Selen och andra mineraler (utbrytning från Skadade hästar och konvalescenter II)

Bukefalos 30 år!

Selevitan?

Den rekommenderade dosen till häst på 500 kg är 2 skopor (50 g, vilket totalt ger 30 mg selen) 1-2 ggr per månad. Det ger alltså mellan 30 mg (vid två skopor) och 60 mg (4 skopor). Slår du ut det per dag blir det 1 eller 2 mg selen dagligen. Således fullt rimligt att då ge 1 skopa per vecka för att hamna på 2 mg selen/dag. Vill man istället ge per dag så blir det meckigt utan typ en gramvåg och stadig hand att väga upp några enstaka gram då mängden då motsvarar 1.66 (+massa sexor till) g för att få 1 mg selen, så säg 1.7 g pulver om jag räknat rätt (har precis vaknat 😛)
Det borde gå att mäta sig fram till hur många milliliter det får plats i en skopa och sen dosera med ett kryddmått? Eller väga hur mycket en milliliter väger och sen dosera med ett kryddmått?

Mvh,
Lady_S

@fio
Jag har löst det!!!!! Nu vet jag hur de räknat! 😁
De anger 16.6 g selenjäst per kg. I parantes anger de 2000 ppm rent selen. 2000 ppm ( dvs 0.2 %) av 16.6 g är 33 mg. De anger även på burken att 1 mått à 7.5 g ger 0.25 mg selen. 15 g (2 mått) ger alltså 0.5 mg selen. Vilket fortfarande är för lite selen per dag till genomsnittshästen. Selo-E innehåller som jämförelse 90 mg selen per kg.
Det här blir så förvirrande. Men för att få en korrekt jämförelse mot övriga foder - ska jag räkna på 600 mg/kg (selenjäst) eller ska jag räkna på 33 mg/kg?
Som jämförelse så står det ju såhär för selo-e:
1772870372339.webp

Nu har jag tagit med selevitan i jämförelsen. Fördelen med selevitan är väl att den är testad så siffrorna är säkert lite mer pålitliga än för övriga, men tittar man såhär så är den ganska lik flera andra tillskott utifrån hur mkt selen man får för pengarna, och den kommer inte bidra så mkt på e-vitaminsfronten. Dessutom är det inte organisk selen.

Har även justerat så att jämförelsen prismässigt är hur mycket man får för 1000 kr ;)
Steel joint vet jag inte riktigt vilken siffra jag ska räkna på.

1772871138679.webp

Jag kör Trikems E+ selen i storförpackning köpt på Gekås.

Sen ibland kör jag extra bara e vitamin upptill. Eftersom för mycket E inte ska vara någon fara.
Säkert helt onödigt att jag gör det men ibland kanske man har någon häst i uppbyggnadsfas el liknande.

Vågar inte gå på för mycket med E- selen i om förgiftningsrisken (även om den kanske inte är så hög)

Har för mig att jag räknat på detta tidigare o kom fram till att det var det bästa alternativet (just då).

Är mycket intresserad av vad ni kommer fram till här för jag orkar inte räkna om 😄
Hur menar du med att för mycket e-vitamin inte ska vara någon fara? Jag har lärt mig det är fettlösligt och det därför inte ska överdosera eftersom hästen inte kan göra sig av med överskottet utan det lagras in (i levern om jag minns rätt)

Sen måste man addera en hel del för att det ska bli giftigt men

Nu har jag tagit med selevitan i jämförelsen. Fördelen med selevitan är väl att den är testad så siffrorna är säkert lite mer pålitliga än för övriga, men tittar man såhär så är den ganska lik flera andra tillskott utifrån hur mkt selen man får för pengarna, och den kommer inte bidra så mkt på e-vitaminsfronten. Dessutom är det inte organisk selen.

Har även justerat så att jämförelsen prismässigt är hur mycket man får för 1000 kr ;)
Steel joint vet jag inte riktigt vilken siffra jag ska räkna på.

Visa bifogad fil 182204
Selevitan innehåller ju 30000mg/kg e-vitamin, eller hur tänkte du med "bidrar inte"?

Selevitan innehåller ju 30000mg/kg e-vitamin, eller hur tänkte du med "bidrar inte"?
Man måste ju ställa det i relation till dosen som styrs av selenet. Den är så högkoncentrerad (selen) att man ger en liten dos, och på den lilla dosen blir det inte så mycket e-vitamin.

Titta tex på kolumnen längst ut i min tabell där man ser vad den totala e-vitamingivan blir för min häst med resp tillskott när jag har doserat för att komma upp i en totalgiva om 3 mg selen per dag (såklart inklusive de foder min häst redan får).

Hur menar du med att för mycket e-vitamin inte ska vara någon fara? Jag har lärt mig det är fettlösligt och det därför inte ska överdosera eftersom hästen inte kan göra sig av med överskottet utan det lagras in (i levern om jag minns rätt)

Sen måste man addera en hel del för att det ska bli giftigt men
Precis vad jag menar. Att det måste till ganska mycket. Inte konstigare än så.

Man måste ju ställa det i relation till dosen som styrs av selenet. Den är så högkoncentrerad (selen) att man ger en liten dos, och på den lilla dosen blir det inte så mycket e-vitamin.

Titta tex på kolumnen längst ut i min tabell där man ser vad den totala e-vitamingivan blir för min häst med resp tillskott när jag har doserat för att komma upp i en totalgiva om 3 mg selen per dag (såklart inklusive de foder min häst redan får).
Sant, gjorde en tankevurpa, tänkte du menade att det inte innehöll alls. Men som enda tillskott så når det ju inte upp till att helt täcka e-vitaminet.
Det är klurigt iom de samverkar också. Som på sommaren där e-vitaminet flödar över och minskar behovet av selen.

Det beror på. Vill du ha organiskt selen eller spelar det ingen roll?
Vill du också ha hög dos e-vitamin eller är det främst selen du är ute efter?

Jag kände att flytande selo-e blev ett bra val för mig. Det var ok prisvärt utifrån hur mkt selen man får för pengarna, innehåller organiskt selen och även tillräckligt mycket e-vitamin för att Nellys totala intag skulle komma upp till en bättre nivå.
Trikems som du redan köpt är lika bra selenmässigt, men jag tyckte det var för lite e-vitamin i.
Granngårdens 25kg säck är väldigt prisvärt sett till hur mycket selen man får för pengarna, men det innehåller inte organiskt selen.
Den jag har är slut på rätt kort tid pga flera hästar och hög dos. Vill ha med mer e-vitamin än trikem eftersom Katt låg ngt lågt på det också. Självklart organiskt selen!

Kanske inger lite hopp till @Fiorano
Haft ganska grav selenbrist på en av mina hästar. Testades efter en lång period (år) diffus orkeslöshet, svårt att bygga muskler, svårt med samling, protester vid ökade krav osv. Upplevde att han snabbt fick mjölksyra tex. Där vi utrett på kors och tvären (inkl pssm, IR, EMS, PPID och smärta) samt dessvärre också ett ambitiöst träningsprogram (Detta är det som skaver mest hos mig). :cry:
Tillslut orkande han knappt galoppera ett varv på ridbanan och det var först då selenbrist seglade upp som alternativ. Tog ett serumprov som låg under 50. (Referens 100-200) Gav både selevitan 1 gång i veckan och Swedfeds avelsmineraler dagligen under upptrappningen, För att få upp nivåerna. Dvs överdoserade.

På en månad fick jag tillbaka min pigga och positiva häst. Dock rejält nedgången i muskler.
Tog uppföljande prov några månader senare då var värdet 180.
Han har alltid fått en mineraler med en viss andel eller helt organiskt selen men det räckte uppenbarligen inte.
Kanske kräver han som hingst verksam i avel mer? Nu får han samma som de dräktiga stona.
Swedfed avel som bas och 1 gång i månaden 1/2 dos selevitan.
Under betessäsong enbart swedfeds mineralerna.
Tyvärr upplever jag att det varit svårt att få honom bra uppmusklad igen, Men jag har å andra sidan inte varit så aktiv med träningen heller så svårt att säga vad som är vad.

Funderar ändå eftersom han troligtvis haft bristen väldigt länge om det faktiskt skadat musklerna permanent. Kanske någon med veterinärkompentens eller fysio kan svara?

Den jag har är slut på rätt kort tid pga flera hästar och hög dos. Vill ha med mer e-vitamin än trikem eftersom Katt låg ngt lågt på det också. Självklart organiskt selen!
Vad ger du för mineraler idag? Du kanske skulle överväga att både byta dina vanliga mineraler + tillsätta extra selen och e-vitamin.
Jag använder Wiromins pelleterade avelsmineraler. De innehåller selenjäst och till viss del naturlig e-vitamin och ganska bra värden som grund. Jag tror flytande selo-e kanske är ett bra val även för dig, om du köper dunken som innehåller 2,5 liter. Ett annat alternativ är att fortsätta med trikems (köp då hinken med 4 kg) men att du kompletterar med extra e-vitamin på sidan av.

Det här blir så förvirrande. Men för att få en korrekt jämförelse mot övriga foder - ska jag räkna på 600 mg/kg (selenjäst) eller ska jag räkna på 33 mg/kg?
Som jämförelse så står det ju såhär för selo-e:
Visa bifogad fil 182202
Du ska räkna på 33 mg/ kg när det gäller Steel Joints Evitasel, då det är den faktiska selenmängden.

Funderar ändå eftersom han troligtvis haft bristen väldigt länge om det faktiskt skadat musklerna permanent. Kanske någon med veterinärkompentens eller fysio kan svara?

Inte vet men läkare, så en veterinär får mer än gärna chippa in här med sin kunskap 😊 Men långvarig selenbrist kan ge upphov till white muscle disease. Vanligast hos föl dock.

https://madbarn.com/white-muscle-disease-in-horses/

Vad ger du för mineraler idag? Du kanske skulle överväga att både byta dina vanliga mineraler + tillsätta extra selen och e-vitamin.
Jag använder Wiromins pelleterade avelsmineraler. De innehåller selenjäst och till viss del naturlig e-vitamin och ganska bra värden som grund. Jag tror flytande selo-e kanske är ett bra val även för dig, om du köper dunken som innehåller 2,5 liter. Ett annat alternativ är att fortsätta med trikems (köp då hinken med 4 kg) men att du kompletterar med extra e-vitamin på sidan av.
Granngårdens mineraler bas.

Ja så blir det ju tyvärr. Jag har ju 4 st. Jag gav selevitan ett tag fast bara 1 gång i månaden men den tog ju ändå slut rätt fort. Då var det bara normal dos.

Liknande trådar

• Skadade hästar och konvalescenter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka