O
Osthyvel
Borde arbetslösa få ta semester med bibehållen a-kassa/aktivitetsersättning?
Varför/ varför inte?
Nej, det anser jag inte. Motfråga; borde även studenter, timanställda etc få betald semester?
Min omgivning ser definitivt annorlunda ut gällande personer inkopplade på af. Jag vet ingen som befunnit sig heltid på praktik eller sysselsättning år in och år ut.
Jag gick på AFs arbetsmarknadsåtgärder, arbetade på timanställning och studerade i sammanlagt 6,5 år innan jag fick min första semester 2012. Var inte på tal att ta ledigt innan då ekonomin inte tillät det. När jag studerade så studerade jag även på julloven (efter bestämmelse med skolan om hemstudier och fick då halvt CSN) och på sommaren studerade jag så länge det gick på terminen för att sedan sommarjobba innan höstens studier började igen.
Nu är det många, fast jag personligen inte känner någon , som går flera år på AFs aktivitetsstöd utan semester. Utnyttjanden förekommer på olika sätt. Men samtidigt är det många som arbetar eller studerar som aldrig haft semester på flera år heller utav ekonomiska skäl. Vart drar man gränsen om vilka som ska få semester och vem ska betala? Jag betalar drygt 500 kr/månad för fack+ A-kasseavgift. När sambon var med i facket så betalade han drygt 800 kr/månad. Ska dessa avgifter höjas för att alla ska få rätt till betald semester?