Semester för arbetslösa?

Här är det inte några 100 sökande, sist hade vi 2 sökande till jobb som lokalvådare där enda krav är körkort, dom vi behöver extra under gräs och ogräs säsongen har företaget inte fått in tillräcklig med sökande och även där är enda kravet körkort.
Företaget annonserar alltid ut jobb på ams och sin hemsida.

Ett städ företag får tacka nej till många uppdrag då företaget inte får in några som söker på jobbannonser och även här är det endast krav på körkort.

Bil behövs inte då det är lätt att komma till kontoret med pendeltåg eller buss.

Förlåt för OT men hur går detta samt bristen på sjuksköterskor ihop med hög arbetslöshet? Iaf dina två exempel känns ju som typiska åtm inträdesjobb som minskat ungdomsarbetslösheten?

Förlåt för OT men hur går detta samt bristen på sjuksköterskor ihop med hög arbetslöshet? Iaf dina två exempel känns ju som typiska åtm inträdesjobb som minskat ungdomsarbetslösheten?

Dels är arbetslösheten inte hög inom alla branscher, dels är det svårt att få ungdomar i jobb...

Dels är arbetslösheten inte hög inom alla branscher, dels är det svårt att få ungdomar i jobb...

Vet att jag säkert tänker för generellt men det verkar ju finnas många branscher som ofta saknar folk o här nu verkar de ju tom sakna sökande. Innan har jag inte tänkt mer än att "det saknas jobb" o därför finns det arbetslösa. Ett visst glapp blir det ju dock såklart av en massa orsaker. Men är just "det saknas jobb" det stora problemet? Jag har kanske tänkt helt fel?

Hur menar du med att få ungdomar i jobb?

Vet att jag säkert tänker för generellt men det verkar ju finnas många branscher som ofta saknar folk o här nu verkar de ju tom sakna sökande. Innan har jag inte tänkt mer än att "det saknas jobb" o därför finns det arbetslösa. Ett visst glapp blir det ju dock såklart av en massa orsaker. Men är just "det saknas jobb" det stora problemet? Jag har kanske tänkt helt fel?

Nej det saknas inte jobb men det saknas kanske såna jobb som folk vill jobba med (i regel inte jobbiga jobb).

Jag menar att det är svårt helt enkelt. De vill inte alltid.

Det finns ju en orsak till att psykologer under sin utbildning måste genomgå hur det är att sitta i terapistolen. Det är många timmar som de själva måste gå i terapi - o om jag minns själv..även betala till viss del.

Detta plockas ju dock bort nuförtiden eftersom det inte finns något som tyder på att man blir en bättre psykolog av att gå i egenterapi.
Den stora anledningen till egenterapi har förövrigt inte varit att få sitta i terapistolen utan att säkerställa att psykologerna inte bär på eget obearbetat bagage som kan påverka dem i yrkesrollen.

Precis. Väldigt många av de ungdomar jag träffar på som är arbetslösa är det mem frivilligt. I väntan på ett välbetalt chefsjobb som man kan ha på halvtid, med minst 35 000 kr i månaden. Ej arbeta före lunch.

Jag hade in en 20 åring på ett jobb. Jag jobbar inom städ.

Personen började med att komma 30 min för sent två dagar i rad och slutade 30 min tidigare.

Andra dagen tog personen 2 timmars lunch.

Den personen jobbar inte kvar hos oss.

Detta plockas ju dock bort nuförtiden eftersom det inte finns något som tyder på att man blir en bättre psykolog av att gå i egenterapi.
Den stora anledningen till egenterapi har förövrigt inte varit att få sitta i terapistolen utan att säkerställa att psykologerna inte bär på eget obearbetat bagage som kan påverka dem i yrkesrollen.

Har det skett väldigt, väldigt nyligen? Hade en dialog med en student för inte allt för länge sedan som beskrev om orsaken till terapitimmarna, dels de du själv framför o dels de jag själv framförde.Har också haft en dialog, som inte heller skedde allt för länge sedan, med involverade handledare/lärare för utbildningen som sa samma sak.

Har det skett väldigt, väldigt nyligen? Hade en dialog med en student för inte allt för länge sedan som beskrev om orsaken till terapitimmarna, dels de du själv framför o dels de jag själv framförde.Har också haft en dialog, som inte heller skedde allt för länge sedan, med involverade handledare/lärare för utbildningen som sa samma sak.
Det sker i olika takt på de olika universiteten. Vissa har redan tagit bort helt, många har minskat kraftigt och det verkar som att de flesta kommer plocka bort framöver.
Så det ser olika ut beroende på vart studenten läser.

På jobb inom branchen jag jobbar har vi ca 60 sökande på en tjänst (som inte är okvalificerad). Själv söker jag extrajobb och det känns mer eller mindre omöjligt faktiskt.

Det går väl inte att ta semester från arbetslöshet, vare sig den är betald eller ej? När jag flyttade tillbaks till Sverige var jag arbetslös i ett par kortare perioder. Det kändes så stressigt att inte ha ett jobb, och osäkerheten över att kunna försörja sig. Inte hade jag kunnat mentalt koppla bort det och åka iväg och njuta av en semester. Det hade jag nog bara blivit MER stressad av.... Jag kan bara känna att jag kan njuta av en semester om jag har ett jobb att komma tillbaks till.

Nä jag tycker inte att man ska få betald semester som arbetslös. Jag hade inte semester på fyra år innan jag fick möjlighet att börja ta ut semester, inte vet jag om det gjorde så himla mycket? Under den tiden var jag om vartannat arbetslös, student och visstidsanställd. Jag gjorde praktik-09 i ungdomsgarantin med en ersättning på 2800 kr/månaden, bekom inte mig för inte fick jag mer av att vara hemma. Erfarenheten från praktiken gjorde däremot att jag direkt fick sommarjobb, det var fint för kassan och självförtroendet.

Det är pissigt att vara arbetslös, speciellt som fd gymnasieelev med två månaders arbete i ryggsäcken som gör att du får den absolut lägsta och mest urusla ersättningen som finns på marknaden. Men man kommer inte ifrån den skiten med hjälp av semester.

År det så att terapeuter själva går i terapi parallellt med sitt arbete? Har för mig att det är så på min vårdcentral.

Det beror helt på var du bor och vilken ålderskategori du tänker på. Ofta kan det vara svårt för 50+ att få jobb. De är inte lika flexibla och de är inte alltid friska. Många arbetsgivare föredrar att anställa unga.

Det beror helt på var du bor och vilken ålderskategori du tänker på. Ofta kan det vara svårt för 50+ att få jobb. De är inte lika flexibla och de är inte alltid friska. Många arbetsgivare föredrar att anställa unga.

Jag tänkte mest på ungdomar på väg ut i arbetslivet med liten utbildning eftersom första inlägget jag svarade på tog upp lokalvårdare :)

Jag tänkte mest på ungdomar på väg ut i arbetslivet med liten utbildning eftersom första inlägget jag svarade på tog upp lokalvårdare :)

Jag förstår inte riktigt att många ungdomar efter att de gått ut gymnasiet går direkt in i arbetslöshet. Har hört om flera som efter gymnasiet varit arbetslösa flera år. Då är det väl läge att studera vidare?

Många arbetsgivare föredrar att anställa unga.

Lite OT igen. Tidigare anställde vi unga och gav dem utbildningar för arbetet. Den möjligheten fanns när arbetsgivaravgiften för unga var lägre. Numera tar vi in lite dyrare (sett till löneläget), äldre arbetskraft som både har erfarenhet och utbildning som krävs.

Klart nedköp för ungdomsarbetslösheten alltså.

På mitt jobb har vi mängder med universitetsstudenter som extrajobbar och sommarjobbar. De bästa handplockar vi om de är intresserade. Jag upplever att det är ett jättetrevligt på platserna, men det är inget stimulerande arbete de utför. De gör det för pengarna och för att få in en fot.

Jag kan inte riktigt se att man ska behöva betald semester om man inte har en praktikplats och jobbar på den. Då tycker jag att det är en bra idé, eftersom man jobbar och presterar som en anställd i de flesta fall.
Många dagar kan man pilla sig i naveln som arbetslös också, oavsett hur många jobb man söker. Det som jag ser som problematiskt är just att ju längre man är utan sysselsättning desto mer ineffektiv blir man och tenderar att tycka även små saker är omständiga.
Givetvis finns undantag, men är man inte ekonomiskt superstressad av att sakna jobb kan man ju söka ett jobb här och där och faktiskt hinna sola också.

Plockar upp ett inlägg som jag inte sett npn svara på. För jag har lite frågor och tankar.

Ja, jag har arbetat/studerat/sökt jobb i tre och ett halvt år, enda "ledigheten" var i samband med äldsta sonens död.
Har haft ett flertal jobb, samt däremellan arbetssökande och sen i mars studier + arbete (100-150 %). Någon sammanhängande ledighet, för att ladda om, existerar INTE!!
Skulle önska att iaf få ett par veckor då jag kunde koppla bort allt, bara hinna ifatt mig själv och få ny energi, men som det är nu så har jag helt enkelt inte råd med det...
Återstår att jobba/plugga heltid, året runt. Börjar bränna ut mig, men kanske bättre att bli sjukskriven än att få vila upp sig??:confused:

Om du studerar och arbetar så är du ju inte arbetslös? Eller?

Om du känner dig slutkörd ska du prata med en läkare eller kurator.

Vad har du fått för plan från AF? Är du inskriven där?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 957
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 235
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
827
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur