(Semi)könsneutralt klädda små barn - reaktioner?

Vissa skriver att deras barn inte "passar" i vissa färger, och det tycker jag är lika problematiskt som trådens originalämne. Då har man ju plötsligt gjort ett snyggt och matchat utseende viktigt istället för kön. Det om något, tycker jag är helt uppåt väggarna.
Men är det alltså fel att man som förälder till barn som inte har någon åsikt om vad de vill ha för kläder köper kläder man tycker är fina och passar barnet? Det låter ju jättekonstigt! Vore det bättre att köpa sådant man inte tyckte passade? Om jag har en unge som jag tycker passar fint i starka färger och mönster (eg handlar det väl om att man själv gillar något och därför tycker det är fint på barnet) vore det väl konstigt om jag köpte allt i enfärgat ljusbeige, ljusrosa och ljusblått!? Menar du att man inte ska klä barnen i fina/ roliga kläder : kläder man gillar och tycker de passar i för att man då ger dem vibbar av att utseendet är viktigare än allt annat? Tror du att barnen får en bättre start om de får så fula och trista kläder som möjligt? Eller hur menar du?
Eller var din poäng egentligen folk som inte kan tänka sig pojkar i rosa / flickor i blått och därför säger att det inte passar dem? Då förstår jag argumentationen bättre 😊.

Sen blir det ju en annan sak ändå när barnen själva får egen klädsmak- vårt mellanbarn har mycket bestämda uppfattningar där och tvärtemot alla härliga (!?) färgglada plagg hon har fått som yngre av mig, som älskar typ Villervalla, väljer hon vid 6 års ålder bestämt jeansblått eller pastell med diskretare mönster. Stora sonen, 10 år, verkar ha indoktrinerats ordentligt av mig då han fortfarande vill ha ”fint och färgglatt” och lillebror, 4, vill helst ha ljusrosa kläder - dock gärna med kul mönster som t ex hundar eller glassar, så smaken blir olika ändå i slutänden tror jag.
 
Vissa skriver att deras barn inte "passar" i vissa färger, och det tycker jag är lika problematiskt som trådens originalämne. Då har man ju plötsligt gjort ett snyggt och matchat utseende viktigt istället för kön. Det om något, tycker jag är helt uppåt väggarna.
Men är det alltså fel att man som förälder till barn som inte har någon åsikt om vad de vill ha för kläder köper kläder man tycker är fina och passar barnet? Det låter ju jättekonstigt! Vore det bättre att köpa sådant man inte tyckte passade? Om jag har en unge som jag tycker passar fint i starka färger och mönster (eg handlar det väl om att man själv gillar något och därför tycker det är fint på barnet) vore det väl konstigt om jag köpte allt i enfärgat ljusbeige, ljusrosa och ljusblått!? Menar du att man inte ska klä barnen i fina/ roliga kläder : kläder man gillar och tycker de passar i för att man då ger dem vibbar av att utseendet är viktigare än allt annat? Tror du att barnen får en bättre start om de får så fula och trista kläder som möjligt? Eller hur menar du?
Eller var din poäng egentligen folk som inte kan tänka sig pojkar i rosa / flickor i blått och därför säger att det inte passar dem? Då förstår jag argumentationen bättre 😊.

Sen blir det ju en annan sak ändå när barnen själva får egen klädsmak- vårt mellanbarn har mycket bestämda uppfattningar där och tvärtemot alla härliga (!?) färgglada plagg hon har fått som yngre av mig, som älskar typ Villervalla, väljer hon vid 6 års ålder bestämt jeansblått eller pastell med diskretare mönster. Stora sonen, 10 år, verkar ha indoktrinerats ordentligt av mig då han fortfarande vill ha ”fint och färgglatt” och lillebror, 4, vill helst ha ljusrosa kläder - dock gärna med kul mönster som t ex hundar eller glassar, så smaken blir olika ändå i slutänden tror jag.
 
@ako det är klart att man köper kläder man själv tycker är fina till ett barn som är för litet för att välja själv, men jag ställer mig tvekande till uttalanden i stil med att en viss färg inte "passar" till ett visst barn. Jag har svårt att se att till exempel grön kan skära sig mot barn X eller Y, medan Z kan använda den.
 
Jag svarar er alla såhär lite samlat: jag blir beklämd över att det fortfarande är såhär illa, jag hoppades på något sätt att det bara var min lilla håla som inte hade följt med i tiden. Bara uppdelningen i pojke och flicka på barnavdelningen är ju horribelt. Dessutom ser jag extremt få barn som badar nakna. Nästan alla barn utom mitt har nån form av badklädsel på sig, för flickor alltid en överdel och en underdel typ bikini. :confused: Mitt barn sticker liksom ut som nakenbadare - eller ibland i UV-klädsel - , vilket jag tycker är HELT uppåt väggarna (men vi fortsätter förstås).

Vi köper en del nytt från pojkavdelningen då det är drakar och hajar och sånt på vilket skapar lite variation mot alla fjärilar och kattungar på flickavdelningen. Pojk-kläderna är också betydligt rymligare och lekvänligare i snittet, robustare tyger, ledigare stil osv. På flickavdelningen finns det massor av typ skinny-jeans. Hur är det tänkt att en flicka ska kunna klättra och hoppa i såna? Antingen det eller pyttesmå linnen och mini-shorts. Mini Rodini och liknande dyra märken är något bättre, men Polarn och Pyret tycker jag har blivit enormt könat på sista tiden. Liksom, vad är det som händer? En backlash?
Jag frågade Polarn och Pyret och de sa att det var för att de lanserade internationellt...
Så himla trist, internationellt börjar man titta på mer neutrala kläder, men Pop klarade inte att hålla sin linje ens tre sekunder för att se om de kunde sälja utan volanger.

När A var liten kunde jag köpa den rödrosa randiga bodyn av två likadana. Numera har den rödrosa ofta rosetter och volanger medan den grönblå är naturell, det skulle jag inte köpt eftersom jag inte gillar rosetter och volanger.
 
Haken med som det är nu så varje gång flickorna flyttar en position fram så flyttar pojkarna ett steg bak.

Dvs tidigare hundvalp- pojke, kattunge -flicka. Sedan flicka kan ha hundvalp=pojke kan inte ha hundvalp pojke måste ha haj eller robot. Flicka kan ha haj- pojke får bara ha robot eller arg haj som bits.

Väntar ivrigt på den dagen då pojkarna flyttar från fotbollen för att det blivit för mycket flickor och fotboll blir en flicksport som i USA. Kommer hända förr eller senare i Sverige om man inte justerar vad pojkar vågar göra.

Pojkar läser jättemycket fantasy, men LEGO fantasy är bara för flickor-det står ganska tydligt -för flickor på. Pojkar får hålla till godo med robotdrakar och rymdskepp medan flickorna får ha LEGO elves med fladdermöss, gröna onda slott, potions och drakar. Vackert och organiskt byggt, med växter.

41194_prod.jpg


Denna är så mycket för flickor att en pojke inte vågar titta på den i leksaksaffären.
Det är lite trist att de inte kan marknadsföra könsneutralt för sintrar det fast så kan det få pojkiga pojkar att inte ens våga läsa fantasy i längden. De är som om leksaksföretagen och TV vill mosa till pojkar ordentligt så att de håller sig till att slåss och spela dataspel.

Kristalluniversitetet i Lego elves är inte för dem. Inte heller Uppsala universitet, so there.
cu1.jpg
 
Senast ändrad:
@ako det är klart att man köper kläder man själv tycker är fina till ett barn som är för litet för att välja själv, men jag ställer mig tvekande till uttalanden i stil med att en viss färg inte "passar" till ett visst barn. Jag har svårt att se att till exempel grön kan skära sig mot barn X eller Y, medan Z kan använda den.
Då är jag med 😊. Fast visst passar olika personer i och för sig olika bra i olika färger, men snarare så att man kanske väljer de färger man passar i, inte helt väljer bort andra.
 
Spinner vidare på grundfrågan... Självklart ska alla få klä sig etc som de vill och jag reagerar inte ens på småkillar med rosa rosetter. Däremot skulle jag ju förmoda att en vuxen man i klänning antingen var utklädd eller transvestit- vilket i sig han så klart gärna får vara. Undrar om man kommer tänka så om 20 år också eller om modet verkligen blir unisex då. Intressant fundering tycker jag 😊
Det gör ju inte jag iofs, i alla fall. Men jag tror att det beror på att enda gångerna jag sett män i kjol så har de haft "manskjol" på sig. Det är iofs kodat det med såklart men det finns i alla fall manligt kodade kjolar och klänningar. A kallade senaste manligt kodade klänningen vi såg, lång, rak, vit för religionsdräkt iofs.

Haken är att långa raka dräkter från axel till fot kallas klänning när de är till en kvinna och någonting annat när de är gjorda för en man ;) typ tunika/kilt eller vad det nu kan vara.

Kan inte se några som helst hinder för att om 20 år eller så kanske fler män har kilt eller vad som på. Men jag tror kanske mindre att de kommer att ha volanger, puffärm och blommor på. Det undviker jag ju dessutom själv. Eller att de är skurna med markerad midja och byst, som de ju ofta inte har.

När man tänker man i klänning så tänker man sig ju ofta ett hårigt bröst i blommig neglige inte
hybrid-conquest-kilt-for-adventurous-men1-300x375.jpg


r


A%20MAN%20OF%20THE%20TIME%20OF%20HENRY%20II-1154-1189.jpg


Alltså det ser ju inte "konstigt" ut. Män har klätt sig så i evinnerliga tider.

medieval-king-and-queen.jpg

Man och hustru.
 
Senast ändrad:
@ako det är klart att man köper kläder man själv tycker är fina till ett barn som är för litet för att välja själv, men jag ställer mig tvekande till uttalanden i stil med att en viss färg inte "passar" till ett visst barn. Jag har svårt att se att till exempel grön kan skära sig mot barn X eller Y, medan Z kan använda den.
Tja jag tycker inte det är så underligt. Hade köpt lite kläder jag tyckte var fina till mitt barn innan jag fick honom. Men använde dem knappt för jag tyckte inte de passade alls i slutänden. Bytte stil helt på det jag köpte sedan.
 
Jag såg en man i kjol för nån vecka sen. En manligt kodad kjol. Svart, knälång, tyget såg lite halvgrovt ut (kan ha varit jeans eller liknande, jag var inte nån nog för att bedöma det) och lite lite kiltinspirerad design även det definitivt var en kjol. Vanlig t-shirt till. Han gav inte intryck av att vilja klä sig som en tjej eller se ut som en tjej utan hade helt enkelt en manligt kodad kjol på sig. Det var en väldigt varm dag.
 
@ako det är klart att man köper kläder man själv tycker är fina till ett barn som är för litet för att välja själv, men jag ställer mig tvekande till uttalanden i stil med att en viss färg inte "passar" till ett visst barn. Jag har svårt att se att till exempel grön kan skära sig mot barn X eller Y, medan Z kan använda den.

Tja jag gillar att matcha färger själv och gjorde lika med barnet. Hon passade jättebra i starka turkosa/lila/rosa färger, men tyckte inte alls hon kom fram likadant i tex rött och orange. Hon var mkt lljus och blåögd.

Det är bara i mina ögon säkert och det är ju färger jag själv gillar och ingenting med hennes kön att göra.
Så menar iaf jag när det gäller vad man "passar" i för färger.
 
Jag såg en man i kjol för nån vecka sen. En manligt kodad kjol. Svart, knälång, tyget såg lite halvgrovt ut (kan ha varit jeans eller liknande, jag var inte nån nog för att bedöma det) och lite lite kiltinspirerad design även det definitivt var en kjol. Vanlig t-shirt till. Han gav inte intryck av att vilja klä sig som en tjej eller se ut som en tjej utan hade helt enkelt en manligt kodad kjol på sig. Det var en väldigt varm dag.
Det gör ju inte jag iofs, i alla fall. Men jag tror att det beror på att enda gångerna jag sett män i kjol så har de haft "manskjol" på sig. Det är iofs kodat det med såklart men det finns i alla fall manligt kodade kjolar och klänningar. A kallade senaste manligt kodade klänningen vi såg, lång, rak, vit för religionsdräkt iofs.

Haken är att långa raka dräkter från axel till fot kallas klänning när de är till en kvinna och någonting annat när de är gjorda för en man ;) typ tunika/kilt eller vad det nu kan vara.

Kan inte se några som helst hinder för att om 20 år eller så kanske fler män har kilt eller vad som på. Men jag tror kanske mindre att de kommer att ha volanger, puffärm och blommor på. Det undviker jag ju dessutom själv. Eller att de är skurna med markerad midja och byst, som de ju ofta inte har.

När man tänker man i klänning så tänker man sig ju ofta ett hårigt bröst i blommig neglige inte
hybrid-conquest-kilt-for-adventurous-men1-300x375.jpg


r


A%20MAN%20OF%20THE%20TIME%20OF%20HENRY%20II-1154-1189.jpg


Alltså det ser ju inte "konstigt" ut. Män har klätt sig så i evinnerliga tider.

medieval-king-and-queen.jpg

Man och hustru.
Nej visst finns det mer manligt kodade klänningslika plagg oxå- det jag funderade på var mest män i ”typiska kvinnokläder” alltså kanske en blommig klänning med tydligt markerad midja. Jag skulle ljuga om jag sade att jag inte tittar till en gång extra på det (inte för att det är fel utan för att det är ovanligt - jag tittar till t ex på någon som har illrosa och grönt hår oxå) och undrar om det kommer bli så vanligt / så lite utsuddat att det känns helt vardagligt.
 
Jag frågade Polarn och Pyret och de sa att det var för att de lanserade internationellt...
Så himla trist, internationellt börjar man titta på mer neutrala kläder, men Pop klarade inte att hålla sin linje ens tre sekunder för att se om de kunde sälja utan volanger.

När A var liten kunde jag köpa den rödrosa randiga bodyn av två likadana. Numera har den rödrosa ofta rosetter och volanger medan den grönblå är naturell, det skulle jag inte köpt eftersom jag inte gillar rosetter och volanger.
Ah det är därför P ops kläder har blivit så trista!
 
Vissa skriver att deras barn inte "passar" i vissa färger, och det tycker jag är lika problematiskt som trådens originalämne. Då har man ju plötsligt gjort ett snyggt och matchat utseende viktigt istället för kön. Det om något, tycker jag är helt uppåt väggarna.
Jag håller med delvis.
Vår dotter passar inte i alla mörka färger (vissa går bra) för att hennes hudton, snart jag det är, i kombination med dessa gör att hon ser sjuk ut.

Jag undviker därför dessa färger, inte för att utseendet är viktigt i sig utan för att det finns en gräns där utseendet ändå spelar in.
 
Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av detta. Jag har en tvåårig dotter som vi klär i alla regnbågens färger, ibland klänning, ibland jeans, ibland rosa och ibland blått, ibland med dinosaurier på och ibland med fjärilar på, osv osv. Hon har ofta keps mot solen - en är blå, en är gråblommig och en är rosa. Kort sagt, hon är klädd som de flesta barn nu för tiden (vill jag tro) - inte typiskt könad direkt men inte heller helt utan "flickiga" attribut. Det enda vi helt undviker är opraktiska kläder som inte går att leka i, bikini (helt absurt på så små barn), och en massa rysch och pysch.

Nu bor vi i ett väldigt litet samhälle, men det finns många unga barnfamiljer här, och vi upplevde ändå stämningen som väldigt öppensinnad när vi kom. Men herregud, vad folk är brydda i vilket kön vår dotter har! Trots att hon har ett uppenbart kvinnligt könat namn, trots att vi benämner henne som "hon", så hör en ofta folk som viskar nåt om att "man ser ju inte om det är en pojke eller flicka" och liknande trams. Helt otroligt.

Är det såhär på fler ställen, och jag har bara levt i nån slags skyddad verkstad där jag trodde att hyfsat könsneutralt numer är normen, eller är detta (hoppas det) unikt?
Bl a därför jag valde bort Eslöv, Höör och orter av liknande storlek när jag köpte hus...:angel:
 
Nej visst finns det mer manligt kodade klänningslika plagg oxå- det jag funderade på var mest män i ”typiska kvinnokläder” alltså kanske en blommig klänning med tydligt markerad midja. Jag skulle ljuga om jag sade att jag inte tittar till en gång extra på det (inte för att det är fel utan för att det är ovanligt - jag tittar till t ex på någon som har illrosa och grönt hår oxå) och undrar om det kommer bli så vanligt / så lite utsuddat att det känns helt vardagligt.
Jo absolut. Samtidigt har jag bara stött på män som "klätt ut sig" i blommig klänning med markerad midja och rysch. Dvs när de ska gå i klänning på klänningskalas eller vill klä sig i klänning för sitt barn eller så.

Killar som vill ha kjol verkar köra manligt kodad och kvinnor med snopp verkar köra på vadsomhelst som passar dem bra och då verkar de bara ha markerad midja om de har midja att markera osv, och då ser de ju ofta ut som vilken tjej som helst?

Sedan älskar jag både kjol och klänning men att tycka att blommig klänning med rysch är "typiska kvinnokläder" tycker jag är rejält överdrivet. Det är väldigt få kvinnor som har det, min farmor tex hade ju det ibland men hon är den enda som jag ofta sett i den där typiska rödblommiga dressen som -män som klär ut sig till kvinnor, "brukar" rota fram. Själv föredrar jag ju tex mer mörka färger och iofs kansk någon broderad blomma på kjolen, men min svarta veckade kjol skulle nog vilken kille som helst kunna bära utan större problem.

Markerad midja på någon som inte har markerad midja gör sig ju aldrig jättebra heller, kvinna eller man, samma sak med byst, det ser inte så bra ut med rejält uttag för byst och så ingen byst däri, då är det ju för både kvinna och man snyggare att ha ngt som sitter längs kroppen. Rejäl urringning och hårigt bröst tror jag nog ofta att få rockar egentligen? utom herrar och linne ibland? Jag tror kanske det är urringning och man som blir minst jättebra? Men det finns säkert exempel på att det funkar.
93724_1223806929.jpg


Och så kjol på det då.

Men det är ju inte konstigt att en man inte alltid passar i klänning med markerad byst och midja. Inte konstigare än att jag valde skippa Nudie jeans och skogshuggarskjorta eftersom jag är liten och bredändad och inte tyckte det gjorde sig.
 
Senast ändrad:
Jo absolut. Samtidigt har jag bara stött på män som "klätt ut sig" i blommig klänning med markerad midja och rysch. Dvs när de ska gå i klänning på klänningskalas eller vill klä sig i klänning för sitt barn eller så.

Killar som vill ha kjol verkar köra manligt kodad och kvinnor med snopp verkar köra på vadsomhelst som passar dem bra och då verkar de bara ha markerad midja om de har midja att markera osv, och då ser de ju ofta ut som vilken tjej som helst?

Sedan älskar jag både kjol och klänning men att tycka att blommig klänning med rysch är "typiska kvinnokläder" tycker jag är rejält överdrivet. Det är väldigt få kvinnor som har det, min farmor tex hade ju det ibland men hon är den enda som jag ofta sett i den där typiska rödblommiga dressen som -män som klär ut sig till kvinnor, "brukar" rota fram. Själv föredrar jag ju tex mer mörka färger och iofs kansk någon broderad blomma på kjolen, men min svarta veckade kjol skulle nog vilken kille som helst kunna bära utan större problem.

Markerad midja på någon som inte har markerad midja gör sig ju aldrig jättebra heller, kvinna eller man, samma sak med byst, det ser inte så bra ut med rejält uttag för byst och så ingen byst däri, då är det ju för både kvinna och man snyggare att ha ngt som sitter längs kroppen. Rejäl urringning och hårigt bröst tror jag nog ofta att få rockar egentligen? utom herrar och linne ibland? Jag tror kanske det är urringning och man som blir minst jättebra.
Håller med dig! Spånade bara lite på hur inställningar kan förändras och undrar om vi har samma ramar i framtiden eller hur de ser ut då 😊
 
Håller med dig! Spånade bara lite på hur inställningar kan förändras och undrar om vi har samma ramar i framtiden eller hur de ser ut då 😊
Att hänga i andra tider lite nu och då ändrar ens idéer om vad folk kan och inte kan ha ganska raskt. Tex om man sett en trend i gigantiska kiltar på gigantiska män komma och gå :D.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Igår fick jag en kommentar kring sonens kön, där en (äldre) kvinna sa att hon trodde att det var en flicka för att han var så söt. Tyckte att det var en märklig kommentar. Kan inte pojkar vara söta? :confused:

Angående hur man klär sitt barn - jag tycker att många pojkkläder är hiskeligt fula. Jag vill inte ha stora tryck, spindelmannen, batman eller liknande på kläderna. Vi kör mycket neutrala kläder i beige, grått osv. Skulle gärna kunna ha rosa och lila på honom men tyvärr har dom kläderna ofta rosetter/volanger osv och det känns lite väl tjejigt för mig. :)
 
Igår fick jag en kommentar kring sonens kön, där en (äldre) kvinna sa att hon trodde att det var en flicka för att han var så söt. Tyckte att det var en märklig kommentar. Kan inte pojkar vara söta? :confused:

Angående hur man klär sitt barn - jag tycker att många pojkkläder är hiskeligt fula. Jag vill inte ha stora tryck, spindelmannen, batman eller liknande på kläderna. Vi kör mycket neutrala kläder i beige, grått osv. Skulle gärna kunna ha rosa och lila på honom men tyvärr har dom kläderna ofta rosetter/volanger osv och det känns lite väl tjejigt för mig. :)
Våra söner har mängder av både rosa och lila kläder utan volanger och rosetter, så visst finns det, men man får leta lite bland hyllorna 😊.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 108
Senast: susanne
·
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 069
Senast: Vogue
·
Övr. Barn En "vän" till mig hade härom dagen skrivit på fb att hon tyckte att det krävdes föräldrakörkort eftersom det fanns klackskor till små...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
11 389
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp