Lavinia

Trådstartare
Hej alla!
Nu har jag bestämt mej för att köpa en sele, tänkte mej en bröstvariant, men jag vet inte vad jag ska leta efter.
Jag har kollat runt lite på nätet, men hittar knappt nån else i häststorlek, bara cob.. Är jag blind och dum då?

Skulle bli jätteglad för tips på bra och hållbara selar, som inte kostar för mycket. Vad har alla där ute och hur får man tag på en bra sele?

/ Lavinia, något trött idag

Sv: sele?

Hej!
Tack för tips.
Alla selar jag hittat där har antingen sett väldigt... smala ut i bakselen eller bara varit för cob. Ska man då gissa att dom är väldigt stora i cob eller att det är helkört direkt?

Ingen som har fler tips. Jag önskar jag hade råd med en tärnsjö, men då kan jag köpa en till häst istället..

/ Lavinia, mycket förvirrad

Equilex selar finns väl i Full?
Bakselen kan tyckas smal, men är inte fullt lika klen IRL som på bild. ;)
Annars dår man väl lämna in den på "breddning" hos sadelmakarn. :)

Bra sele: selar.se, tärnsjö eller ideal selarna från börjes, samt ergonomiska bröstselen från equilex.
Övriga selar är ok selar för det priset och till hobbykörning passar de bra. Equilex och driveout har PFIFF sortimentet med de billiga men kompletta selarna. Komplett sele: lös brösta, baksele, draglinor järndäckel.
Equilex har ALLA strl från mini till xful. Du måste bläddra i menyn.
Tärnsjös billigaste enkla sele kostar väl ca 8000:-
Vill man ha en riktigt komplett med snabbkopplingar och maratonlook o kanonkvalitet på läder ska man köpa en från selar.se tycker jag. Saknar min varje gång jag selar på med min ideal :) finns från 3500:-

Hej!

Och tack!

Så vad rekommenderas att man köper. Tänkte börja mest med körning i skog och sen om jag får råd tävla lite lätta klasser(om pållan funkar så klart).

Tärnsjös billigaste var väl utan baksele som jag förstog det, men jag kanske inte är så "seende".

Är det någon som har en Willab (tror jag den hette). Den lät bra, men jag hittar ingen bild.

/ Lavinia, somnar snart

Willabs är superfin den med, glömde den.

Menar du köra skog som att dra timmer måste du ha en loksele. Menar du köra med rockard i skogen ska du ha en bröstsele. Rockarden måste ha svängel.

Hej!

Jag menade skogen=med vagn, inte timmer, det tar vi senare. Jag vill mest köra för att jag inte orkar springa när vi tömkör i skogen och hon går verkligen toppen när jag tömkör i skogen..

Till alla!
Tack för tipsen, då vet jag vad jag vill ha lite mer!

/ Lavinia

Liknande trådar

L
Övr. Hund Hej! Nu är det såhär att jag ska få en hund valp som är en flat coated retriever 💙 Och han kommer flytta hem till oss i helgen så jag...
Svar
2
· Visningar
1 239
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 838
Senast: Ceta
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska... 2
Svar
36
· Visningar
3 919
Senast: alicegard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 041
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hingstvalsfunderingar 2025