Sv: Senskada?

Det hjälper att läsa hela tråden ;).

Det är alltså ett äldre travsto på 19 år det handlar om. Är pensionär och rids inte alls utan myser i hagen för fullt.
Har haft korsförlamningar och har pålagringar/förslitningar i båda bakknäna så att stalla in/boxvila/liten liten hage går inte.

Dock tror hon att hon är 1 år gammal och det är väl inte så bra just nu när läget är som det är men jag kan heller inte stänga in henne som sagt.

Tja, jag ser inte vad varken tidigare KF eller förslitningarna skulle göra ang boxvilan. Däremot så om man är nöjd med att hästen kanske håller för framtida haggång, då är jag helt med på 'gå ute' resonemanget, även om jag inte skulle tillämpat det så snart och utan UL, men jag förstår grundtanken.

Hon måste röra på sig så mycket som möjligt hela tiden. Står hon inne under längre period så blir hon hemskt stel i bakbenen och blir stapplig.
Att ha henne inne en längre period skulle ge henne KF som på posten vid utsläpp sedan.

Om jag nu skulle UL:a henne, vad kan dom göra åt saken nu när de kritiska veckorna redan runnit iväg? Förstår att det beror på vad för skada det är men vad gör man allmänt med senskador efter denna tid?

Man låter dem läka under kontrollerad rörelse.

Jag släppte ju ut min i förtid, men jag skulle inte släppt ut direkt, utan velat ha så mycket läkning som går så att säga. En lugn häst som mest skrittar i hagen, visst. Men en busnisse, nä.

STelhet etc kan man promenixa bort vid hand. Min herre hade spatt, så tala om att inte må bra av att stå still. Men det går ju attt skritta i snöre, flera gånger per dag.

Men man 'gör' inget mer än kontrollerad rörelse på fast, hårt underlag, men ett UL visar ändå dels OM det är senskada, och hur stor/liten den är.

Om jag nu skulle UL:a henne, vad kan dom göra åt saken nu när de kritiska veckorna redan runnit iväg? Förstår att det beror på vad för skada det är men vad gör man allmänt med senskador efter denna tid?

en bra grej med UL är väl att man kan följa läkeprocessen, man kan se hur den läker, de kan ju hända att de helt plötsligt blir väldigt mycket värre och då behöver hästen mindre rörelse.
fortsätter hästen då att röra på sej lika mycket så är de risk att hela senan åker och då är de inte mycket att göra på en sån gammal häst antar jag.
Det är väl därför dom tycker de är så viktigt att regelbundet göra UL så man ser..man kan inte lita på att bara hästen inte haltar så är de inte så farligt.

Gammal tråd med jag undrar bara hur det gick för hästen? Kom du fram till vad det var för något?

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 419
Senast: Fibusen
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 318
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 552
Senast: Robina
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo... 2
Svar
20
· Visningar
4 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka