Semester för arbetslösa?

Borde arbetslösa få ta semester med bibehållen a-kassa/aktivitetsersättning?

Varför/ varför inte?

Nej, det anser jag inte. Motfråga; borde även studenter, timanställda etc få betald semester?

Min omgivning ser definitivt annorlunda ut gällande personer inkopplade på af. Jag vet ingen som befunnit sig heltid på praktik eller sysselsättning år in och år ut.

Jag gick på AFs arbetsmarknadsåtgärder, arbetade på timanställning och studerade i sammanlagt 6,5 år innan jag fick min första semester 2012. Var inte på tal att ta ledigt innan då ekonomin inte tillät det. När jag studerade så studerade jag även på julloven (efter bestämmelse med skolan om hemstudier och fick då halvt CSN) och på sommaren studerade jag så länge det gick på terminen för att sedan sommarjobba innan höstens studier började igen.

Nu är det många, fast jag personligen inte känner någon , som går flera år på AFs aktivitetsstöd utan semester. Utnyttjanden förekommer på olika sätt. Men samtidigt är det många som arbetar eller studerar som aldrig haft semester på flera år heller utav ekonomiska skäl. Vart drar man gränsen om vilka som ska få semester och vem ska betala? Jag betalar drygt 500 kr/månad för fack+ A-kasseavgift. När sambon var med i facket så betalade han drygt 800 kr/månad. Ska dessa avgifter höjas för att alla ska få rätt till betald semester?

Vänta nu. Som behovsanställd får du semesterersättning, ibland utbetald vid varje löneutbetalning. I andra fall i samband med att du tar semester.

Som behovsanställd slutar du helt enkelt boka upp dig på pass, tar din sparade semesterersättning och tar din semester. Svårare än så är det ju inte. Visst, du kan bli mindre populär att ringa, men det är ju en avvägningsfråga var och en får ta.

Var ska man dra gränsen för vem som ska få semester betald av andras pengar? Och hur många dagar i sträck ska man ha varit upptagen med något motsvarande heltid för att få den rätten?

Nu är det ju så...att som människa måste du ha varit med om saker för att verkligen förstå vad det hela handlar om. Det är skillnad på teori o praktik. Absolut att man som människa har rätt till sina åsikter men för att verkligen förstå situationen måste man ha varit med om det hela. Insikten om hur en situation verkligen är är när man själv gått igenom den. Jag kan ex aldrig förstå hur en sorg känns om jag själv inte varit med om den.

Simple as that. :)

Jag håller inte med dig. Jag anser det vara precis lika orimligt som när föräldrar säger överseende till personer utan barn "Det är något du förstår när du får barn" eller när personer som inte vill ha barn får höra att de kommer ångra sig när de blir äldre. Man måste få lov att uttala sig och ha åsikter om saker som man inte har upplevt själv. Annars skulle vi tappa mycket av möjligheten till att lära sig nya saker och få nya insikter.

Nu har jag inte läst hela tråden men jag tycker inte det är rimligt med semester som arbetslös. Jag har svårt att tänka mig att de uppgifter man behöver utföra samt jobbsökandet tar 160 timmar i månaden. Jämförelsevis borde då rimligen studenter också få CSN över sommaruppehållet, men då förväntas de istället att jobba hela sommaren för att kunna gå runt = Inte många lediga dagar under studietiden.

:crazy:Tycka är lätt... men inte f känner jag någon universitetstudent som pluggat 40 h i veckan (men flera som arbetstränat/praktiserat så mycket) utom de som kört KTH, Karolinska bredvid Handels. Och de tycker jag inte särskilt synd om.

Man behöver bara läsa den här tråden för att förstå hur stigmatiserande det är att vara arbetslös. Och när kontaktnät är bästa vägen in på arbetsmarknaden...

Men när man studerar måste man ofta också arbeta extra för att överleva. Ihop med studierna blir det lätt över 40 timmar per vecka.

Om man är långtidsarbetslös och arbetsför bör man i första hand se till att man har kunskaper som är intressanta på arbetsmarknaden. Jag hade själv ett yrke som rationaliserades bort i början av 90-talet, var arbetslös och utförsäkrad, och satsade på en utbildning som gör att jag aldrig mer behöver vara arbetslös. Det är tungt och inte roligt alla gånger, men är gångbart över hela landet.

Nu har jag inte läst hela tråden men jag tycker inte det är rimligt med semester som arbetslös. Jag har svårt att tänka mig att de uppgifter man behöver utföra samt jobbsökandet tar 160 timmar i månaden. Jämförelsevis borde då rimligen studenter också få CSN över sommaruppehållet, men då förväntas de istället att jobba hela sommaren för att kunna gå runt = Inte många lediga dagar under studietiden.
Ditt resonemang utgår från att man sitter hemma och söker jobb. Det är inte arbetsförmedlingens idé om arbetssökande. Målet är att alla ska ha någon form av sysselsättning. Ibland känns det som om de vill uppfostra folk att inte sova för länge på mornarna.....
Jag har inga lösningar eller ens klara åsikter i frågan. Vet helt enkelt inte riktigt vad jag tycker. Men ser att många har sina uppfattningar grundade på åsikter utan insikter.

De elever jag har i min dagliga gärning har inga lediga dagar. Jag tycker det är fullt OK de första 24 månaderna när man har etableringsersättning. Men sedan när man går över på att söka jobb och får sin försörjning via socialbidrag så är det tuffare. Flera har gått i ett antal år med heltidsstudier varvade med heltidspraktik. De som kommer i kläm är framförallt barnen. Deras föräldrar är aldrig lediga och kan åka och bada, sticka iväg på sommarlovsaktiviteter eller bara vara hemma och umgås. Annat än på helgerna.

Och när kontaktnät är bästa vägen in på arbetsmarknaden...

Ett av mina jobb har jag fått via kontakter. Eller mer exakt att jag fick börja med ett kortare sommarjobb på samma (stora!) företag som min pappa jobbar på. Jag fick sen återkomma till det jobbet under tre somrar till eftersom jag uppenbarligen skötte mig bra. Av resterande jobb, framförallt extrajobb, har inget varit genom kontakter. Givetvis underlättar kontakter men goda referenser, vettig utbildning och flexibilitet räcker i många fall.

Ett av mina jobb har jag fått via kontakter. Eller mer exakt att jag fick börja med ett kortare sommarjobb på samma (stora!) företag som min pappa jobbar på. Jag fick sen återkomma till det jobbet under tre somrar till eftersom jag uppenbarligen skötte mig bra. Av resterande jobb, framförallt extrajobb, har inget varit genom kontakter. Givetvis underlättar kontakter men goda referenser, vettig utbildning och flexibilitet räcker i många fall.

Det beror ju iofs helt och hållet på bransch

Nåja, nu är ju du inte alla. T ex SCB har ett lite bredare underlag än en enda person: http://www.metrojobb.se/artikel/6732-kontakter-viktigast-för-att-hitta-ett-nytt-jobb

Nej, tack och lov inte. Dock tycker jag att i just den här tråden har inte särskilt mycket handlat om just kontakter för att få jobb.
Länken kan jag tyvärr inte öppna även om jag gärna hade gjort det. (Det händer öht ingenting när sidan ska öppnas.)

Detta var kontentan typ. Hur har folk fått sina jobb:

34 000 via arbetsförmedlingen
23 000 via annons i tidning, internet eller liknande.
79 000 via anhöriga, vänner eller bekanta.
100 000 där arbetsgivaren kontaktade den arbetssökande.
103 000 där den arbetssökande kontaktade arbetsgivaren.
10 000 via övriga kanaler.
54 000 där uppgift saknas.

Alltså arbetsförmedlingen verkar ju lite av ett skämt med alla sina åtgärder osv. Jag har inte haft ngn arbetsgivare som anlitat dom eller rekryterat därifrån.

Nej, tack och lov inte. Dock tycker jag att i just den här tråden har inte särskilt mycket handlat om just kontakter för att få jobb.
Länken kan jag tyvärr inte öppna även om jag gärna hade gjort det. (Det händer öht ingenting när sidan ska öppnas.)
Konstigt, jag kan öppna den.

Artikeln börjar såhär:

Glöm åtgärder och jobbsökande. Nästan tre av fyra får arbete genom kontakter. Arbetsförmedlingen: ”De missar mångfaldsperspektivet”.

Kontakter är vanligaste vägen till jobb enligt en ny SCB-undersökning. 403 000 personer har mellan andra och tredje kvartalet börjat en ny anställning och av dem fick nästan tre av fyra jobb genom kontakter – inte genom annonser på internet, i tidningar eller hos Arbetsförmedlingen.

:crazy:Tycka är lätt... men inte f känner jag någon universitetstudent som pluggat 40 h i veckan (men flera som arbetstränat/praktiserat så mycket) utom de som kört KTH, Karolinska bredvid Handels. Och de tycker jag inte särskilt synd om.

Man behöver bara läsa den här tråden för att förstå hur stigmatiserande det är att vara arbetslös. Och när kontaktnät är bästa vägen in på arbetsmarknaden...

Men va? Större delen av mitt kontaktnät är studenter vid olika universitet och jag känner nog ingen som lägger mindre än 40 timmar i veckan på plugg. Det handlar ju inte bara om den fysiska tiden man sitter på föreläsning, utan den största delen av utbildningen i form av inläsning, seminarieförberedning, uppsatsskrivning och tentaplugg ansvarar man för själv.
Lägg därtill extraarbete på kvällar och helger för att överhuvudtaget ha råd att överleva samt den ständiga känslan av att aldrig vara ledig "på riktigt" och att alltid kunna prestera bättre.

Men det var ett sidospår från den ursprungliga trådstarten.

Konstigt, jag kan öppna den.

Artikeln börjar såhär:

Glöm åtgärder och jobbsökande. Nästan tre av fyra får arbete genom kontakter. Arbetsförmedlingen: ”De missar mångfaldsperspektivet”.

Kontakter är vanligaste vägen till jobb enligt en ny SCB-undersökning. 403 000 personer har mellan andra och tredje kvartalet börjat en ny anställning och av dem fick nästan tre av fyra jobb genom kontakter – inte genom annonser på internet, i tidningar eller hos Arbetsförmedlingen.

Mitt jobb spärrar förvisso en del sidor men den sidan borde inte vara spärrad. Oavsett så funkar den inte.
Siffrorna från @tornblomma stämmer dock inte alls med 75 procent men det kanske är siffror som inte hänger ihop med just den perioden du skriver om?

Mitt jobb spärrar förvisso en del sidor men den sidan borde inte vara spärrad. Oavsett så funkar den inte.
Siffrorna från @tornblomma stämmer dock inte alls med 75 procent men det kanske är siffror som inte hänger ihop med just den perioden du skriver om?
De räknar kontakter även som att arbetsgivaren kontaktat en eller att man själv kontaktar arbetsgivaren (det sista är konstigt, hur skulle det annars gå till? Där skulle man behöva info om definitionen).

Men du får läsa artikeln när du inte är på jobbet.

Annars är det bara att googla så hittar du massor som säger samma sak: det är ofta lättare att få jobb via kontakter. Att du inte är exempel på det innebär inte att @BornAgain har fel.

Senast ändrad:
Den funkade utan problem för mig. Måste vara din dator det är fel på.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 954
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 235
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka