog blivit mer och mer kräsen.

Jag menar inte att man måste köpa en sele för 10000-tals kronor, speciellt inte om man inte planerar att köra särskilt mycket, men att den har draglinor och baksele är viktigt! Även om man bara kör ibland.
(Att den är i fullgod kvalité förutsätter jag).
Det för att även hästen ska tycka att det är roligt.

Bara för att Börjes är billiga så har de inte dålig kvalitet på allt de säljer.

Är själv lite skrajsen för att köpa lädergrejer hos både Börjes och Hööks.

Inte blir ex Eskadron el Weaver sämre för att Börjes saluför dem till ett lägre pris är andra butiker.

Det är ju relativt välkända märken och ska hålla ett visst mått av kvalité oavsett var dem säljs och till vilket pris, men vad har egentligen Börjes för rykte om sina egentillverkade saker?

Att kolla med en sadelmakare att selen passar är väl i princip lika viktigt som att göra det samma med sin sadel?

Synd att inte fler ser det så!
 
undras nu hur det går för världens alla travhästar ute på arbete..... de har ju både lätta vagnar och selar utan draglinor och bakselar....
 
undras nu hur det går för världens alla travhästar ute på arbete..... de har ju både lätta vagnar och selar utan draglinor och bakselar....

Travforum finns precis raden under Körforum om du vill diskutera travhästarnas behov av draglinor och bakselar. De har en helt annan typ av både sele och anspänning! :smirk:

Trav är trav och körnig är något helt annat.
 
Vilken bra tråd! Bra att diskussionen kommer upp.
Jag kan inte förstå varför man vill ha saker som inte är bra för hästen. :confused: Naturligtvis drar den ändå, hästar ställer upp på ganska många påhitt från vår sida, men de får ju inte en schyst chans att utföra sina uppgifter på ett bra sätt.
Varför är det OK att använda undermåliga saker bara för att man har körningen som andra gren? Kan man inte kosta på sin häst en korrekt utrustning kan man låta bli att köra! Det är ju okej att köpa en bra dressyrsadel för 20 000, varför inte en sele?
Personligen har jag en Tärnsjösele och tycker att det är det bästa jag någonsin träffat på i selväg. Visst kostar det en del, men kvalitén är ju bra, så jag räknar med att jag inte behöver köpa nån mer sele. Sen betalar jag gärna lite för att den är tillverkad i Sverige. Det vore ju tråkigt om de gick i konkurs och vi inte har kvar någon inhemsk tillverkning.
 
Jag menade hur du bestämde dig för just den selen (den andra), om det berodde på priset, kvaliten, el en kombination av båda för att du inte tänkt köra så mkt? Ofta är det ju så att ett intresse utvecklas efter hand och när man sedan är mitt uppe i det är det lätt att tänka "varför köpte jag inte den här selen från början ist".

Men det är inte alla som utvecklar sitt körintresse såpass och jag vidhåller att för dem som kör nån gång ibland så räcker en sele av bra kvalitet med dubbla gjordar. Det räcker för mig. Skulle jag däremot få för mig att börja köra med annat än rockard och timmerkälke ibland så skulle jag nog skaffa andra grejer.

Draglinor och baksele följer väl nästan bara med tävlingsselar el vad jag nu ska kalla dem (marathon osv). Har inte sett en enda loksele saluföras med baksele och draglinor. Detta går ju lätt att komplettera.

Jag köper inte läder från Hööks. Eller ja, ett träns på sin höjd. Däremot köper jag gärna från Börjes, men då antingen Weaver el Börjes svenska läder. Ska man handla där få man sålla lite för att hitta det som är bra.

Felet jag tycker många gör är att de generaliserar och säger att allt läder (och allt annat oxå för den delen) från Börjes är dåligt. Det stämmer inte. Däremot det allra billigaste de har som inte är svenskt el av ett "bra" märke kan och är i många fall dåligt. Ex Kingston.
 
"Kan man inte kosta på sin häst en korrekt utrustning kan man låta bli att köra! Det är ju okej att köpa en bra dressyrsadel för 20 000, varför inte en sele?" Därför att om man har körning som andra gren så lär man inte ha råd med en sele för lika mkt pengar.

Skulle jag sätta körningen i främsta rummet så skulle jag inte köpt en sadel för 11 000. Då skulle jag letat efter en i sämre och billigare kvalitet el en beg kvalitetssadel.

Jag tycker inte att det är fel att leta efter det billigaste, hästsport är dyrt så varför betala mer än man behöver? Däremot tycker jag inte att man ska köpa dålig kvalitet, det blir dyrt i längden. Men bra kvalitet och högt pris går inte alltid hand i hand.

Om jag har en sele av sämre kvalitet så tror jag inte att min häst drar sämre för det. Däremot får jag ju vara beredd på att den inte alls kommer att hålla lika länge som en motsvarande i bättre kvalitet. Det handlar även om hur stort slitage det blir på grejerna.
 
(Väntar fortfarande med spänning på en förklaring!)

Du får gärna diskutera här på en mogen nivå, om körning.
Travdiskussioner hänvisas till travforum.
 
Jag bestämde mig för den selen både pga pris och kvalite.
Som sagt, jag var otålig, ville börja köra så fort som möjligt och hade inte möjlighet att lägga ner så mycket som jag vill just då.
(Sen att den har tagit nästan ett år och lite mer pengar att få körklar är ännu ett bevis på hur dumt oekonomisk jag är :angel:).
Är nog rätt kinky, det ska vara så perfekt allting, och att hitta saker som passar till en liten ponny är inte jättelätt.
Därför "åmar" jag mig också lite för Tärnsjös Ponnysele eftersom den inte sys upp efter mått.
Men kräver absolut inte att någon annan ska vara likadan, det är min grej, något jag har fått för mig.

Har inte sett en enda loksele saluföras med baksele och draglinor.

Vilket jag tycker är jättedålig, en loksele är ju ändå en arbetssele.

Måste jobba lite, återkommer senare. :angel:
 
Jag menar inte att man måste köpa en sele för 20 000 för att få en bra sele. Jämförde bara med vad många gladeligen lägger på en dressyrsadel för att sedan leta efter en sele för under tusenlappen.
Naturligtvis drar inte hästen sämre för att lädret är sämre, men det går oftast hand i hand med sämre läder och selar som saknar draglinor och två gjordar. I en sån sele drar hästen garanterat inte på rätt sätt.
Jag tror faktiskt att vad det gäller selar så går många gånger pris och kvalité hand i hand.
Tyvärr tänker nog inte alla på vilka ruskiga olyckor som kan hända om selen brister i fel ögonblick. Jag skulle nog hellre se att det var sadeln som gick sönder.....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: Karoliten
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 302
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 001
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp