Selar och huvudlag från Börjes

låt mig se, häst förspänd med vagn är väl ändå körning oavsett om det är en travhäst eller inte. Diskussionen var om man kan använda sig av en billigare sele från Börjes eller inte.
Jag hävdar besämt att man kan det om man kör en LÄTT vagn och enklare körning, typ promenadkörning! Vissa grundförutsättningar måste man dock ta hänsyn till och det är att vagnen SKALL vara försedd med både däckel och bukgjord, allt annat är förkastligt. Sedan kan man hur enkelt som helst köpa till en baksele på precis samma sätt som gjort i alla tider till lokselar men den biten verkar vissa i denna tråd inte greppat. När man köper en sadel köper man ju till stigläder, stigbylgar och sadelgjord så jag kan inte riktigt se problemet med att man köper till draglinor och baksele! Dessutom är det så enkelt att allt som är dyrt är inte lika med hög kvalitet! och vice versa.
 
Draglinor och baksele följer väl nästan bara med tävlingsselar el vad jag nu ska kalla dem (marathon osv).

Ja, och det är här som vi konsumenter måste välja vad vi vill sponsra.
Om vi bojkottar halvfabrikaten tvingas de ta fram "riktiga" selar, och vagntillverkarna tvingas efter ett tag till att tillverka alla vagnar med svängel och bakseleöglor.
Priserna kommer troligen ner till helt överenskomligt, även för den som inte hobbykör mer än lite då och då.

Har inte sett en enda loksele saluföras med baksele och draglinor. Detta går ju lätt att komplettera.

Kan fortfarande inte förstå hur man sätter bakselen för att den ska fungera?
Den kan ju inte sitta "löst" på bakstycket.

Jag köper inte läder från Hööks. Eller ja, ett träns på sin höjd.

Samma här. Har inte köpt något än, men skulle kunna tänka mig att köpa något billigt träns då och då.

Felet jag tycker många gör är att de generaliserar och säger att allt läder (och allt annat oxå för den delen) från Börjes är dåligt.

Har dålig erfarenhet av Börjes. Tycker att mycket där är av skitdålig tillverkning.
Köper däremot gärna sadeltvål, Helosan, fölgrimmor, billiga fleecetäcken och lite annat där kvaliten är lika varifrån man än köper det, eller där det inte är så viktigt.
 
"låt mig se, häst förspänd med vagn är väl ändå körning oavsett om det är en travhäst eller inte."

undras nu hur det går för världens alla travhästar ute på arbete..... de har ju både lätta vagnar och selar utan draglinor och bakselar....

Vi diskuterar ju körning här, eller hur?
Egentligen vet jag alldeles för lite om travutrustning och bör nog inte ge mig in på det, men måste ändå..
Hur kommer det sig att sulkyns skaklar fästs så högt upp om det nu är så ok att låta rockarden hänga i sidan?
På sätt och vis blir väl en sulky och en rockard som körs utan draglinor rätt lika?
 
Men om jag nu lämnar min loksele på renovering (min ridlärare/körlärare ska bara kolla så att den verkligen passar riktigt bra), vad behöver jag då komplettera den med? Jag har bara kört min shettis förut och till honom har det gått alldeles utmärkt med en bröstsele och en rockard. Så jag vet inte mycket om draglinor, baksele mm.. Men jag vill ju ha bra grejer till fjordingen, samtidigt kan jag inte lägga ut 20 000. Kan man få lite råd om var det finns bra grejer till vettiga priser? Och vad jag behöver för att dra en åkvagn för fyra personer? :confused:
 
låt mig se, häst förspänd med vagn är väl ändå körning oavsett om det är en travhäst eller inte.

Ja lika väl som western, dressyr, hoppning, fälttävlan och distans är ridning. DOCK har alla grenar olika utrustning. Här diskuterar vi körning och körningens utrustning.

Diskussionen var om man kan använda sig av en billigare sele från Börjes eller inte.
Det var Du som började diskutera om att alla världens travare klarar sig utan draglinor och bakselar.

Jag hävdar besämt att man kan det om man kör en LÄTT vagn och enklare körning, typ promenadkörning! Vissa grundförutsättningar måste man dock ta hänsyn till och det är att vagnen SKALL vara försedd med både däckel och bukgjord, allt annat är förkastligt.

Du pratar om grundförutsättningarna. Draglinor och baksele tillhör grundförutsättningarna för att köra med vagn oavsett om den är lätt eller tung.

Att låta hästen bromsa med en bukgjord som skär in bakom armbågarna och att låta hästen dra med däckelgjorden fastspänd under magen, det är förkastligt.

Sedan kan man hur enkelt som helst köpa till en baksele på precis samma sätt som gjort i alla tider till lokselar men den biten verkar vissa i denna tråd inte greppat.

Ja det är enkelt så varför ska man överhuvudtaget köra utan baksele!? Ena meningen tycker du att man gott och väl kan köra utan och i nästa mening så ska man absolut har det. Du får gärna förklar hur du tänker för jag förstår det inte. :confused:


Och varför Qvip verkar korkad har du tydligen ingen förklaring på. :smirk:
 
Egentligen vet jag alldeles för lite om travutrustning och bör nog inte ge mig in på det, men måste ändå..
Hur kommer det sig att sulkyns skaklar fästs så högt upp om det nu är så ok att låta rockarden hänga i sidan?

Travarna går ju raka i kroppen och svänger inte som en körhäst gör, så är det någon som ska ha skaklarna nere i knähöjd så är det väl de. :smirk: Men som tur är har de ju vett till att placera skaklarna på en bra höjd.

En travares skakelfäste är fast, det ska surras så hårt att det ligger helt stumt intill däckegjorden. På körhästarna ska skakeln kunna följa hästens rörelser, inbromsningar och igångsättningar och ligger inte alls fast på samma sätt.

Har man en rockard som kräver att skakelfästet är i knähöjd så är det hög tid att byta/fixa rockarden.
 
suck, har du inget bättre för dig än att sitta och klippa in små citat.

Bröstsele försedd med däckel och bukgjord fungerar utmärkt med en LÄTT vagn till PROMENADKÖRNING! End of story.

Vill du att jag skall definera promenadkörning för dig oxå?

Vid all kontakt med hästar är säkerhet A-O.

Det är ingen garanti att man får bra saker enbart för att man köper dyra saker. Jag har till exempel sett 20000kr selar med tillhörande däckel som troligen inte passat någon på jorden idag levande häst.... Är DET att köra med rätt och bra utrustning?
 
Bröstsele försedd med däckel och bukgjord fungerar utmärkt med en LÄTT vagn till PROMENADKÖRNING! End of story.

Lätt vagn och promenadkörning har inte med saken att göra. Hästen får ändå dra igång med däckelgjorden och bromsa med endast bukgjorden som trycker mot armbågen.

End of story skriver du. Det är dina egna åsikter och har ingenting med fakta att göra.

Vill du att jag skall definera promenadkörning för dig oxå?
JA TACK! Vad anser du vara promenadkörning? Antar att det inte ingår varken igångsättningar, avsaktningar, halter, slutande mark eller backar.

Vid all kontakt med hästar är säkerhet A-O.
Det har jag sagt från början, men du verkar inte leva som du lär. :smirk:

Du har tydligen hakat upp dig på detta med vad prislappen visar. Återigen så har jag inte sagt något pris på vad en sele av god kvalite skulle tänkas kosta.

Din möjlighet till att diskutera verkar ha slutat för länge sedan. Tyvärr.
 
Utan tvekan kommer prisern att gå ner då. Tyvärr har inte jag tid att vänta på det. Nu har jag en helt ok rockard från Börjes som funkar till ponnyn. Den är inte riktigt helt ok att köra vbl:et med, den har så klent stänkskydd. Men nu har jag en beg Grafströms på gång. :)

Så länge alla okunniga köper selar med bara en gjord så lär de fortsätta tillverkas. Körsällskapen kanske borde gå ut med nån sorts informationskampanj om hur en sele bör se ut.

Nåt som konfunderar mig lite är att jag från en duktig kusk fått höra att jag (så länge jag kör rockard) inte behöver baksele, draglinor och svängel. Detta från en som hållit på med körning "i tid och evighet".

Nu har inte jag nån aning om hur en baksele ser ut i princip (har sett bilder), hur menar du? Är du rädd för att den ska glida ner över svansen? Det borde ju gå att förhindra med ex en gummistropp som man säkrar slaggjordar med.

Tror jag har ett träns från Hööks och det är ingen hit kan jag säga. Men iom att jag har så många träns per häst så används det så lite att det hållit ganska många år redan.

Jag måste säga att jag har bra erfarenheter av Börjes prylar, billiga och hållbara. Ex Protec senskydd, inköpta
-97 och fortfarande hela och fina (dock har de blivit gråaktiga, de var vita från början) trots rätt flitig användning. Macpro vintertäcke, köpt -01 och använt hela vintrarna sen dess, endast två lagade revor trots att hästen lever om rätt bra i hagen. Osv, osv.

Det handlar om att veta vad man ska köpa.
 
Om du ska dra en såpass tung vagn men inte vill lägga ut så hemskt mkt pengar på sele så tror jag att en loksele är det billigaste alternativet. De brukar inte vara lika dyra som tävlingsselar (åtminstone inte de jag sett).

Börjes har ju en loksele som jag tycker ser helt ok ut (den har två gjordar om jag inte minns fel. Den ska ju dessutom vara av svenskt läder och då är kvaliten enligt min erfarenhet bra. Hööks har en sele som de kallar Värmlandsselen. Jag tror att jag har en sån (köpt beg men den ser exakt likadan ut som i katalogen) och den är isf av förvånande bra kvalitet för att vara från Hööks. Dock har den bara en gjord, men det går ju som sagt var att komplettera. Min är kollad av sadelmakare utan anmärkning (annat än avsaknaden av däckelgjord).

Sen tror jag att du nog iaf behöver en baksele för att köra den vagnen. Och draglinor och svängel lär ju inte skada. Du får väl prova dig fram och se vad som behövs och hur mkt du kommer att köra. Vad säger din körlärare? Där har du ju den perfekta personen att fråga, h*n kanske har olika selar som du skulle kunna få låna och prova.

Beställer du läder från Börjes så beställ endast det som kommer från Stubben (om de nu har deras grejer fortfarande), HP, Weaver OCH det som kallas för "svenskt läder". Undvik Hööks när det gäller lädergrejer (utom lokselen då).
 
Sadelmakaren som tittade över min sele har själv hållt på med körning, så han vet vad som gäller.
Han kortade av bukgjorden eftersom den var 15 cm för lång. Och sedan kollade sömmarna och spännen. För detta tog han 200 kr. Däckel gjorden har jag själv satt dit. Draglinor har jag 2 par, ett par i nylon från allas våran favorit Börjes och sedan ett par handsydda i läder som kostade mig 500....typ.
Tömmarna, mja det är fortfarande vävridd tömmar. Lädertömmar är min nästa investering...

Få se nu:
Sele 800 kr
Stigläder behövde jag inte köpa någon, då jag hade kvar lite grejor från min arab.
Sadelmakare 200 kr
Draglinor nylon 100kr (tror jag att dom kostade)
Huvudlag 200 kr
Totalt 1300 kr.

Duger alldels utmärkt att köra omkring med hemma. Även träna med. Tävling kommer att dröja eftersom jag har en "bulle" i magen.
Så var det med det!!

Jag har pratat med par stycken som lagt ner STORA pengar på KOMPLETT sele, men de är inte nöjda. Pga kvaliten.

Alla kommer att tycka olika. Tur är väl det, världen skulle bli bra tråkig annars.
Men det är trist att känna sig mer eller mindre mobbad för att man inte har råd med att köpa "riktiga" grejor, det är så det känns ibland. Tyvärr.

När jag fick min arab hade jag inte råd med en riktig sadel. Utan jag köpte en billigare variant för att ha något att börja med i alla fall. Under tiden kunde jag lägga undan pengar till en ordentlig sadel, som var speciellt utprovad för MIN häst. Kostade 13000kr. Men på något sätt så var det mer acceptabelt. I körningen känns det ofta:
Nyast, bäst och dyrast.
Så ska det inte heller vara.

Hänger ni med på vart jag vill komma eller känns det bara som svammel????? Lite trött efter dagens eskapader, så jag ser inte rikigt vad jag skriver.... :smirk:
 
Men som tur är har de ju vett till att placera skaklarna på en bra höjd.

Det var det jag ville få bekräftat. Men hade hellre sett det komma från någon som tycker att det är helt ok att fästa rockarden för lågt men samtidigt hänvisar till travarna.
 
Nu har inte jag nån aning om hur en baksele ser ut i princip (har sett bilder), hur menar du? Är du rädd för att den ska glida ner över svansen? Det borde ju gå att förhindra med ex en gummistropp som man säkrar slaggjordar med.

Hojta till så visar jag Dig!

Jag är nog jättetrög.
Jag fattar hur jag ska sätta på och fästa min egen baksele (och om du som läser det här som kom på att jag satt den bakochfram...var bara tyst :devil:, den funkade minst lika bra så :angel:, och det var faktiskt en engångsförteelse:o)
Men om jag har en Börjessele och köper en Börjesbaksele att ha till, nu borde jag sätta in bilder men vet inte hur, hur fäster jag den då?
Om jag inte minns helt fel är bakstycket på selen tvådelat fram till däckeln och tvådelat fram till svanskappan, alltså helt slätt den biten i mellan.
Och kan bakselen sitta löst därpå? Den glider inte när hästen bromsar?
Nej men vad fan! Jag kan inte förklara, vi släpper det här nu. :p
 
"Bröstsele försedd med däckel och bukgjord fungerar utmärkt med en LÄTT vagn till PROMENADKÖRNING! End of story."

End of story skriver du. Det är dina egna åsikter och har ingenting med fakta att göra.

Instämmer!!
 
Jag förstår hur du menar. När man har slaggjord så brukar man fästa den med ett snöre i ryggstycket. Gummistropparna har man och fäster runt skalmen med. Men det borde ju lika bra att dra en sån runt ryggstycke och baksele för att förhindra att bakselen glider bakåt/framåt.
 
Nej men vad fan! Jag kan inte förklara, vi släpper det här nu.

:D :D :D :rofl:

Ledsen, jag förstår faktiskt inte. Gick in på börjes för att se bilder på deras baksele men det fanns inga. Du fäster ju bakselen i svanskappan, sen beror det ju på vilken typ av baksele du har. På mina parselar har jag ju inga skaklar att fästa i så då fäster man ju framme i däckeln. Men annars kan man ju fästa remmen i vagnen. Hänger du med? :p Svårt att förklara är det, men vi får väl se om vi ses någon dag så får vi se om vi pratar samma språk. :D
 
Intressant diskussion!
Ett tips från mig är att man faktiskt kan hitta ganska så bra saker på begagnatmarknaden också. Det är värt att prova! Jag själv äger en väldigt billig sele som jag köpte komplett under 1000-lappen (Loksele-militär, med draglinor i läder, baksele, huvudlag). Lämnade in den för att fixa ett jack i bakselen, oljat upp den och tagit fram ursprungsfärgen, mer har jag inte gjort.
hpim0348.jpg


Personligen skulle jag aldrig köpa en sådan okomplett sele (utan bukgjord) som säljs på Börjes, inte heller rekomendera den för någon. Även om man bara kör ibland eller i skogen, så behövs det en hållbar och säker sele.
 
Vad är det som säger att Börjes selen inte skulle hålla??? Min har hållt hur bra som helst i 2½ år, och då är jag inte världens bästa på att hålla efter grejorna.
DET ÄR INGET FEL PÅ DEN SELEN, det enda felet i så fall är att den saknar baksele, draglinor och däckelgjord. MEN detta går att åtgärda!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 039
Senast: Karoliten
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Seaside
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 581
Senast: hastflicka
·
Utrustning Jag står och går mycket om dagarna och har rätt höga krav på mina skor. Hittills har jag varit ok nöjd med mina Ariat med stålhätta men...
Svar
8
· Visningar
662
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp