senskydd vs. strykkappor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Horsemanda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 110
H

Horsemanda

Vad är det för skillnad på senskydd och strykkappor? Inte hur de ser ut, utan vad de har för funktion. sen finns det ju sånna här skydd som täcker hela skenan och kotan, i neopren som man fäster med kardborrar. Vad är det för skillnad (funktionellt) på all världens skydd?

Sv: senskydd vs. strykkappor

funktionellt sätt så är alla tre stödjande för senorna, men senskydden skyddar även senan från mekaniska skador, dvs när bakbenen kommer farande och trampar på..

SEnskydd skyddar bara sidorna och baksidan av benet, alltså om du hoppar och hästen slår i en bom skyddar inte senskyddet mot det. KOrta strykkappor har man när hästen stryker sej, tror inte de har ngn annan funkiton. Höga strykkappor är min favorit eftersom de skyddar benet runt om("smalbenet" och kotan), även från slag framifrån. Har de iallafall fram när jag rider, helst bak oxå. gummiboots har man för att skydda mot balltramp. detta är iaf vad jag blivit lärd. hoppas det gjorde dej lite klokare:)

Hmm menar du såna där mjuka skydd? tror man har de för att skydda om hästen strykaer sej eller typ skrapar emot en stock när man är ute och rider. kanske att de även ger lite stöd för benet

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 624
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?