Senskydd vid hoppning

kicki71

Trådstartare
Har i dagsläget min häst lindad vid hoppning med paddar och elastiska lindor. Det fungerar alldeles utmärkt, förutom att det är ett gissel att rengöra dessa saker :mad:

Har vid flera tillfällen provat olika senskydd men han gillar inte dem över huvud taget :(

Han ändrar hela sin gång och blir jätte knackig.Framför allt i galopp. Det ser nästan ut som att han tror att man inte kan böja på benen med senskydd. :confused:
För i samma stund vi tar av dom, går han som vanligt!! :eek:

Har försökt med både läder- och syntetmaterial på skydden och det blir lika "illa".

Är det någon annan som har liknande problem?
Själv har jag nog lite smått börjat inse att jag kommer att få fortsätta tvätta lindor... :crazy:
 
Sådanna har jag(inte just det märket men...) o dom är helt suveräna, täcker hela benet nedanför knät, inklusive kotan... :) Känns nog ungefär som en benlinda kan jag tro.
Både Börjes o Hööks har sådanna, en billigare variant för ca 250.-/paret. Men dom finns nog i dom flesta hästsportaffärer...
 
Du har inte provat lite för långa senskydd då? Min pålla vägrade böja benen om det tog emot bara en mm, så vi klipte ner skydden lite. Trots allt ger senskydd bätre skydd mot slag...

(Annars är "lind-skydden" suveräna, istället för att linda, går fort, lätt att borsta av, och sitter bra)
 
Fick prova ett par av en bekant men det gick inte... :crazy:

Hittade däremot benlindor där halva lindan är fleece(närmast benet) och andra halvan vanlig elastisk linda. De har han accepterat! :banana:
Jag slipper ju inte tvätta lindor, men jag slipper i allafall paddarna ;)
 
Jag vill bara undra lite..
Jag har alltid fått lära mig att man inte ska linda vid hoppning eftersom hästen då inte känner när den slår i bommarna, men att man ska skydda senorna.. Hur är det med det egentligen??
 
Ja, någonstans har jag hört att man säger så.
Tyvärr kan jag inte ha senskydd på min häst. :crazy:
Har provat olika modeller vid olika tillfällen och det går inte... :cry:
Har lindat hans ben så länge han är hopptränad, och han lyfter då på sina ben.
Har aldrigt upplevt på honom att han "slarvar" bara för att han är lindad.
Men jag kan ju bara svara för min egen häst... :smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp