Senskada människa ej häst

Badger

Trådstartare
Jag har gått och skaffat mig en irriterande knöl på en sena. Den sitter bakom fotleden i höjd med knölarna på var sida om foten och är svullen och ömmar (och btw man kan inte springa snabbt med den utan att halta efteråt, eller eg springa i trappor, eller sitta upp på en häst.).

När man läser på nätet om senskador på människa så kommer det bara upp information om fingrar. När man ringer läkare så säger de att -ja det kan bli så efter ett brutet ben, man gör ingenting åt det -om den inte gör ont. Men man verkar egentligen inte göra någonting då heller. Utom ev väntar på att knölen ska sluta göra ont.

På häst däremot finns en hel del information om hur man ska undvika senskador, inte överanstränga, vila, kyla, avinflammera, trycka ihop och gud vet vad. Antagligen för att hästar faktiskt behöver sina ben till skillnad från människor (enl sjukvården?). Ska man följa råden som hästägare får som människa?

Har faktiskt fått tid hos sjukgymnast men måste avboka den och flytta iväg den 3 veckor (Ipren 3 ggr per dag och stretcha lite sa hon. Men jag vågar inte äta så mycket Ipren eftersom jag reagerar dåligt på det ibland -nässelfeber).

Har någon några tankar om vad man kan göra för att eländet ska försvinna. Tigerbalsam, stretchande, lite Voltarenkräm (för jag tål inte mycket, svimmar) har testats.

Och -kunde inte sjukgymnasten när jag tog av gipset sagt -ta det försiktigt och stärk senorna långsamt istället för -gör vad du vill så länge det inte gör för ont, sure du kan jogga nästa vecka (om du tål smärtan...) och tål smärta det gör jag ju... (tror skadan är från uppstigning på häst från liten upphöjning för att pall inte funnits, eller från springande eller från fältsits el dyl. eller så blir det bara så från gipsningen eller från benbrottet, vem vet.)

Btw har jag förlorat känseln i huden på det benet också, på en fläck ovanför knät. (det är inte möjligt pga skadan eller operationen enlig ortopedsköterskan (möjligen möjligen av svullnaden) så jag har ignorerat det. Det borde inte vara någon fara vad?)

Mycket gnäll, sorry.
 
Jag skulle nog själv välja att inte behandla med Tigerbalsam, det är ju värmande, utan i stället någon kylande gel (finns bl a i sportaffärer eller apotek, kyla är ju också smärtstillande i sig). Stretching (utan att överanstränga/ övertöja) låter ju också bra. Om du inte tål Ipren/Ibumetin, hade jag tänkt föreslå Voltaren/diklofenak, men ser att du är känslig för det också... Så jag vet inte... Det är den anti- inflammatoriska effekten du är ute efter i första hand, inte smärtstillande?
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med "bakom fotleden" eller vad du har varit gipsad för.
Är du säker på att det är en sena?
 
Om det är en sena så kyla i akutskedet, vila och värme under läkning är väl vad som rekommenderas om senor är inflammerade? Om man nu inte kan ta antiinflammatorisk medicin lär det ta längre tid, men vila och att inte fortsätta (över)anstränga senan torde vara a och o för att den ska ha en chans att bli bra.

Fick heller inga förhållningsorder när jag tog bort mitt gips efter en bruten fotled, men med tanke på hur foten såg ut, både i fråga om svullnad och färg så fanns det ingen tanke på att direkt använda den som vanligt direkt, fast jag nog hade kunnat härda ut värken för även om man är smärttålig så känner man ju smärtan.

Stretching/mjuk massage av hela baksidan vaden torde också hjälpa i kombination med vila.
 
Något du kan prova är att ta MSM. Det är mineralen svavel som hjälper till att stärka kollagenet i kroppen. Kroppen är uppbyggd av kollagen som exempelvis senor, muskler och nerver. Ett tillskott av MSM kan kanske hjälpa till att läka skadan fortare. MSM är även antiinflammatoriskt men eftersom du är känslig för ipren och liknande så börja väldigt försiktigt så att du inte får en negativ reaktion. Jag kan inte ta diklofenak, ipren eller liknande pga att jag har haft ett ordentligt magsår och får jätteont i magen direkt av det men MSM har inte gett mig några problem med magen eller på något annat sätt. Om man väljer att prova MSM så ska man alltid börja med en väldigt liten dos och höja den sakta eftersom man kan få utrensningssymptom och må illa om man tar den vanliga dosen direkt. Jag var superförsiktig när jag började och tog bara ett kvarts kryddmått eller så utblandat i vatten och sedan höjde jag sakta till två tsk som jag tar idag. Nu har jag visserligen en sjukdom som påverkar kollagenet negativt men jag märker flera positiva effekter. Bland annat subluxerar mina leder mycket mer sällan och den dagliga huvudvärken som har förföljt mig i 14 år har lugnat sig betydligt och ibland har jag faktiskt stunder då huvudvärken är helt borta. Jag hade tidigare också en knöl på hälsenan som var mycket smärtsam och den har försvunnit helt och hållet. Jag har ätit full dos MSM i lite drygt en månad men redan efter någon vecka började jag märka positiva effekter. Om jag inte minns fel så vande jag in MSM i tre veckor innan jag var uppe i full dos för eftersom jag äter så mycket andra mediciner så ville jag inte riskera några utrensningssymptom och jag har heller inte känt av något negativt alls. MSM finns att köpa som pulver i t ex ridsportsbutiker och det kan man ta alltid om man vill men jag stod inte ut med smaken när jag började komma upp i dos utan köpte då MSM i kapslar ifrån Toppformula istället. Om du vill prova så skickar jag gärna lite till dig. 200 gram kostar 167 kr där jag köpte och kapslarna betalar jag 249 kr för 4 månaders förbrukning så det är inget dyrt tillskott. Hör gärna av dig om du vill att jag ska skicka lite och krya på dig!
 
Jag skulle nog själv välja att inte behandla med Tigerbalsam, det är ju värmande, utan i stället någon kylande gel (finns bl a i sportaffärer eller apotek, kyla är ju också smärtstillande i sig). Stretching (utan att överanstränga/ övertöja) låter ju också bra. Om du inte tål Ipren/Ibumetin, hade jag tänkt föreslå Voltaren/diklofenak, men ser att du är känslig för det också... Så jag vet inte... Det är den anti- inflammatoriska effekten du är ute efter i första hand, inte smärtstillande?

Mitt tigerbalsam är vitt, det känns inte jättevärmande. Men jag ska kika på kylande gel. Men som någon nedan påpekade så är det ju en gammal skada, och då kanske jag egentligen borde byta till rött tigerbalsam. hm

Nej det var bara den antiinflammatoriska effekten jag var ute efter, det är därför det känns så läkigt att stoppa i sig tre Ipren om dagen i sju dagar, om jag inte ens har ont någonstans. En dag hade ingen effekt och sedan slutade jag och testade Voltaren, verkar inte ha ngn effekt heller egentligen skippade det också igår. Kanske för kort tid.
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med "bakom fotleden" eller vad du har varit gipsad för.
Är du säker på att det är en sena?

Inte hundra men jag tror det är hälsenan som är det där senliknande som sitter på baksidan av foten.

Jag var gipsad för bruten fotled, den kan ha sträckts när jag bröt fotleden såklart (det pratades om senskador ngnstans, men de gjorde inget åt det eftersom jag ändå skulle gipsas) eller så är den överansträngd efter att gipset åkte av.
 
Om det är en sena så kyla i akutskedet, vila och värme under läkning är väl vad som rekommenderas om senor är inflammerade? Om man nu inte kan ta antiinflammatorisk medicin lär det ta längre tid, men vila och att inte fortsätta (över)anstränga senan torde vara a och o för att den ska ha en chans att bli bra.

Fick heller inga förhållningsorder när jag tog bort mitt gips efter en bruten fotled, men med tanke på hur foten såg ut, både i fråga om svullnad och färg så fanns det ingen tanke på att direkt använda den som vanligt direkt, fast jag nog hade kunnat härda ut värken för även om man är smärttålig så känner man ju smärtan.

Stretching/mjuk massage av hela baksidan vaden torde också hjälpa i kombination med vila.


Mmm men hel vila har jag läst nu gör att symptomen försvinner medan man vilar men kommer tillbaka direkt. Tydligen måste den stärkas lite. Men håller med om att jogging som jag hade tänkt börja med nu går bort. Ridning blir det ingen i tre veckor på semester. Promenader och vicka på foten är väl kvar då. Akutskedet är över sedan månader tillbaka.

Jag använde ju inte foten som vanligt, hade stödstrumpor osv, joggade inte, gick inte på friskis. Men rida gjorde jag, senan kändes varje gång jag klättrade upp på hästen. Nu finns det pall! så det kanske gör det bättre. Fortfarande är det att rida lätt och stå i fältsits tex säkert ansträngande för den.
 
Värme innan "arbete", för att få igång blodcirkulationen. Kyla efter "arbete", för att minimera ev vävnadsskador och dämpa svullnad... Det blev ganska mycket "hästtänk", känns det som...:) Du kan ju kyla området med is, också. Om du bara vill kolla om det funkar, så slipper du inhandla ett preparat i onödan...
 
Något du kan prova är att ta MSM. Det är mineralen svavel som hjälper till att stärka kollagenet i kroppen. Kroppen är uppbyggd av kollagen som exempelvis senor, muskler och nerver. Ett tillskott av MSM kan kanske hjälpa till att läka skadan fortare. MSM är även antiinflammatoriskt men eftersom du är känslig för ipren och liknande så börja väldigt försiktigt så att du inte får en negativ reaktion. Jag kan inte ta diklofenak, ipren eller liknande pga att jag har haft ett ordentligt magsår och får jätteont i magen direkt av det men MSM har inte gett mig några problem med magen eller på något annat sätt. Om man väljer att prova MSM så ska man alltid börja med en väldigt liten dos och höja den sakta eftersom man kan få utrensningssymptom och må illa om man tar den vanliga dosen direkt. Jag var superförsiktig när jag började och tog bara ett kvarts kryddmått eller så utblandat i vatten och sedan höjde jag sakta till två tsk som jag tar idag. Nu har jag visserligen en sjukdom som påverkar kollagenet negativt men jag märker flera positiva effekter. Bland annat subluxerar mina leder mycket mer sällan och den dagliga huvudvärken som har förföljt mig i 14 år har lugnat sig betydligt och ibland har jag faktiskt stunder då huvudvärken är helt borta. Jag hade tidigare också en knöl på hälsenan som var mycket smärtsam och den har försvunnit helt och hållet. Jag har ätit full dos MSM i lite drygt en månad men redan efter någon vecka började jag märka positiva effekter. Om jag inte minns fel så vande jag in MSM i tre veckor innan jag var uppe i full dos för eftersom jag äter så mycket andra mediciner så ville jag inte riskera några utrensningssymptom och jag har heller inte känt av något negativt alls. MSM finns att köpa som pulver i t ex ridsportsbutiker och det kan man ta alltid om man vill men jag stod inte ut med smaken när jag började komma upp i dos utan köpte då MSM i kapslar ifrån Toppformula istället. Om du vill prova så skickar jag gärna lite till dig. 200 gram kostar 167 kr där jag köpte och kapslarna betalar jag 249 kr för 4 månaders förbrukning så det är inget dyrt tillskott. Hör gärna av dig om du vill att jag ska skicka lite och krya på dig!

Jag ska läsa på om det! (tack för erbjudandet om att skicka, jättesnällt, tror det borde gå att hitta här ändå.)
 
Värme innan "arbete", för att få igång blodcirkulationen. Kyla efter "arbete", för att minimera ev vävnadsskador och dämpa svullnad... Det blev ganska mycket "hästtänk", känns det som...:) Du kan ju kyla området med is, också. Om du bara vill kolla om det funkar, så slipper du inhandla ett preparat i onödan...

Ja! det låter bra, dum som jag är har jag såklart inte värmt upp innan ridning. Inte ens tänkt på möjligheten förrän nu. Det är kanske typiskt iofs. Det skulle nog göra det mycket bättre. Och testa en påse ärtor efteråt :), svårt iofs kräver kylväska (eller vit tigerbalsam, eller spolspiltan o kallt rinnande vatten -fniss.)
 
Spolspiltan låter kanon! :D Nej, men seriöst, prova med det du redan har hemma och ta det LUGNARE (Säger jag som fick ett finger sönderslitet av Pålle och ändå fortsatte "som vanligt" i stallet. Tills jag fick gå med skena, så jag inte KUNDE använda fingret... Man vill ju så mycket...:angel:)
 
Exakt! vem har tid att ta det lugnt, egentligen :D usel statistik i träningsdagboken och sämre kondis och och, nåja. Jag ska göra ett allvarligt försök.
 
Menade inte ligga still på soffan ;) Mer att inte fortsätta lägga för stor påfrestning på senan så att den får möjlighet att återhämta sig.
 
Aktiv vila! :) jag kommer att bli en häst till slut :D

Nu hittade jag en sportsida -träna bort dina hälsenskador (för joggare, tydligen vanligt), inte läst ännu men ska. (skulle förstås kikat på träningssidor istället för sjukvårdssidor från början :) )Gissar på att de kommer att muttra någonting liknande om att inte överanstränga den utan bygga upp.
 
Aktiv vila! :) jag kommer att bli en häst till slut :D

Nu hittade jag en sportsida -träna bort dina hälsenskador (för joggare, tydligen vanligt), inte läst ännu men ska. Gissar på att de kommer att muttra någonting liknande om att inte överanstränga den utan bygga upp.
Promenader med ledare, på varierat underlag... Så småningom med ökad belastning... Sen en lång igångsättningsperiod... Egentligen kan du ju det här!:D Kom ihåg att se över skoningen, också! Det kan finnas vissa vinklar som måste korrigeras! Eventuellt sjukbeslag...
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 167
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Min hund åkte ner med benet mellan två plankor i lördags. Det gjorde väldigt ont och hon skrek till ordentligt. Ville inte ställa ner...
Svar
9
· Visningar
1 201
Senast: LuckyMe
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 594
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag blev sparkad för drygt en vecka sedan och förmodligen även trampad på handleden. Jag blev röntgad både framlänges och baklänges och...
Svar
4
· Visningar
1 238
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp