Bukefalos 28 år!

Sele från England

Sv: Sele från England

JRINDRNRQQFRQ.jpg

Ja här syns det ju tydligt :D
Men det är ju nedförsbacke?
Fast de ser lite för långa ut iaf....

/L
 
Sv: Sele från England

men ååå! :P ja som nyss vart i stallet å kört...haha! Men ja kan fixa de! ;) kanske inte i dag :) men så snabbt som möjligt ....dvs när ja orkar ta mej upp till stallet (A) de är ju hela 30 meter dit haha!
 
Sv: Sele från England

Jätte fine bilder och sele. Men jag kan int förstå varför ni far till england för att köpe er ena sele. Det finns ju så fine i sverige tyck jag. Tycker att det verker krångligt att fare så långt. Är dom bätter där borta?
 
Sv: Sele från England

*fundering*

Har man då en sådan svängel med piggar på, borde man ju kunna använda sig av en långbrösta från travet?
Skaffa bakseleöglor på vagnen, och en baksele såklart,
ha ett travdäckel och bara surra skaklarna löst i öglorna och då få en "riktig" bröstsele al'a travmodell?

*funderar lite då jag tänkte försöka få stallkamraten att börja dra "riktigt" och inte bara med bukgjorden på travselen.. *
 
Sv: Sele från England

Nej, antagligen kan du inte det, för de går inte att justera längden på. De snurrar man runt skakeln och fäster sen. De är alltså ca 2 meter långa i full strl. Mina Full draglinor var 160.

be stallkamraten skaffa en kort bredbrösta, tillverka egna draglinor för en 50-lapp och en svängel för en hundring, Voilá!

Lossa skakelremmen och skaffa en baksele helst såklart. ex granngården :) Håller tummarna för att hennes häst får uppleva bogfrihet!
 
Senast ändrad:
Sv: Sele från England

Aha! :D
Du jag hitta lite bilder!


Men denna måste ju vara smart, för då kan man ju använda till återfall och hake! :idea:

Klicka på bilden = större bild


Hehe vill man inte köra häst så ....länk....

/L
 
Sv: Sele från England

pufffan skrev:
Jätte fine bilder och sele. Men jag kan int förstå varför ni far till england för att köpe er ena sele. Det finns ju så fine i sverige tyck jag. Tycker att det verker krångligt att fare så långt. Är dom bätter där borta?


Haha! :P Jag åker inte till england... Bestället över internet ;) kostar drygt 100 kr i frakt så vipps! så ligger den på postkontoret :). Selarna är billigare där! Ja hittade en fin sele som inte kostade en förmögenhet. Sen att den fanns i england va inge bekymmer! ;)
 
Sv: Sele från England

Är det verkligen oxens bästa dragläge, nackkotan? Har aldrig riktigt förstått hur de kan dra nåt så. Vissa kossor i andra länder drar med hornen/pannan.
Det var iallafall fina oxar, undrar hur man styr?

Linnea, var frakten på bara 100 kr? Det är billigare än vad det är inom Sverige med Bussgods. Du verkar ha gjort en fin affär!
 
Sv: Sele från England

I Kulla-Gulla har jag för mig att dom fäste tömmarna i grimman på "oxapalten", sen la dom i en ögla runt varje öra, och styrde så!
Men nu är det längesen jag läste dom, ska kolla efter jobbet :D
Lotta
 
Sv: Sele från England

snigelfarmor skrev:
Är det verkligen oxens bästa dragläge, nackkotan? Har aldrig riktigt förstått hur de kan dra nåt så. Vissa kossor i andra länder drar med hornen/pannan.
Det var iallafall fina oxar, undrar hur man styr?

Linnea, var frakten på bara 100 kr? Det är billigare än vad det är inom Sverige med Bussgods. Du verkar ha gjort en fin affär!


Jaa lite drygt 100 kr kanske 150 minns inte riktigt :) Men de va de billigaste sättet iofs...de mäst osäkra...Men dem står för om selen skulle komma bort! Så det är bra!
:smirk: Ja jag är faktist nöjd med mitt köp även om ja får köpa nya draglinor å göra lite fler hål här och där! :) så 1600 kr för en komplett sele är fantastiskt! :) den är en välldigt fin dressyrsele....Eftersom den är fint utsmyckad med mässing.....Men däremot så är bakselen lite i tunnaste laget... men ,men ja ska ju bara ha den till min lille Shettis :) å vi är inga proffs på tävlingsbanan .....än :smirk: :p
 
Sv: Sele från England

Ja hehe antar att det inte finns bättre dragpunkt på en oxe :smirk:
Kan inte vara såå bekvämt.... eller?

/Lisa
 

Liknande trådar

Körning Köpte ett sele som enligt säljaren skulle vara ett travsele i syntet. I själva verket var det en skum blandning mellan körsele och...
Svar
8
· Visningar
2 369
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp