Bukefalos 28 år!

Selar och huvudlag från Börjes

Men se där, det säljs lokselar med draglinor och baksele.

Till inläggsskribenten:
Det ser ut som en fin sele. :)
Men är inte däckeln för klen?
 
Sadelmakaren som tittade över min sele har själv hållt på med körning, så han vet vad som gäller.

Och du menar att han tyckte Börjesselen var ok och säker att köra med??


Duger alldels utmärkt att köra omkring med hemma. Även träna med.

Varför duger den inte att tävla med?

Men det är trist att känna sig mer eller mindre mobbad för att man inte har råd med att köpa "riktiga" grejor, det är så det känns ibland.

På vilket sätt känner du dig mobbad?

Under tiden kunde jag lägga undan pengar till en ordentlig sadel, som var speciellt utprovad för MIN häst. Kostade 13000kr. Men på något sätt så var det mer acceptabelt.

Varför är det ok att lägga 13000:- på en bra sadel men inte mer än 1300:- på en sele?
 
Min har hållt hur bra som helst i 2½ år

2 1/2 år var inte så lång tid.

DET ÄR INGET FEL PÅ DEN SELEN

Det är fel på selen.

det enda felet i så fall är att den saknar baksele, draglinor och däckelgjord

Och att fästpunkten blir alldeles för låg och att däckeln är alldeles för klen.
Har ni som tycker den selen är så bra testat att håll rockardens skaklar i samma höjd som ni tvingar hästen att dra den i, och sen höja skaklarna en bit?
Vilken skillnad på tyngd!
Och sen är det ok att hästen bär upp hela den tyngden med en för klen däckel?
 
När vi ändå är inne på utrustning har jag en fråga som någon kanske kan hjälpa mig med. :)

(Jag är ju så jättebra på att förklara :o, hoppas ni förstår nå´t).

Om man jämför körhuvudlag med träns så är ju nosremmarna olika, på tränset är det en fristående del, alltså nosgrimman är nästan lös från övriga delar av tränset.
Medan på huvudlaget är det bara en nosrem som fästs i sidostyckena.
Varför är det så?
 
Den förklaring jag har hört (som visserligen gäller travhuvudlag men det är samma princip) är att om bettet går av så ska man ha viss möjlighet till styrning kvar tack vare nosremmen.

Ang kompletta lokselar, om Fjordfia köpt sin beg så kan ju tidigare ägare ha kompletterat den med baksele osv. Har en kompis som har en annan modell av armésele (med bågdäckel) som det inte följde med baksele och draglinor med.

Även min loksele har en sån däckel som Fjordfias, varför skulle den vara för klen?
 
Håller med Dig Qvip. Börjeselens däckel är för klen. En bra däckel ska ha ett däckeljärn i sig. Precis som en sadel har en bom så ska däckeln ha en liknande bom för att ha bästa möjliga passform. Har man en däckel som börjes har på sin sele så klämmer den manken när man spänner däckelgjorden och när skaklarna kommer med sin tyngd. Har man en med däckeljärn så ligger däckeln med ett tryck som fördelas jämnt och inte trycker ihop manken.

Om man jämför körhuvudlag med träns så är ju nosremmarna olika, på tränset är det en fristående del, alltså nosgrimman är nästan lös från övriga delar av tränset.
Medan på huvudlaget är det bara en nosrem som fästs i sidostyckena.
Varför är det så?

Nosgrimmans fäste avgörs vilken typ av bett man har. Kör du med en stång som har lite hävstångseffekt så ska nosgrimman vara fast då den ser till att sidostycket och skygglapparna inte ska flyttas ur läge när du tar i tömmen. Har du ett bett som tex tränsbett, jaktkandar, tredelat så ska nosgrimman vara lös då sidostycket ändå inte kan rubbas.

Hoppas du förstår. Det är ju hopplöst vad dålig man är att förklara något som man egentligen skulle vilja visa för att känna sig förstådd. :o
 
Kolla vagnsauktionerna och liknande som brukar hagla sommartid. Jag köpte två lokselar (identiska, använda för att köra par) för en femhundring jämnt. Anledningen var att gubben som haft dem inte orkat smörja dem och de var täckta i svett, skit och damm. Men lädret var okej så jag konstaterade att det var värt att bjuda. Jag behövde egentligen ingen sele men jag såg en möjlighet att tjäna lite pengar ;)

Hade inte ägaren gett ett motbud så hade mitt skambud på 200 kronor gått igenom. Men när autkrionsförrättaren sa '200 kr, andra' så bjöd ägaren på dem själv och som sagt fick jag dem för 500 kr.

Smorde upp och så, sålde dem sen för 500 kr/st. Båda var sålda inom en timme efter det att de annonserades ut på Buke och det var sjukt många intressenter.

Men försök hitta en 'vagnsauktion', på de vanliga 'blandatauktionerna' slinker det med selar ibland men där brukar de oftast gå som överpris för en massa gubbar & kärringar ser att de kan ha dem som prydnad i sommarstugan ;)

Alla lokselar jag haft har köpts på auktion. Ingen har haft baksele tyvärr, men varit i bra skick och ingen har kostat mer än 800 kr.
 
Hur den håller vet jag vetenskapligen inte eftersom jag aldrig har haft en sådan, men däremot så tycker jag att selen ser väldigt klen ut, och framförallt okomplett ut för att jag skulle våga köra skogsrundor med branta uppförs och nerförsbackar med den. Visst kan man köpa till saker och göra selen komplett, men jag skulle nog personligen tycka att det vore bättre att köpa en rejäl och komplett sele på en gång :)
 
Jag är visserligen inget proffs över selar och körning, men jag har inte märkt att däckeln skulle vara klen. Lädret är ordentliga grejer som militären använde sig av, och det behövde nog vara starkt :)
 
Jag tror att selen som jag har är ganska komplett ialla fall om man räknar lokselen och bakselen. Det känns som om de hör ihop, både till lädrets kvalité och färg, men helt säker är jag ju inte. Draglinorna som jag fick med selen hörde däremot inte till, hon som jag köpte den av hade bytt ut de ursprungliga draglinorna till läder. Det är jag jättetacksam över :D :love:
 
De kan ju vara tillverkade för olika ändamål. Kompisens sele är mkt grövre och mer rejäl, den är så tung så att man knappt orkar lyfta upp den på hästen. :crazy:

Hon förvarar sina grejer i en byggnad en bit från stallet och brukar köra den i skottkärra emellan för att den är för tung att bära. :D
 
Puhh en ännu tyngre sele :crazy: :eek: Jag tycker min räcker och blir över att lyfta *jobbigt*, tur att jag har c-ponny! :D
 
Ang kompletta lokselar, om Fjordfia köpt sin beg så kan ju tidigare ägare ha kompletterat den med baksele osv.

Ja. Klok tidigare ägare i så fall. :)

Även min loksele har en sån däckel som Fjordfias, varför skulle den vara för klen?

Nej, den behöver inte vara för klen, jag tycker att den ser klen ut på bilden men det behöver naturligtvis inte vara så.
 
Kör du med en stång som har lite hävstångseffekt så ska nosgrimman vara fast då den ser till att sidostycket och skygglapparna inte ska flyttas ur läge när du tar i tömmen.

:o Såklart! Det borde jag ha begripit.
Men vad ska man då välja om man växlar mellan stång och tränsbett, går det att köra med nosremmen på ändå eller ska man ta av den helt när man skiftar till tränsbett?
 
Samma här, inget proffs. :)
Det var bara vad jag tyckte att det såg ut på bilden, du vet bäst själv hur det är.
Tror också att det är rejäla grejer som militären använde.

Fick träna att sela med en liknande loksele på en stor nordsvensk på en körkurs.
Jag säger bara, du måste vara rätt stark? ;)
 
Du gillar citat ser jag.... :D
1. Japp det tyckte han
2. Visst absolut duger den till tävling, och jag kommer att använda mig av den tills jag införskaffat en "tävlings" sele.
3.. Men snälla du har du läst vad som står i alla inläggen??
4. Läste du vad jag skrev??? Förmodligenhar du bara skummat igenom vad jag skrivit.......

När jag fick min arab hade jag inte råd med en riktig sadel. Utan jag köpte en billigare variant för att ha något att börja med i alla fall. Under tiden kunde jag lägga undan pengar till en ordentlig sadel, som var speciellt utprovad för MIN häst. Kostade 13000kr. Men på något sätt så var det mer acceptabelt.

Om du skall citera något se till att göra det ordentligt, ta inte bara ut det stycke som passar dig!!!!
 
Visserligen inte, men när man läser inläggen så kan man tro att selen går sönder bara man tittar på den eller man använt den ett par gånger.

Fästpunkten håller jag med om, men detta går att ändra....
Vad det gäller fästpunkten så även om man har en bra sele kan den bli fel.
Vad detta handlar om är kunskap!!! Inget annat.
Vet man om problemen med selen kan man åtgärda det. Det mesta kan man åtgärda själv. Det är inte alls svårt.

Hade jag kunnat så hade jag gärna förklarat för er hur. Men det är svårt att beskriva utan att visa på en sele vad jag menar.
När kamera och dator funkar som det ska, lägger jag gärna in en bild på min simpla sele.......
 
Jag upplever den inte som för klen. Jag tror inte att det är något järn i den då den är väldigt böjbar. Men min sadelmakare anmärkte inte på det. Fast då är ju min ponny rätt välstoppad själv så det är inte så mkt som kommer åt att klämma ryggraden. :)

Kanske beror det på att de tär en loksele och de drar mer med lokorna då och påfrestningen på däckeln inte blir så stor. Men nu spekulerar jag.
 
Du gillar citat ser jag...

Ja, det gör jag. Blir lättare att koppla samman då.

Japp det tyckte han

Ok.

Visst absolut duger den till tävling, och jag kommer att använda mig av den tills jag införskaffat en "tävlings" sele.

Om den duger till tävling, varför ska du då skaffa dig en annan sele?

Men snälla du har du läst vad som står i alla inläggen??

Jag tror mig ha läst igenom alla inlägg.
Jag kan ha missat något eller har helt enkelt kort minne.
Ber om ursäkt i så fall.

När jag fick min arab hade jag inte råd med en riktig sadel. Utan jag köpte en billigare variant för att ha något att börja med i alla fall. Under tiden kunde jag lägga undan pengar till en ordentlig sadel, som var speciellt utprovad för MIN häst. Kostade 13000kr. Men på något sätt så var det mer acceptabelt.

Jag förstår fortfarande inte. Menar du att du lägger undan pengar för att kunna köpa en ordentlig sele utprovad för just din häst?

Om du skall citera något se till att göra det ordentligt, ta inte bara ut det stycke som passar dig!!!!

I fortsättningen är det nog bäst att jag kopierar hela texten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Karoliten
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 267
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 576
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp