Semlor - igen!

Sv: Semlor - igen!

kl

Absolut bara traditionell semla. Har ätit en hittills, på stans bästa semmel-konditori, till en kopp kaffe.. Locket av och äts genom att "spada" upp lite av grädden. Resten ätes rakt av, som en smörgås. Sen återstår att få bort florsockret från byxorna...:p

Allra, allra helst vill jag dock äta semla som i barndomen, med varm mjölk. :d:d:d
 
Sv: Semlor - igen!

kl

Äääälskar semlor! :d:d:d

Ätit årets första idag, en traditonell semla.
Äts genom att ta av locket och ta upp lite av grädden i den och äta upp. Sen tar jag en sked och rör om grädden och mandelmassan lite, ev plockar jag bort lite mandelmassa om det är en stor klutt, för det är ingen favorit egentligen.
Sen äter jag underdelen rakt av som en macka!

Älskar som sagt semlor, men även andra varianter - winersemlor, semlor med vanlijkräm, saffranssemlor... Men alla äts på samma sätt, och aldrig med varm mjölk!

Köper oftast på jobbet (ica maxi) de bakar jättegoda semlor! Annars är det kondiset på torget i min uppväxtkommun som brukar ha godast!
 
Sv: Semlor - igen!

Hatar originalsemlan. Äter dom som är med hallonmousse eller vaniljkräm i istället för mandelmassan, annars kan det vara.

Äter locket först och använder det som sked tills den är slut, och sen äter jag resten.

Å det ska vara kaffe eller cola till, mjölk är det äckligaste jag vet.
 
Sv: Semlor - igen!

Jag verkar (hittills) vara den enda som vägrar inmundiga semlor annat än som hetvägg.
Jag är egentligen inte så förtjust i varken vetebröd, grädde eller mjölk men när bulluslingen löser upp sig i mjölken och grädden försvinner i densamma och man har tillräckligt mycket kanel på så är det himmelskt! :d
 
Sv: Semlor - igen!

inte äter man väl fastlagsbullar än? det äter man på fettisdagen!
jag brukar köpa bullar och mandelmassa och sätta ihop dem själv, men är alltid lika jobbigt i min familj då mamma är allergisk mot mandel och pappa är för nyttig för semlor O_o.
så då blir det en med mandel och en med vaniljkräm :D.

dagen efter så brukar jag vara extra onyttig och ta överbliven vaniljkräm och spruta in i vetebullen och ta lite florsocker över :love::nailbiting::o:d blir som en vaniljbulle :)

(förstår inte folk som förstör fastlagsbullar med varm mjölk :/)
 
Senast ändrad:
Sv: Semlor - igen!

M<snip>
Börjar med locket och använder som sked för en del av grädden, sedan botten i handen och äter som en smörgås.

Precis sa ska en semla atas ... :d

Nej, absolut inget sådant trams. Vanlig hederlig semla.

Jag som inte varit i Sverige under 'semeltider' pa 28 ar skulle garna prova "tramset" ocksa.:p

*vad skulle jag in i denna tråden att göra - stupid woman!*

Me too, me too ...

Visst ater man semlor dagen fore "ash Wednesday" (och vad heter det pa Svenska?) som bor infalla nagon gang i Mars, eller? Jag ska till Sverige nu snart sa biljetter kommer att bokas utifran nar konditori semlor finns att fa.:) Och visst finns det semlor aven efter Tisdagen man "ska" ata dem pa?
 
Sv: Semlor - igen!

Fetisdag är 4 mars.Men det finns semlor redan nu och brukar finnas typ 2v efter.
Och jag säger som någon annan sa,vad skulle jag i denna tråden att göra :banghead::banghead:
 
Sv: Semlor - igen!

Jag tycker faktiskt inte att det är något speciellt med semlor. Bröd, mandelmassa och grädde. Vart ligger det roliga i det? :D. Det skulle vara om det är hemmagjord bulle då som är riktigt kompakt och smakar mycket, men de som står i 2 pack i affärerna smakar mest luft tycker jag. Då är det roligare med en wienersemla med vaniljkräm tex. Den godaste jag ätit var nog en pistagesemla, både pistagekräm och pistagegrädde!


Äter jag en vanlig semla gör jag lite tvärtemot vad andra verkar göra. Jag tar bort minst hälften av den sliskiga mandelkrämen men absolut ingen grädde, den får det gärna vara mycket av ;)
 
Sv: Semlor - igen!

Precis sa ska en semla atas ... :d



Jag som inte varit i Sverige under 'semeltider' pa 28 ar skulle garna prova "tramset" ocksa.:p

Håller med både dig och Lovisaleonora_ - precis så ska man äta dem!

Angående "problemet" med att inte vara i Sverige under semletider löste jag detta enkelt i år genom att helt enkelt tjocka i mig tre semlor när jag var i Sverige nu över jul. Inte för att det gör mig mindre sugen nu, men när jag läser om andras semlenjutning under själva fettisdagen kan jag i alla fall trösta mig med att jag fått min beskärda del av semlor jag med - om än lite tidigt...
 
Sv: Semlor - igen!

Sist jag var i Sverige i December ar over 20 ar sedan det ocksa ... och da fanns inga semlor forran precis innan fettisdagen. Har ska atas semlor! :D
 
Sv: Semlor - igen!

Blev bjuden på min första för året i söndags, väldigt god. :d
Inmundigades med en kopp kaffe och självklart skrapade jag av den äckliga grädden innan jag åt upp bulle med inkråm. :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 938
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 115
Senast: Kiwifrukt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp