Bukefalos 28 år!

Senior foder - hur och när?

mackan

Trådstartare
Har en fin äldre herre som fyller 11 år i vår. Han har levt med mig de senaste 10 åren och är min absoluta (s)katt. Därmed är jag mycket mån om hans hälsa och att han får leva så länge det någonsin går - gärna för evigt :D

Nu börjar jag ju inse att han trots allt börjar bli åt det äldre hållet på skalan. Oroar mig för detta och undrar om jag kan få lite tips?

Ska jag börja med senior foder, eller när? rekommenderas brukar ju vara från 11 års ålder på flera kattfoder?
Han kollas förebyggande en gång om året då jag fixar tandsten och kollar njurvärden och allmän hälsa. Hittills inga som helst problem, bra njurar osv, han har varit frisk alla dessa år jag haft honom.

Är inne katt och äter Eukanuba lightfoder (torrt) kombinerat med blötfoder minst 2-3 dagar per vecka.

Eukanuba vill jag fortsätta med, och de har ett senior foder också, såklart.

Mina frågor är nu: utifrån beskrivning, när skulle ni börja?
Han är i fin form trots ålder, har lite överhull men inte överviktig i ngn akut bemärkelse alls enligt veterinär, vilket är bra med tanke på att han är kastrat och så pass gammal. Det är en maine coon så han är dock stor och kraftig i sig själv, bortsett från om man bara pratar hull.

han har livet igenom kunnat funka på fri tillgång i begränsad mängd, dvs maten äts regelbundet över dygnet, han plockar i sig när det passar fast jag har koll på maxmängd. Är mycket matglad, skulle proppa i sig om man hällde på urskiljningslöst.

har i ekvationen en katt dam på 6 år, som definitivt vill ha fri tillgång då hon är mycket kräsen och äter endast när det passar.

OM jag ska börja med senior foder på den äldre katten: antar att jag då får ge honom ransoner, eftersom katt damen säkert annars äter seniör fodret vilket hon inte ska?

senior fodret är väl mycket mer kalori/energi rikt? Hur får jag den balansen att gå ihop? Katt damen passar bra på light varianten även om inte hon heller är fet, snarare åt det slankare hållet för att vara kastrat hon också. innan hon kastrerades var hon smal som en ål, åt det mer underviktiga hållet. (kastrerad vid 4 års ålder, dvs sent).

tips och råd rent allmänt hur jag ska tänka och få en smart lösning uppskattas varmt. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Senior foder - hur och när?

Nu är jag ingen expert på kattmat alls men ... Om nu din katt inte har svårt att behålla hullet, varför skulle han då behöva foder med mer energi? Är det något annat som skiljer seniorfoder mot vanlig mat, som gör det värt den extra energin i din katts fall?

Hade det varit jag och min katt mådde bra på det han åt nu så hade jag int bytt mat. Varför ändra på ett vinnande koncept?
 
Sv: Senior foder - hur och när?

Jamen det är ju det jag frågar!
senior fodret ska innehålla saker som en senior katt behöver. Och då pratar vi inte energi eftersom de flesta äldre katter är i gott hull : )
det handlar om njurar vad jag har förstått det. Jag förstår inte vart jag uttryckt mig otydligt?

KL
tacksam för råd ang. mina frågeställningar. :bow:
 
Sv: Senior foder - hur och när?

KL

INGEN som har kunskap, tips och tankar runt min fråga om senior foder? Här finns ju hur många foder insatta som helst? :confused::(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
249
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
664
Senast: Nikan
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
754
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp