Senior - ”fett” blötfoder (färdigmat)

18 år och i så himla fint skick?! :love::love::love: Wow, vilken kise du har! :heart

Tack snälla :heart Men jag har ju egentligen inget gjort mer än att måna om honom allmänt alla långa år, och vara noga att kolla honom ofta senare år som senior och utifrån det anpassat ...

Han har varit SÅ frisk alla sina år . Aldrig varit sjuk/skadad utom en mild ögoninflammation i ett öga när han var ca 4 år ...
När jag adopterade honom från katthemmet som 12 månader gammal år 2001 hade han haft mask och förkylning som behövde lite pyssel i fråga om återkoller/behandling några månader men efter det aldrig varit sjuk :o

Tack snälla alla som tycker min kisse är så fin :)
Matte tycker såklart han är den finaste kissen som någonsin funnits! :love: :heart
 
Tänkte uppdatera . Min kisse mår fortfarande bra på sitt sköldkörtelfoder, även om han tyvärr inte gillar blötvarianten lika mycket som annan blötmat, vill ju gärna ge blötmat som kombo med torrfodret för magen.

Här är färska bilder på 18:åriga herren 💜



 
Tänkte uppdatera :)
Vid vet kollen för två veckor sedan visade blodproven på normala njur och levervärden fortfarande trots min kisses ålder (blir 18 i februari 2018).

Dock visade blodprovet på överaktivitet i sköldkörteln nu vilket kan förklara att han tappat lite i vikt trots god aptit osv.

Värdet var inte så högt så har inte hunnit sticka iväg- troligtvis pga att han seniorkollats så pass regelbundet senare år :)
Veterinären utifrån det ville därför i första hand prova med foder för sköldkörtelproblem. Det brukar ge resultat om det fungerar väldigt snabbt - inom en månad .
Vi har nu haft det i två veckor, varav första veckan det gavs med tidigare foder för att snällt fasa in.
Kisse har gått upp i vikt bara av denna korta tid och är fö väldigt harmonisk . Han vandrade och var lite förändrat pratig tidigare på småtimmarna sen några månader... jag kopplade inte riktigt det till något först då han kunnat göra så nån period även som yngre .

Iallafall så verkar det positivt på denna otroligt korta tid - återbesök med ny provtagning om ett par veckor för fakta hur värdena visar .

Här är min gammelkisse igen på färsk bild :)

http://forumbilder.se/GAFEE/fc162252-a826-481b-9d2c-ca5de4e533e0
Helt fantastiskt att han mår så bra och är så fin i så hög ålder!!!
Underbart att se!
 
Uppdatering :
Nu finns han inte längre hos mig annat än i mitt :heart

Han började ”kännas” lite trött och blek även om han tickade på fortfarande rent fysiskt, åt och drack, kurrade och spann osv...

Jag vågade inte vänta av rädsla att låta det gå för långt så att han skulle börja må akut dåligt.

Så för 2 veckor sedan kom veterinären hem till oss, bokat och planerat. Han fick somna hemma lugnt och stilla i mitt knä....

Han var aldrig rädd eller orolig, så som han blir när man åker iväg till veterinären, utan tyckte hon var härlig och hennes väska spännande .

Sista dagarna borstade vi och kelade extra mycket, och han fick äta korvsnuttar och leverpastej, som han inte fått senaste året pga strikt diet pga sköldkörteln.

Nu ligger han begravd i vår trädgård, i det finaste hörnet bland blommor och syrener.

Jag saknar honom oerhört :heart

Sista bilderna på kisse som jag tog dagarna innan :heart




 
Senast ändrad:
Uppdatering :
Nu finns han inte längre hos mig annat än i mitt :heart

Han började ”kännas” lite trött och blek även om han tickade på fortfarande rent fysiskt, åt och drack, kurrade och spann osv...

Jag vågade inte vänta av rädsla att låta det gå för långt så att han skulle börja må akut dåligt.

Så för 2 veckor sedan kom veterinären hem till oss, bokat och planerat. Han fick somna hemma lugnt och stilla i mitt knä....

Han var aldrig rädd eller orolig, så som han blir när man åker iväg till veterinären, utan tyckte hon var härlig och hennes väska spännande .

Sista dagarna borstade vi och kelade extra mycket, och han fick äta korvsnuttar och leverpastej, som han inte fått senaste året pga strikt diet pga sköldkörteln.

Nu ligger han begravd i vår trädgård, i det finaste hörnet bland blommor och syrener.

Jag saknar honom oerhört :heart

Sista bilderna på kisse som jag tog dagarna innan :heart





Åh, jobbigt som alltid med avsked men ändå fint att han fick leva så pass länge. :heart
 
Uppdatering :
Nu finns han inte längre hos mig annat än i mitt :heart

Han började ”kännas” lite trött och blek även om han tickade på fortfarande rent fysiskt, åt och drack, kurrade och spann osv...

Jag vågade inte vänta av rädsla att låta det gå för långt så att han skulle börja må akut dåligt.

Så för 2 veckor sedan kom veterinären hem till oss, bokat och planerat. Han fick somna hemma lugnt och stilla i mitt knä....

Han var aldrig rädd eller orolig, så som han blir när man åker iväg till veterinären, utan tyckte hon var härlig och hennes väska spännande .

Sista dagarna borstade vi och kelade extra mycket, och han fick äta korvsnuttar och leverpastej, som han inte fått senaste året pga strikt diet pga sköldkörteln.

Nu ligger han begravd i vår trädgård, i det finaste hörnet bland blommor och syrener.

Jag saknar honom oerhört :heart

Sista bilderna på kisse som jag tog dagarna innan :heart




Fina, fina lilla gammelkisen! :heart Jag beklagar sorgen.
Men tänk sådan tur han hade som fick dela livet med dig! Du verkar ha tagit så himla väl hand om honom under alla dessa år, och kunde helt osjälviskt ta beslutet om att låta honom vandra vidare innan han började må dåligt! Tänk om alla katter kunde få ha ett sådant härligt liv. :heart
 
Fina, fina lilla gammelkisen! :heart Jag beklagar sorgen.
Men tänk sådan tur han hade som fick dela livet med dig! Du verkar ha tagit så himla väl hand om honom under alla dessa år, och kunde helt osjälviskt ta beslutet om att låta honom vandra vidare innan han började må dåligt! Tänk om alla katter kunde få ha ett sådant härligt liv. :heart

Tack så mycket för dina fina ord 💕

Även om jag vet att jag gjorde det bästa jag kunde, så värmer det oerhört att få såna reflektioner. För sörjer och saknar gör man något oerhört varje dag .

Tack alla som responderat och kommenterat och följt denna tråd 💕
 
Uppdatering :
Nu finns han inte längre hos mig annat än i mitt :heart

Han började ”kännas” lite trött och blek även om han tickade på fortfarande rent fysiskt, åt och drack, kurrade och spann osv...

Jag vågade inte vänta av rädsla att låta det gå för långt så att han skulle börja må akut dåligt.

Så för 2 veckor sedan kom veterinären hem till oss, bokat och planerat. Han fick somna hemma lugnt och stilla i mitt knä....

Han var aldrig rädd eller orolig, så som han blir när man åker iväg till veterinären, utan tyckte hon var härlig och hennes väska spännande .

Sista dagarna borstade vi och kelade extra mycket, och han fick äta korvsnuttar och leverpastej, som han inte fått senaste året pga strikt diet pga sköldkörteln.

Nu ligger han begravd i vår trädgård, i det finaste hörnet bland blommor och syrener.

Jag saknar honom oerhört :heart

Sista bilderna på kisse som jag tog dagarna innan :heart





Så jobbigt, o så ståtlig o fin herre. :heart
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
954
Senast: MJLee
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 078
Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
911
Senast: Liten
·
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp