Bukefalos 28 år!

Selentillskott eller inte???

N

norpan1

Hej,
hur gör ni, ger ni era hästar selen tillskott eller inte?
Jag menar, visst behöver de nästan alltid lite extra selen, men jag ger min islandshäst Kraffts blåa mineraltillskott, och blev rekomenderad att även ge tokosel, men kraffts blåa tillskott innehåller redan selen? Den som rekomenderade det, menade att hon kontinuerligt ger sina både kraffts blåa och tokosel.

Visst behöver de selen, men det finns ju också något som heter selenförgiftning, och det är nästan ännu värre, än bristen.

Hur gör ni andra med selen tillskott? Om ni ger det, ger ni det året runt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Selentillskott eller inte???

Frågan är ju hur mycket Blå miner du ger. Täcker tilldelad mängd behovet så är det fine. Täcks inte behovet så måste det till mer, så enkelt är det. Selenbehovet är 0,2 mg per 100 kg häst. Vad väger din häst, 400 kg? i så fall är behovet 0,2*4=0,8 mg/dag. För att fylla det behovet med Blå miner ska du ge minst 60 gram/dag.
//marti
 
Sv: Selentillskott eller inte???

Min kbltravare (650 kg) får 50 gr Krafft Miner Blå pellets. Ska jag ge honom Tokosel oxå? Har en burk utskriven av vet från i vintras.:confused:
 
Sv: Selentillskott eller inte???

Min kbltravare (650 kg) får 50 gr Krafft Miner Blå pellets. Ska jag ge honom Tokosel oxå? Har en burk utskriven av vet från i vintras.:confused:
Men kan du inte enkel matematik? Behovet är 0,2 mg/100 kg häst i ditt fall alltså 0,2*6,5=1,3 mg. Blå miner innehåller 15 mg selen/kg vilket gör att 50 gr Blå Miner ger 0,75 mg. Hur mycket saknas då? Räkna på det så ska jag rätta eller berömma...
 
Sv: Selentillskott eller inte???

OK! Tack då vet jag hur jag ska kolla, men finns det inget selen i tex hö, havre, korn eller liknande? Jag menar så han inte får en liten dos där också?
Ulrika
 
Sv: Selentillskott eller inte???

Men...
Jag gick in på Kraffts hemsida och tittade på blå miner. och där står det att till en normalt arbetande häst ska man ge mellan 120-180g/dag. och att Blå miner innehåller 15mg/??? .. per vad? om man följer deras instruktioner ska han ju ha ca 120g blå miner /dag?? Hjälp mig förstå??
 
Sv: Selentillskott eller inte???

Vad vet Krafft om ditt grovfoders värden och din hästs behov?

Deras rekommendationer stämmer bara om man har en idealhäst och ett idealgrovfoder, men inget av dem existerar i verkligheten, särskilt inte ihop...;)

Se det mera som en rekommendation om ungefärliga, rimliga mängder att ge. Dvs. det är inte rimligt att ge 1 kg av mineralfodret, utan man bör hålla sig till att räkna i 10- och 100-tals gram.
Jag har räknat fram foderstater med allt från 0 till 200 g mineralfoder, t.ex.

Blå miner innehåller 15mg/??? .. per vad?
Värdena brukar alltid anges per kg foder.
 
Sv: Selentillskott eller inte???

Frågan är ju också om du ger något färdigblandat kraftfoder, alla SVENSKA kraftfoderblandningar är selenberikade just för att svenska marker är selenfattiga. Hö/havre/betfor etc innehåller så försvinnade små mängder att de är försumbara.
 
Sv: Selentillskott eller inte???

Frågan är ju också om du ger något färdigblandat kraftfoder, alla SVENSKA kraftfoderblandningar är selenberikade just för att svenska marker är selenfattiga. Hö/havre/betfor etc innehåller så försvinnade små mängder att de är försumbara.

Jag ger hö med medel höga värden, hel havre blandat med kornkross, ca 5dl betfor/dag och B-vitamin på höst och vår. Han är ute i stora hagar med rätt bra bete på alla dagar i veckan.

Men han får inget extra kraftfoder, förrutom Kraffts blåa miner. Jag ringde kraffts konsumentsida och frågade vad de tyckte och de sa att jag skulle ge ca 1dl (dvs ca 90g) av kraffts blå en gång om dagen och tyckte inte jag behövde ge något ytterligare selentillskott. Jag tror jag provar så, som sagt selen förgiftning är värre och farligare än ett eventuellt underskott, är de friska, pigga och glada och bjuder framåt vid träning och annan ridning så saknar de nog inget!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Selentillskott eller inte???

Jag ringde kraffts konsumentsida och frågade vad de tyckte och de sa att jag skulle ge ca 1dl (dvs ca 90g) av kraffts blå en gång om dagen och tyckte inte jag behövde ge något ytterligare selentillskott.
Givetvis ska du INTE ge något extra selen så länge du ger tillräckligt mycket av Blå Miner för att täcka behovet. Men 90 gr ger 1,35 mg selen och behöver din pålle så mycket... Vad hamnar övriga mineraler på?
//marti
 
Sv: Selentillskott eller inte???

Hej,
hur gör ni, ger ni era hästar selen tillskott eller inte?
Jag menar, visst behöver de nästan alltid lite extra selen, men jag ger min islandshäst Kraffts blåa mineraltillskott, och blev rekomenderad att även ge tokosel, men kraffts blåa tillskott innehåller redan selen? Den som rekomenderade det, menade att hon kontinuerligt ger sina både kraffts blåa och tokosel.

Visst behöver de selen, men det finns ju också något som heter selenförgiftning, och det är nästan ännu värre, än bristen.

Hur gör ni andra med selen tillskott? Om ni ger det, ger ni det året runt?

Jag ger extra Tokosel, då mitt grovfoder inte innehåller tillräckligt med selen, och mineral blå som jag också använder inte har tillräckligt för att tillgodose behovet. Det är billigt och smidigt - en dos en gång i veckan bara.
 
Sv: Selentillskott eller inte???

Tokosel är inte alltid det billigaste selen preparatet att ge. I mitt område finns det en lantbruksförsäljare som säljer ett selenpreparat som kostar ca 337 kr för 2 kg och på apoteket kostar tror jag om inte jag har fel 800 kgram 258 kr. Min plånbok skulle köpa av lantbrukssäljaren och sedan skulle jag dela burken med någon annan i stallet.
 
Sv: Selentillskott eller inte???

Har du någon innehållsförteckning och dosangivelser? Priset i kronor och ören är inte alltid hela sanningen...
//marti
 
Sv: Selentillskott eller inte???

Så hög selenhalt som i tokosel får man inte ha i fodertillskott utan bara i läkemedel.
Tokosel innehåller 0,4 mg per gram, som en jämförelse innehåller VSL 0,01 mg per gram. Dvs en förtiondel.
PL
 
Sv: Selentillskott eller inte???

Så Tokosel är ett läkemedel om man ser det så, alltså?
Är det därför det är receptbelagt?:idea:
 
Sv: Selentillskott eller inte???

Tokosel är inte alltid det billigaste selen preparatet att ge. I mitt område finns det en lantbruksförsäljare som säljer ett selenpreparat som kostar ca 337 kr för 2 kg och på apoteket kostar tror jag om inte jag har fel 800 kgram 258 kr. Min plånbok skulle köpa av lantbrukssäljaren och sedan skulle jag dela burken med någon annan i stallet.

Du har rätt ang. priset från apoteket, men jag delar redan med en i stallet, så mycket billigare kan man inte komma undan tycker jag, för en dos i veckan. funkar bra!
 
Sv: Selentillskott eller inte???

Tokosel är inte alltid det billigaste selen preparatet att ge. I mitt område finns det en lantbruksförsäljare som säljer ett selenpreparat som kostar ca 337 kr för 2 kg och på apoteket kostar tror jag om inte jag har fel 800 kgram 258 kr. Min plånbok skulle köpa av lantbrukssäljaren och sedan skulle jag dela burken med någon annan i stallet.

Jag ger Tokosel, en burk räcker över ett år till en häst. Du ger bara en gång per vecka, annars så kan det bli för mycket.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
978
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 506
Senast: IngelaH
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 884
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 146
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp