Sv: senskada?

ja.. alltså.. utefter vad jag vet så har reabeliteringen bestått av att gå i hage utan någon annan sorts belastning. så det är ju inte där felet är. .

Det KAN vara där.. Iaf när valacken fick sin senskada, och om man läser i böcker, så senor måste läka under kontrollerad belastning, för att kunna (förhoppningsvis) återfå funktion för att klara framtida belastning igen. Och om enda belastningen en sena utsätts för under läkningsfasen är gå i hage hela konvalescensen, så är risken att det senan i framtiden tål är enbart just att gå i hage.

De (vet) varnade för det ang min valack med, att det var viktigt att jag verkligen gick med honom etc och inte 'bara' lät honom gå i hage sen när han fick gå ut i stor hage. För då var risken just att senan 'bara' klarar gå i hage sen.

ja.. alltså.. utefter vad jag vet så har reabeliteringen bestått av att gå i hage utan någon annan sorts belastning. så det är ju inte där felet är.

Jo, det är just det som är felet. Belastningen ska öka kontrollerat för att läkningen ska ske på bästa sätt. Förenklat kan man säga att kroppen lagar skadan genom att sätta dit en "laglapp" av bindväv där fibertrådarna går lite kors och tvärs. För att den ska göra om sig till bindväv av rätt typ krävs att belastningen hela tiden är på rätt nivå för vad skadan klarar av - inte för mycket men inte heller för lite. Så mycket belastning som möjligt men hela tiden unden den nivå där man gör skadan sämre. Får hästen ingen belastning så har inte den här uppbyggnaden skett. Men som sagt UL är enda sättet att titta på kvaliteten på vävnaden.

kl

bara undrar hur de där med hur senor ska läka o så..fattar nog inte.

hur senan ska läka och hur den kommer hålla efteråt måste väl bero mycket på hur skadan kom till..är de förslitning så kanske de är viktigare att man belastar den under konvalicenten för att se vad den kan hålla för o så..
för min vet. sa att de inte va så viktigt med just belastning för min häst utan de va viktigt att han gick på hårt underlag 1 timma per dag..
dom mena att så som han betedde sej i hagen är belastning nog för min häst med tanke på att han stog mer på två ben än alla fyra..och min vikt hade ingen betydelse för läkningen mena dom.

när min häst fick sin skada va ju inte de förslitning, de va från nån vrickning i hagen antagligen, och han galoppera och lekte och stegra o hoppa runt i hagen under hela konvalecenten och han har alltså inte ett enda tecken på att de vart en skada där nu..syns ingenting på UL o den är jättefin senan och jag har börjat trava igång han lite sakta nu.

kan de alltså endå vara så att han inte håller för dressyren? trots att de inte är nåt tecken alls kvar på senan?
för så som han hållt på i hagen och senan endå har läkt måste väl endå betyda att den håller för en hel del? de är alltså ett bakben..han har alltså gått i stor hage från dag 1 och har inte tagit de lugnt nånting..igentligen ville vet. att han skulle stå i liten sjukhage med kontrollerad rörelse men de funka inte alls..så ja släppte ut honom och hoppades på de bästa.

för att ha 600kg häst på en skadad sena borde den väl inte hålla för om den inte va hållbar?
ja tycke de är så rörigt de där med senor.

kanske blev lite rörigt de här..hoppas nån fattar endå.

Senast ändrad av en moderator:

bara undrar hur de där med hur senor ska läka o så..fattar nog inte.

En frisk sena kan jämföras ungefär med ett resårband. Det finns elastiska fiber i den, som tål att 'stretchas' till en viss gräns. Men likt gummibandet, så om det översträcks så kommer en del av fibrena att gå av (eller hela, men vanligast är att vissa brister).

När (om) senan läker, så blir det ärrvävnad istället för de trasiga elastiska fibrena. De läker alltså inte ihop lika elastiskt. Dock så medan ärrvävnaden bildas så beroende på hur hästen belastas under läkningen, kan fibrena bli mer eller mindre hållbara (töjbara kan vi säga så är det enklare att förstå).

Om du tänker dig gummisnodden igen, och att de trasiga elastiska trådarna med hjälp av ärrvävnad växer ihop, så om gummibandet bara är slappt, så när det växer ihop då så blir ärrvävnaden 'lagom lång' för en slak gummisnodd. Om du sen när det växt klart sträcker gummisnodden brister ärrvävnaden.

Däremot om du under läkningen sträcker gummibandet lite försiktigt medan det läker, och utökar sträckandet kontrollerat, så kommer ärrvävnaden bli 'längre' och anpassa sig för att fungera både när gummibandet är slappt och lite mer sträckt (eller helt sträckt, beror på hur mycket som var trasigt).

Jag har i förklaringen ovan hoppat över en massa, men för att ge en bild av det där med belastning under läkning och hur det hänger ihop med belastning i framtiden.

Det som är VIKTIGT när det läker är att man inte plötsligt sliter tag i gummibandet och plötsligt drar ut det helt med ett ryck, då går 'hela skiten' sönder igen och det är lika trasigt som när man började. Därför är A och O vid senskador att hästen t ex INTE står på två ben i en hage, eller bockar/brallar/busar innan senan tål det. Det tar lååång tid i normalfallet. Utan att hästen hålls lugn (boxvila initialt, sen brukar det bli utebox och sjukhage osv). Men vad som är lika viktigt är att man får den kontrollerade belastningen. Dvs skritt, gärna precis som du fick höra på hårt, bra underlag (asfalt är utmärkt). Att underlaget ska vara hårt är för att tungt/för mjukt underlag, eller halt underlag så hästen kan slinta, kan ge en för stor sträckning (översträckning) av senan. Att hästen slinter och sträcker iväg det skadade benet kan räcka om det är tidigt i konvalescensen, då går skadan upp.

Sen så stämmer man av med ultraljud, och ökar sakta på belastningen. Jag fick öka på med 5 min skritt/vecka i början (startare med 10 min), och sen när vi var uppe i 90 minuter skritt fick jag börja med några korta travsteg etc. Man checkar hela tiden med ultraljud för att se så att det inte blev för mycket träning.

Om allt går vägen, så efter konvalescensen (som tenderar att vara minst 6 månader, och senan har sämre hållfasthet långt efter dte med) så har man en sena som läkt under succesiv belastning (= töjning av senan) så att den läkta senan har ärrvävnad som är tillräckligt 'lång' för att inte brista igen när hästen galopperar, hoppar, busar etc. (Alla når inte det stadiet, för stora skador så det blir för mycket ärrvävnad t ex).

Dock får man aldrig samma hållfasthet i en tidigare skadad men läkt sena som en vanlig. Därför senskadade galopphästar ofta sälja direkt, dvs man försöker oftast (undantag finns) inte rehabilitera tillbaka dem till galoppen, för oddsen att senan ska klara den påfrestningen är så liten: Däremot kan de ofta klara ridhästliv t ex, som ju är en lägre belastning.

hur senan ska läka och hur den kommer hålla efteråt måste väl bero mycket på hur skadan kom till..är de förslitning så kanske de är viktigare att man belastar den under konvalicenten för att se vad den kan hålla för o så..

Nej, det spelar faktiskt ingen roll, själva senstrukturen är ju densamma. Däremot är prognosen sämre på förslitningsskador/uttröttningsskador än mer akuta, traumatiska, generellt sett. Men konvalescens och läkning sker enligt samma modell, för senstrukturen är ju som den är.
för min vet. sa att de inte va så viktigt med just belastning för min häst utan de va viktigt att han gick på hårt underlag 1 timma per dag..
dom mena att så som han betedde sej i hagen är belastning nog för min häst med tanke på att han stog mer på två ben än alla fyra..och min vikt hade ingen betydelse för läkningen mena dom.

Skritt på hårt underlag 1 timma per dag ÄR belastning =) Missta inte belastning med att ha ryttare. Belastningen är inte för hästryggen, utan att senan ska belastas genom att den används. T ex genom kontrollerad skritt i början. Tänk dig belastning som läka under kontrollerad rörelse istället om det blir lättare.

Att spunka runt i hagen och stå på två ben är INTE bra alls innan senan är helt läkt, det är sånt som kan slå upp det. Min herre fick därför stå på box mycket längre tid än han hade behövt om han kunnat hålla sig lugn i sjukhage. Men han sprattlade där och det får de INTE, så han fick stå kvar på box och vi utökade promenaderna (dvs kontrollerad rörelse) istället.

när min häst fick sin skada va ju inte de förslitning, de va från nån vrickning i hagen antagligen, och han galoppera och lekte och stegra o hoppa runt i hagen under hela konvalecenten och han har alltså inte ett enda tecken på att de vart en skada där nu..syns ingenting på UL o den är jättefin senan och jag har börjat trava igång han lite sakta nu.

Då ska du vara väldigt, väldigt glad att du hade sån tur. För tur hade du. (Ingen kritik, jag skulle ha min valack på box iaf 9 månader, men efter 3 eller om det var 4 släppte jag ut honom, han mådde apa mentalt på box. Och jag var FULLT medveten om att jag spelade rysk roulette, att busa i stor hage kunde slå upp hela alltet och ge honom en enkelbiljett till himlen. Senan klarade det, och den håller iaf för hagbus nu med (14 månader senare), återstår att se om den håller för ridning med. Men han var T-märkt förtidspensionär redan innan skadan, och där satte jag hans mentala välmående där och då högre än framtidsprognosen. Hade det varit 'en frisk ridhäst' hade jag ALDRIG chansat på det viset med den senskadan, utan han hade fått vara deppig på box och jag hade gjort vad jag kunnat för att muntra upp. För det hade inte varit värt den extremt stora risk det är att släppa ut dem om de busar.

Sen spelar typen av skada in till viss del, men är det böjsenor är det alltid allvarligt och alltid strikt konvalescens.

kan de alltså endå vara så att han inte håller för dressyren? trots att de inte är nåt tecken alls kvar på senan?

Ja, tyvärr, det beror på hur hållfast ärrvävnaden är.
Det är skillnad på 'ett skugg här och ett där' och det de gör i hagen, mot den belastning som ett dressyrprogram i form är t ex.

Så den kan hålla för det, eller inte. Prognosen är ju bättre iom att det inte syns något alls av skadan. Men säker kan man inte vara förrän man provat. (Min herres skada syns ju heller inte ett spår av, och han håller utan problem för hagröj. Men om han håller för ridning och på vilken nivå vet jag inte förrän jag provat. Nu 'behöver' han ju bara hålla för promenadridning, så jag är inte så oroad)

Hoppas du blev klokare, annars fråga mer =)

när min häst fick sin skada va ju inte de förslitning, de va från nån vrickning i hagen antagligen

han har alltså gått i stor hage från dag 1 och har inte tagit de lugnt nånting..igentligen ville vet. att han skulle stå i liten sjukhage med kontrollerad rörelse men de funka inte alls..så ja släppte ut honom och hoppades på de bästa.

Skillnaden mellan din hästs skada och en utmattningsskada är att din hästs senvävnad förmodligen var bra utom där den var skadad. En utmattningsskada innebär att hela senvävnaden är dålig och en sådan skada är mycket mer allvarlig.

En yngre häst läker ofta bättre än en äldre.

När det gäller hage och kontrollerad belastning så kan man inte alltid få till det perfekt. Man har den häst och de hagar man har. Idealet är att hästen håller sig lugn i sin lilla sjukhage men alla hästar gör ju inte det. Då kan det vara bättre att släppa den med de andra så att den inte stressar upp sig och läker sämre pga det. Man får avgöra från fall till fall, ingen skada och ingen häst är ju den andra lik. Jag råkade ut för en senskada på en häst för många år sedan och resonerade precis som du. Bättre att hon fick gå ut. Den skadan läkte bra, och hästen höll för sitt arbete och lever fortfarande. Det verkar ju ha funkat bra för din häst också, risken är att hästen slår upp skadan men din häst har ju inte gjort det. Och för läkningen är det bra om hästen rör sig så mycket som möjligt.

okej..då förstår jag nog alltihop med belatsning o sånt..för de tänkte inte jag på..att de är belastning bara att skritta på hårt underlad.

jag har ju ridit hästen i alla rörelser i olika grad av samling under nästan hela konvalecenten, efter andra besöket så sa dom att ja kunde börja göra de..sen tog de ytterligare 7 besök hos vet. och UL så dom följde ju upp de noga.

sen är de kanske skillnad på gångart? för ja har ju endå under större delen av konvalecenten ridit lektion i skritt med fram/bakdelsvändingar och alla andra övningar..och senan blev bara bättre o bättre även om de kanske hade gått fortare för senan att läka helt om han stått mer still.

sen vet ja att ja tog en jätterisk med att låta honom hålla på så i hagen..han är bara 7 år..men de gick alltså inte att ha honom på box eller mindre hage, så nu är han ju endå fin i kroppen och har kvar grundmuskelaturen och bra hull så jag är fruktansvärt lättad att de gick så bra som de gjorde endå.

hoppas på att pållen aldrig mer råkar ut för någon senskada igen.

okej, tack för ditt svar. jag tror nog på det senare, då jag nu i höst har försökt sätta igång henne, men hon har till och från känts "orytmiskt", inte direkt halt. har haft i bakhuvudet att hon känns som många travare kan göra i början - korta steg och i otakt.. men det känns som att det är något annat, behöver ju givetvis inte vara senan, men något är det som spökar..

självklart ska jag göra allt för att övertyga ägarna om att hon behöver kollas.

Det kan vara som aelxandra säger en ärrbildning. Att hästen inte känns ok kan bero på att den hela läkningen inte gjort så mycket för att jobba upp mjukheten, ärrvävnaden är hårdare och mer stum än senan i sig själv.

Det kan vara att det helt enkelt behöver tid att bli mjukare med försiktig träning. Hästen trampar alltså inte igenom lika mycket i det benet, pga hårdheten i vävnaden.

En häst kan ha mycket värre ärrvävnad och fungera fullt ut som ridhäst. Det beror på om senan är skadad pga förslitning över tid eller om den skadats akut i tex en olycka. Det senare är det mkt bättre prognos på.

Har nu inte läst hela tråden, kan jag tillägga..

+ AlexandraW

tack för era utförliga förklaringar! nu förstår jag vad ni menar :bow:

Det kan vara som aelxandra säger en ärrbildning. Att hästen inte känns ok kan bero på att den hela läkningen inte gjort så mycket för att jobba upp mjukheten, ärrvävnaden är hårdare och mer stum än senan i sig själv.

Det kan vara att det helt enkelt behöver tid att bli mjukare med försiktig träning. Hästen trampar alltså inte igenom lika mycket i det benet, pga hårdheten i vävnaden.

En häst kan ha mycket värre ärrvävnad och fungera fullt ut som ridhäst. Det beror på om senan är skadad pga förslitning över tid eller om den skadats akut i tex en olycka. Det senare är det mkt bättre prognos på.

Har nu inte läst hela tråden, kan jag tillägga..

ja det låter logiskt :) tror att det berott på en överansträgning/förslitning, men jag kan ju inte veta helt säkert. jag får försöka forska lite på det.. men förhoppningsvis och det mest troliga är, att hon fick senskadan under tiden hon var i träning och att det sedan har läkt där (under kontrollerad belastning). det behöver nog inte, som några nämnt i tråden, vara så att det var en allvarlig senskada. iofs var hon halt när hon kom till oss, men jag kan ju ganska omöjligt veta vad det berodde på..

får försöka forska lite som sagt. och försöka fixa en UL.. och ser allt bra ut där, så får jag helt enkelt sätta igång henne och ge henne tid att bli mjuk igen..

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har en liten jordbruksfastighet, där skogen styckats bort (tidigare ägare) och åkermarken är i vår ägo. Vi har en markväg där de... 2
Svar
26
· Visningar
4 877
Senast: Rifer
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året... 2
Svar
37
· Visningar
4 742
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Står i valet och kvalet att kapa en del på ena hästens mastodontsvans. Den är tjock, extremt tung, korkskruvar ihop sig, blir skitig och... 2
Svar
23
· Visningar
3 086
Senast: Trott
·
Övr. Katt Ja, detta är kanske den mest onödiga tråden på hela Bukefalos, men jag kan inte låta bli. :o Jag har sedan jag blivit med mina två...
Svar
15
· Visningar
2 185
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer