moon
Trådstartare
Har på äldre dagar tagit upp ridningen igen, då vi köpt oss en gård & två hästar. " Min" häst letade jag länge efter, då jag letade efter en trygg & stabil häst. Många vilda provridningar blev det *L*
. I April fann jag mitt halvblod, som till en början var valium när man red ut. Smekmånadern kallas det för har jag läst här på Bukos......Märkte snabbt att han inte ville ge sig ut själv !! Men då jag rider på dagarna, var det svårt att få med sig någon annan ut !! Sedan kom det sakterligen med att han blev rädd för ljud, saker mm.........Så han började att slänga sig i träd, ner i diken.........ja han bryr sig inte. Hans hjärta bankar & han är verkligen rädd. Har försökt att inge honom mod, med att sjäv agera säker inför situationerna han blir rädd för. Vet att det tar lång tid innan hästen litar på dig & lär känna dig. En gång har han lyckats att kasta av mig, då jag satt andra tankar. Efter detta verkar det som att han satt det det i system ?!!
Hur bryter man mönstret i såfall ?? Vid det tillfället gick jag & hämtade honom ( en bit längre bort) & fortsatte ridturen.
Nu har vi flyttat, inte kunnat rida på 2 månader, då all tid gått åt till att bygga stallet till dom
Började att longera honom i några dagar innan jag började rida. På 4:e dagen sitter jag upp, efter 20 min longering. Vad gör han..........jo, försöker att slänga av mig i en kvart på alla möjliga sätt. Jag sitter kvar, blir arg efter en stund med spöt. Känner att det inte fungerar, så jag pratar bestämt med honom , vilket han skiter i. Inser efter kvarten att han inte vinner & ger sig för stunden. Då tar jag en tur över åkrarna efter att jag ridit honom i volter en stund. När vi vänder hem så får han spelet igen !!
Jag har förstått att han inte gillar att rida ut ensam, utan sin flock ! Där han är ledaren. Han är mycket snäll hemma vid, men verkar vilja bestämma. När han inte vill vara ute med mig på ryggen så talar han om det, vissa dagar tycker han det är okej & gör ingenting. Så man sitter på helspänn!!! I Paddock & manege är han genomsnäll, men har inga möjligheter att rida under dom omständigheterna. Så vad gör man, köper en ny häst eller tar ur honom dessa fasoner ?
Vad jag förstår så har han gjort detta hos andra ägare ute till skogs, då dom ridit ut ensamma. Men vad jag förstår så gör han inte det med alla !! Är jag för snäll ? eller ger jag honom för stor frihet ? Är som sagt ringrostig på gammla herrar, då jag har mest vana med unghästar från min ungdomstid.
Vill inte bli rädd för att rida honom, vilket han snabbt plockar upp & då tar han över. Har wiplash & dålig rygg allmänt, så jag är rädd att ramla av, men visar det inte för hästen, utan är tapper
. Men man är inte lika böjlig som man var i yngre ålder. Så jag vill inte ha en häst som man ständigt ska oroa sig för att bli avsläng från . VIll inte riskera min hälsa i onödan, om han är hopplöst fall !! Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Funderat på att ta ut en tränare, men vad hjälper det mot ensamridning ??!!!Har tänkt att ta hjälp för min ridning allmänt, så man kommer igång med dressyren, som jag gillade så mycket förr. Har fått tips om att sätta en rem kring halsen så jag får ett bättre tag, då han är svår att sitta kvar på & ett pessoabett (tredelat) med ett pelhamsdelta till. Ska testa det. Enda sättat att sitta kvar på honom är att ta upp huvudet högt upp, & prata med honom bestämmt !! Provat att rygga mycket, precis som hsn själv gör. Inget biter, han själv avgör när han slutar, inget jag gör påverkar hans beslut .......hmmm. ?! Vet jag att man kan göra något så är jag beredd på tiden det tar. Det minns jag från förr, att man skyndar långsamt. Innan vi flyttade så växlade jag mellan tvådelat & tredelat bett, vilket fick honom på andra tankar. Men ska man behöva göra det hela livet ? Han är inte sjuk eller har ont av sadeln. Då allt sitter i hans huvud. Tror han är en klok herre som varit med om mycket & inte låter människan hantera honom hur som helst. Men hur man ska vinna hans gunst vet jag inte ? tacksam för råd från Er erfarna där ute i landet ? Vill inte dra mig för att rida ut på honom, Paddock ska byggas till nästa år,, men det är långt tills dess!! har förstått att många hästar har detta rida ut ensam problemet. Men inte lyckats att hitta några svar som passar in på oss
)
Eva & Manne

Nu har vi flyttat, inte kunnat rida på 2 månader, då all tid gått åt till att bygga stallet till dom
Började att longera honom i några dagar innan jag började rida. På 4:e dagen sitter jag upp, efter 20 min longering. Vad gör han..........jo, försöker att slänga av mig i en kvart på alla möjliga sätt. Jag sitter kvar, blir arg efter en stund med spöt. Känner att det inte fungerar, så jag pratar bestämt med honom , vilket han skiter i. Inser efter kvarten att han inte vinner & ger sig för stunden. Då tar jag en tur över åkrarna efter att jag ridit honom i volter en stund. När vi vänder hem så får han spelet igen !!
Jag har förstått att han inte gillar att rida ut ensam, utan sin flock ! Där han är ledaren. Han är mycket snäll hemma vid, men verkar vilja bestämma. När han inte vill vara ute med mig på ryggen så talar han om det, vissa dagar tycker han det är okej & gör ingenting. Så man sitter på helspänn!!! I Paddock & manege är han genomsnäll, men har inga möjligheter att rida under dom omständigheterna. Så vad gör man, köper en ny häst eller tar ur honom dessa fasoner ?
Vad jag förstår så har han gjort detta hos andra ägare ute till skogs, då dom ridit ut ensamma. Men vad jag förstår så gör han inte det med alla !! Är jag för snäll ? eller ger jag honom för stor frihet ? Är som sagt ringrostig på gammla herrar, då jag har mest vana med unghästar från min ungdomstid.
Vill inte bli rädd för att rida honom, vilket han snabbt plockar upp & då tar han över. Har wiplash & dålig rygg allmänt, så jag är rädd att ramla av, men visar det inte för hästen, utan är tapper
Eva & Manne