Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tja varför inte, första året blir ju svårt då det inte är "in jobbat" någon semester och sedan blir det ju mindre ut dom andra månaderna för att kunna betala ut under semestern.Borde arbetslösa få ta semester med bibehållen a-kassa/aktivitetsersättning?
Varför/ varför inte?
Trams. Arbetslöshetsförsäkringen har gett statskassan ett överskott på 93 miljarder kronor sedan 2007.Nej, a-kassan kommer på sikt att behöva försämras.
Har det ändrat sig så? Det är säkert 4-5 år sen jag var arbetslös och vad jag kommer ihåg kunde jag vissa dagar "rulla tummarna" även om jag aktivt sökte arbete och redovisade. Det var som på något sätt att gå i skolan, där man får vissa uppgifter och när man gjort dom kan man koppla av lite. Jag brukade koppla av på helgerna och var aktiv på veckorna.Blandad kompott
Är ju själv arbetslös (eller mer arbetssökande ) sen ca 3,5 år tillbaka och funderingen uppkom då jag inser att jag faktiskt inte kunnat vara "ledig" på hela den tiden...
Visst, jag har inte varit i sysselsättning hela tiden, MEN varit tvungen att stå "standby" ifall något dyker upp.
Att vara arbetslös idag innebär inte att man kan sitta ner och rulla tummarna, utan arbete ska hela tiden aktivt sökas, rapporter ska skickas in, papper till a-kassan fixas osv. Har man dessutom turen (?) att få timanställning ska man jobba.
Menar inte semester som i att resa bort, utan mer att kunna få koppla av i några veckor, ladda om och slippa pressen från att hela tiden prestera![]()
Som timanställd har du semesterersättningen inbakad i lönen. Och beroende på vilken ersättning man får som arbetslös kan det vara omöjligt att avstå en månad och samtidigt ha råd att betala hyra. Men det är inte alls ovanligt att människor har synsättet att arbetslösa inte ska ha rätt till någon ledighet även om de arbetar.Jag skulle behöva semester från mig själv
Tycker inte att det låter rimligt att ha semester från att vara arbetslös. Isåfall får man som studenter, timanställda mfl ta ledig utan lön/ersättning. Det kan jag ändå tycka känns rimligt, vill man vara ledig så kan man väl bara avstå från a-kassan och resa bort, då utan krav på jobbsök, arbetsträning osv. Så funkar det ju för många som inte är fast anställda och har semester att ta ut. Semester är ju ngt man jobbar ihop liksom. Många arbetar utan att samla semester. Är jag ledig så får jag ingen lön. Det är upp till mig.
Återigen, arbetslös behöver inte betyda sysslolös. Det finns arbetslösa som arbetar heltid (och då menar jag inte med att söka jobb utan med "riktigt" arbete"). Själv arbetade jag bara halvtid men till och med då kan man känna att man behöver lite ledigt.@tornblomma nej precis .
Det klagas och kampanjas emot invandrande asylsökande osv som "samlar bidrag och lever på bidrag" så utifrån det högaktuella topplisteämnet blir det för mig en paradox att någon svensk medborgare vid arbetslöshet skulle behöva semester från att söka jobb.
Det känns som ett otroligt välfärdssyndrom att frågan uppkommer alls .
Återigen, arbetslös behöver inte betyda sysslolös. Det finns arbetslösa som arbetar heltid (och då menar jag inte med att söka jobb utan med "riktigt" arbete"). Själv arbetade jag bara halvtid men till och med då kan man känna att man behöver lite ledigt.
Ingen hindrar dig att vara ledig. Däremot att vara ledig med bibehållen ersättning. Det är en väsentlig skillnad.