Semester för arbetslösa?

Jag förstår att det är svårt att se det i ett bredare perspektiv, att alla kanske inte har möjlighet till exempelvis vidareutbildning.

Du menar att en majoritet av (unga) arbetslösa inte har möjlighet till någon form av utbildning? Jag tror faktiskt inte att det är så många som är obildbara.

@Viva som sagt , du behöver inte förklara nyanser för mig, jag är insatt i förhållandena.
Däremot svarar jag ju och frågar utifrån just det TS skriver och frågar om . Och utifrån det försöker undvika att dra iväg för mycket med antaganden och ev scenarion osv .
Du påstår det. Det TS skrev och frågade om var kort och gott: "Borde arbetslösa få ta semester med bibehållen a-kassa/aktivitetsersättning?"

Jag var långtidssjukskriven på grund av sjukdom innan jag började arbetsträna. Det är inte superlätt att få jobb med den meriten och utan utbildning. Utbildning är såklart någon jag försökt, upprepade gånger men som jag tyvärr inte lyckats slutföra.

Då har du alltså en sjukdomsproblematik i botten. Jag har ingen statistik på det men är det verkligen det vanligaste?
Om du inte har någon utbildning och dessutom har varit långtidssjukskriven så finns det ju tråkigt nog en logik i att du inte är så attraktiv på arbetsmarknaden. Hur jobbigt det än är så är det inget jag ser löses genom en betald semester.

Nu hittar du ju på, det var inte vad jag skrev. Men jag lämnar diskussionen. Det går inte att förklara för människor som aldrig varit en sådan situation och som inte vill förstå.

Då får du väl förklara varför vidareutbildning inte är ett alternativ. Jag kan inte komma på särskilt många anledningar.

Då har du alltså en sjukdomsproblematik i botten. Jag har ingen statistik på det men är det verkligen det vanligaste?
Om du inte har någon utbildning och dessutom har varit långtidssjukskriven så finns det ju tråkigt nog en logik i att du inte är så attraktiv på arbetsmarknaden. Hur jobbigt det än är så är det inget jag ser löses genom en betald semester.
Okey, ett sista inlägg då. Jag har väl inte sagt att det är vanligast, men det slår såklart ännu hårdare mot de som har en sjukdomsproblematik i botten. Jag har numera ett fast jobb, som jag faktiskt fick genom min arbetsträning. För mig och andra i min situation innebär väl ledigheten precis samma sak som för andra som tar ledigt från sitt jobb,en chans att göra något annat, att ta det lugnt. Att inte få möjlighet till återhämtning brukar leda till nya sjukskrivningar och en längre rehabiliteringsperiod. Personligen tror jag att det blir betydligt dyrare i längden..

Som arbetssökande har man möjlighet till 20 dagar / år då det enda man behöver göra är att söka jobb och redovisa mej under dessa dagar är man inte på någon praktik/ elle annan sysselsättning som kräver närvaro på viss plats.
Måste bara kommentera det också, hade som jag skrev tidigare för mig att det ändrats för så var det nämligen inte tidigare.

Arbetslöshet kan se ut på många olika sätt, det är det jag försöker belysa. Sen förstår jag om man inte förstår varför "lediga" människor behöver ledigt och jag tycker personligen inte heller att söka jobb/rapportera in varje månad var särskilt betungande. Men om man ex. som Texaz skriver står standby för att hoppa in på olika jobb och inte får tacka nej utan att förlora ersättning så innebär det också att man, även om man är ledig, inte kan aldrig kan åka iväg någonstans.

Fast att stå på "standby" är ju vanligt för alla som inte har fasta anställningar. Timanställda står oftast också på standby och vill man åka bort en vecka eller två och då skulle tacka nej till jobb (även om man ekonomiskt kan avstå två veckors jobb) så riskerar man att förlora jobbet och det kanske man varken vill eller har råd till. Eller som ett jobb jag hade som villkoret att jag fick ett längre kontrakt var att jag inte tog semester under den perioden. Det stod mig fritt att välja, men valde jag att ta semester fick jag se mig om efter ett nytt arbete. Jag har flera år av mitt arbetsliv inte tagit mer än Max 1 v semester/år på grund av timanställningar, provanställningar, säsongsanställningar eller att man är ny på jobbet - så visst är det fler som inte kan ta semester hur som helst utan att förlora pengar/jobb. För att inte tala om egna företagare.

Jag har varit arbetslös och det af ber en göra är inte särskilt betungande, men jag förstår pressen, även om det inte är skäl nog till att man skulle få betald semester. Praktik har jag aldrig blivit skickad på, så det kan jag bara referera till från arbetsgivarens sida och vi gav våra praktikanter ledigt om de behövde, men att de dagarna blev de utan ersättning, men de varken förlorade fortsatta ersättning eller sin praktikplats.

Jag anser inte att man ska få betald semester, men att man så klart ska få ersättning igen när man är åter om man har arbetsträning/praktik som kan likställas med ett vanligt jobb (vet inte hur reglerna ser ut).

Okey, ett sista inlägg då. Jag har väl inte sagt att det är vanligast, men det slår såklart ännu hårdare mot de som har en sjukdomsproblematik i botten. Jag har numera ett fast jobb, som jag faktiskt fick genom min arbetsträning. För mig och andra i min situation innebär väl ledigheten precis samma sak som för andra som tar ledigt från sitt jobb,en chans att göra något annat, att ta det lugnt. Att inte få möjlighet till återhämtning brukar leda till nya sjukskrivningar och en längre rehabiliteringsperiod. Personligen tror jag att det blir betydligt dyrare i längden..

Men rimligen i en diskussion som rör en allmän fråga är det väl smidigt om vi diskuterar samma sak och inte en massa ytterligheter åt något håll.
Jag frågar ännu en gång hur den här betalda ledigheten ska betalas. Höjda kostnader för medlemmarna i A-kassan? Sänkta utbetalningar i övrigt så att snittet blir detsamma? Färre som får ersättning genom hårdare krav?

Jag tycker att man borde få vara ledig ett par veckor om man jobbar heltid i arbetsträning eller praktik. Är man "bara" arbetslös utan att delta i någon sysselsättning så anser jag inte det.

Studenter då??

Jag har svårt att tro att de flesta arbetslösa lägger ner 40h+ på att arbetsträna/söka jobb. Problematiken är väl för dem som inte kan "ha ett normalt arbetsliv" av diverse anledningar. Men på nåt vis så måste ju även de komma på ett sätt att tjäna sina pengar alternativt hitta ett liv som passar dem....

Studenter då??

Jag har svårt att tro att de flesta arbetslösa lägger ner 40h+ på att arbetsträna/söka jobb. Problematiken är väl för dem som inte kan "ha ett normalt arbetsliv" av diverse anledningar. Men på nåt vis så måste ju även de komma på ett sätt att tjäna sina pengar alternativt hitta ett liv som passar dem....

Ja det speglar som sagt välfärdssamhället på ett intressant sätt det som debatterats i tråden .

Men vänta va? Vad har aktivitetsersättning öht med frågan att göra? Aktivitetsersättning är ju en pension man får vid nedsatt arbetsförmåga. Nu måste det väl ändå ha blandats ihop med aktivitetsstöd som är något helt annat.

Har själv haft aktivitetsersättning i ett antal år fram till typ nu (hej 30-årsdagen som gör att jag måste söka sjukersättning istället). Inte sjutton är jag arbetslös och ska söka jobb när jag har det, jag har ju det för att jag inte kan jobba. Och ja, jag kan ju tycka att en oförmåga att jobba inte ska innebära att man blir av med sin ersättning för att man åker iväg på semester, ty arbetsoförmågan innebär att man inte står till arbetsmarknadens förfogande ändå.

Sen kan jag väl tycka personligen att även arbetslösa ska kunna ta semester med bibehållen ersättning men jag är inte insatt nog för att ge mig in i den diskussionen.

Jag tycker iofs inte att jag måste ha varit arbetslös för att anse att "någon annan" inte ska sponsra arbetslösas semester.

Nu är det ju så...att som människa måste du ha varit med om saker för att verkligen förstå vad det hela handlar om. Det är skillnad på teori o praktik. Absolut att man som människa har rätt till sina åsikter men för att verkligen förstå situationen måste man ha varit med om det hela. Insikten om hur en situation verkligen är är när man själv gått igenom den. Jag kan ex aldrig förstå hur en sorg känns om jag själv inte varit med om den.

Simple as that. :)

Nu är det ju så...att som människa måste du ha varit med om saker för att verkligen förstå vad det hela handlar om. Det är skillnad på teori o praktik. Absolut att man som människa har rätt till sina åsikter men för att verkligen förstå situationen måste man ha varit med om det hela. Insikten om hur en situation verkligen är är när man själv gått igenom den. Jag kan ex aldrig förstå hur en sorg känns om jag själv inte varit med om den.

Simple as that. :)

Jag håller faktiskt inte med även om jag förstår vad du menar. Även om du och jag och 2000 andra har varit med om exakt samma sak så upplever vi den ändå inte likadant beroende på vår personlighet, våra referensramar och allt annat vi har omkring oss. Däremot, har man empati och respekt för människan så spelar det ingen roll om man har varit i närheten av en upplevelse själv för man har förstånd nog att inse att så som hen förklarar att hen känner är det. Ingen har rätt att ifrågasätta någon annans upplevelse eller känslor utan man får respektera att det är så som personen säger att det är och utgå ifrån det. Man måste inte alltid förstå, det är helt oviktigt så länge man lyssnar, respekterar och har förmågan att känna empati :)

Jag tycker att man borde få vara ledig ett par veckor om man jobbar heltid i arbetsträning eller praktik. Är man "bara" arbetslös utan att delta i någon sysselsättning så anser jag inte det.
självklart ska du ha rätt att vara ledig, ä bara att spara av akassan så du kan finansiera ledigheten...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 957
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 235
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
827
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka