Senskada IGEN?!

Bukefalos 30 år!

Fibusen

Trådstartare
Medryttaren ringde och sa att min häst rörde sig konstigt så dom var på väg hem till stallet, jag åkte dit och vi kan inte se något jättetydligt i skritten, men i traven är hon väldigt halt.

Detta hände när dom travade på en stig, hon upplever att hästen ”snubblar till” bak, så hon saktar av och skrittar på, känner inget konstigt. Vid nästa trav så var hon som sagt väldigt knackig, och då ringde hon mig.

Hon är tjock ovanför kotan runt om, men svullnaden minskade lite efter vi tog ut henne och gick på stallplanen för att se.

Det är höger bak. Hon hade en senskada på höger fram för 1,5 år sen ungefär, men då var hon extremt halt första dagarna och typiska ”banan”svullnaden bakåt, därför känns det inte alls lika som nu, men senskador kan väll te sig olika förstår jag? Annars så känns det ju som en vrickning, men kan dom bli så HÄR tjocka då?

(Vi har kylt och grejat efter konstens alla regler) Jag kommer självklart kontakta veterinär, men nu under helgen har vi bara Distriktare att välja på, och dom kan inte göra så mycket mer än att klämma och känna dom heller, och hästen rör sig obehindrat i skritt, reagerar inget när vi klämmer/lyfter/böjer, men ordentligt tjock.

Bifogade filer

• IMG_2346.webp
    IMG_2346.webp
    356,6 KB · Visningar: 256
Svårt att veta men en häst i stallet står nu med skada i kotsenskida på bakbenet. Det kom plötsligt under en hoppträning. De tror att det är en ”sträckning” men jag vet inte mer då det inte är min häst. Men kanske det är nåt sånt? Denna häst blev jättehalt plötsligt.

Svårt att veta men en häst i stallet står nu med skada i kotsenskida på bakbenet. Det kom plötsligt under en hoppträning. De tror att det är en ”sträckning” men jag vet inte mer då det inte är min häst. Men kanske det är nåt sånt? Denna häst blev jättehalt plötsligt.

Ja det är jättekonstigt! Hon snubblade bara till/trampade snett i traven så medryttaren saktade ju av till skritt och skrittade en stund och allt kändes bra, sen när hon skulle börja trava sa hon att det kändes jätteostadigt, så hon hoppade ju av direkt, fortfarande nästan ohalt i skritten?

Dom hade precis travat innan på en sandstig utan problem (vi har mycket sandjord här) och sen kom dom ut på en grusväg och då blev det såhär nästan direkt. Först trodde medryttaren om hon hade trampat på en vass sten eller något när hon ”snubblade till”, men frågan är ju om hon snubblade till för att något small till i benet, eller om något small till i benet när hon snubblade.

Och även om hon rör sig riktigt kasst i traven så var hon villig att springa och ville trava mer. Supertaggad när hon skänklade för trav igen och var inte alls sugen på att sakta ner till skritt direkt, fast hon rör sig som sju svåra år.

När hon fick senskadan för 1,5 år sen så kunde vi knappt ta oss mellan ridhuset och stallet, det var verkligen ett steg i dag och ett i morgon, och hon stod bara och hängde med huvudet. Aldrig i livet att hon hade velat trava på då. Jag trodde ärligt talat något var brutet och såg framför mig en nödslakt inne i ridhuset.

Jag var nyligen ut igen och kylde, och undrar om inte svullnaden sjunkit neråt lite. Det kändes inte som den sitter lika högt upp. Bilden är tagen innan kylning.

Bifogade filer

• 455B5C70-A68D-4302-99A4-B36CE2D5DE65.webp
    455B5C70-A68D-4302-99A4-B36CE2D5DE65.webp
    348,2 KB · Visningar: 196
Min häst blev ordentligt halt i ffa i trav och väldigt svullen över senan på samma ben som hon haft en senskada på några år tidigare. Trodde till 100% att det var en ny skada på senan men på kliniken kunde de inte se något på ultraljud eller röntgen förutom liten inflammation så de trodde att hon slagit på sig på benet (hade sprungit i hagen). Efter metacam och antiinflamatirisk salva så gick svullnaden ner nästan direkt och några dagar senare var hon helt återställd och sattes igång igen🤗. Så ja, det behöveer inte bara en senskada men såklart bra att behandla det som en i början med kylning osv, och sen kolla med veterinär om det inte blir bättre😊

Liknande trådar

• Depåer eller annat?
  • Från barfota till skodd.
  • Gasig häst
  • Fång

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat