Seriös????

Sv: Seriös????

Smart med ett standard mail. Ska komma ihåg att säga det till henne så hon i lugn och ro kan sätta sig och författa ihop ett sådant.

Mmm, man blir van efter att ha behandlat sisådär 50 jobbansökningar om dagen via mail :D

Kort och koncist brukar funka bra, det är bara de som verkligen är seriösa som hör av sig igen, och då får man ju faktiskt (förhoppningsvis) veta lite mer om dem.

Senast jag sålde häst var det många som föll bort när jag läste vad de var ute efter, min häst passade dem helt enkelt inte.

Nu hamnade hon i slutänden hos en Bukare, efter att jag tjatat rätt rejält att sagda Bukare verkligen skulle komma och titta (jag visste att de nog skulle gå rätt bra ihop) :D

Dom verkar iallafall ha lagt ner "lite" tid på att svara... jag har fått mejl som...

hoppad?

eller

bild?

ännu värre...

Om jag får han för 5000:- kan jag hämta honom på onsdag. (priset var 20000:-)

Detta har varit det ända som ståt jag ger inte mycke för dom som svarar på detta vis...

Jag skulle strunta i sånna mail. Däremot om folk frågar om hästen och undrar om man kan skicka foto så visst. Har själv börjat med mailkontakt när vi köpte den sista hästen. Men jag gillar inte heller att prata i telefon:D. Det är klart man vill se många bilder på hästen innan man kanske åker långt för att titta. Jag har i alla fall inget emot att skicka bilder om de skriver på ett trevligt sätt. En del som bara skriver att de vill ha bilder; kan det inte vara till sånna där internetstall? Jag får en hel del sånna mail, när de tittat på våran hemsida.

Har själv sålt några hästar/ponnier och råkar alltid ut för en massa mail. en del är seriösa och några hästar har blivit sålda via mailkontakt som sedan har lett till provridning. har alltid bilder i annonserna samt utbildningsnivå mm. men många mail är fruktansvärt oseriösa: ex din ponny är så söt har du fler bilder? har du film att skicka? vad är sista priset vid affär( inga frågor om hästen). det ena mailet är dummare än det andra. Men som säljare vill man ju inte mista några spekulanter så det blir många mailsvar.
Man har lärt sig med tiden och nu har jag alltid en kort film att maila. Jag slänger iväg den till de som undrar över något. är de sedan intresserade efter de har sett på filmen så svarar jag på frågor.

Jobbigast är endå de som verkar intresserade, en del kommer tom och provrider för att sedan föreslå att de kan låna hästen/ponnyn mot att de utbildar den. Hallå: hästen står under säljes inte utlånas. Utbilda gör jag själv. Brukar ge dem ett surt svar typ: har själv ridit SM så utbilda kan jag göra själv( vilket jag också gör för att sedan sälja).

Mitt tips till er som ska sälja är: maila först filmklipp innan ni svarar på en massa frågor. vad tydliga med att hästen sak säljas. skriv också att vuxen tar kontakt. det finns många flickor som samlar bilder på hästar och gärna mailar för att få några extra bilder.

*kl*

Det vi har reagerat på är att folk skickat mail där det bara står: Hej! Kan du skicka bild på lilla xxxx? Mvh

Inget namn på den som är intresserad ingenting alls utan bara dessa ynkliga ord.

Jag läste nog lite slarvigt och insåg inte att folk inte ens presenterat sig. :eek: För min del så går folk som inte har ett namn bort, både på mail och per telefon och det gäller i alla sammanhang, inte bara när man ska sälja/köpa häst.

Fö tycker jag Lovisaleonoras förslag om ett standardmail som en ypperlig idé.

Tycker mailkontakt är helt ok i ett inledande skede, där man tar reda på om det är en häst som öht passar köparen. Blir det sedan vidare intresse, ja då vill jag naturligtvis ha personlig kontakt. Bild och film? Självklart! Vi åkte för att titta på en ungponny, som enligt uppgift var inriden av ett "proffs", som inte ville fatta galopp, slog mot skänkeln, sprang bredvid minsta lilla kryss, trots att den enligt uppgift skulle bli nästa superhoppare mm. Dessutom var den inte alls typen vi sökte. Nu var det inte så långt att köra, så vi chansade...

Helt OT, kan jag berätta att senast vi letade häst slutade vi efter ett par gånger att boka provridning. I de flesta fall var hästarna m e m oridbara, det var ändå hästar i prisklassen 50 000 kr och uppåt. De var helt enkelt inte riktigt inridna, svarade inte på hjälper, stallmodiga och i vissa fall var det snudd på att man skulle ta betalt för att rida dem :D

Det hela slutade med att vi helt enkelt ringde och hörde om säljarna var hemma, så vi kunde köra förbi och titta på hästen. Det var inte EN ENDA AV GÅNGERNA som vi faktiskt valde att provrida hästarna vi tittade på. Jag tror många hade tjänat på att låta någon annan beskriva hästarna. Ett par gånger stämde knappt färgen ens en gång med beskrivningen.

Den häst vi till slut köpte, var superbillig och vi köpte honom på stallgången, utan provridning. Hade inte ens sett honom röra sig. Proffsigt.. Men det blev jättebra, vi är otroligt nöjda med honom. Men inget jag rekommenderar som normalt förfarande :D

(fick senare höra att han varit provriden ett par månader tidigare och den ryttaren var helt övertygad om att hästen var helknäpp och totalt oridbar, så allt skiljer sig från ryttare till ryttare).

Förlåt trådkapningen

Jag skulle strunta i sånna mail. Däremot om folk frågar om hästen och undrar om man kan skicka foto så visst. Har själv börjat med mailkontakt när vi köpte den sista hästen. Men jag gillar inte heller att prata i telefon:D. Det är klart man vill se många bilder på hästen innan man kanske åker långt för att titta. Jag har i alla fall inget emot att skicka bilder om de skriver på ett trevligt sätt. En del som bara skriver att de vill ha bilder; kan det inte vara till sånna där internetstall? Jag får en hel del sånna mail, när de tittat på våran hemsida.

Jo givetvis svarar man och skickar bilder om man får trevliga mail och om de frågar något om hästen ut över om det finns bild.

Jag läste nog lite slarvigt och insåg inte att folk inte ens presenterat sig. :eek: För min del så går folk som inte har ett namn bort, både på mail och per telefon och det gäller i alla sammanhang, inte bara när man ska sälja/köpa häst.

Fö tycker jag Lovisaleonoras förslag om ett standardmail som en ypperlig idé.

Fast läser man ursprungs inlägget kan man tror att jag bara utelämnade namnet men så var alltså inte fallet. Tyvärr har min bekant inte fått ett enda seriöst svar utan bara ca 40 stycken svar som ovan och liknande.

Verkar inte vara lätt att sälja häst i dag om det inte är superstam osv.

Tycker mailkontakt är helt ok i ett inledande skede, där man tar reda på om det är en häst som öht passar köparen. Blir det sedan vidare intresse, ja då vill jag naturligtvis ha personlig kontakt. Bild och film? Självklart! Vi åkte för att titta på en ungponny, som enligt uppgift var inriden av ett "proffs", som inte ville fatta galopp, slog mot skänkeln, sprang bredvid minsta lilla kryss, trots att den enligt uppgift skulle bli nästa superhoppare mm. Dessutom var den inte alls typen vi sökte. Nu var det inte så långt att köra, så vi chansade...

Mailkontakt är helt ok i början tycker jag också. Speciellt som jag tycker det är jobbigt att prata med okända människor i telefon. Förstår också att de vill ha bilder osv.

Alla gör inte som jag sätter mig i bilen, åker och tittar på en tufsig snöig, vinterpälsig och långmanad häst för att efter 2 minuter bestämma sig för att man ska ha den. Utan att sett hästen röra sig elelr så.

Helt ok med lite trådkapning. Jag tycker det är intressant att läsa om allas erfarenheter både som köpare och säljare.:)

Jag ser ingen som seriöst intresserad innan de har ringt.

En bra bild i annonsen säljer helt klart!
Men såna mail med "Hej! Skicka mera bilder" dem raderar jag direkt...

Varför skulle man vara seriösare för att man ringer :confused:
Det är säkert fler oseriösa som mailar, men nog finns det lustigt folk som ringer också...

När jag mailade på hästannonser så skrev jag ett kort brev där jag frågade lite om hästen samt berättade lite om mig själv och vad jag letade hos hästen.

Det jobbigaste med att annonsera är att folk inte verkar läsa vad det står, utan vad de vill att de ska stå...Har fått en massa mail av småungar som letat häst...i en annons där det står klart och tydligt att det inte är en särskilt lätt häst som inte passar nybörjare...

Jag ser ingen som seriöst intresserad innan de har ringt.

Där tycker jag att du har fel. Många människor använder mailen på ett ytterst seriöst sätt. Har själv varit en sådan köpare, säljaren och jag hördes inte på telefon förrän i sluttampen.

Däremot så ska man såklart ha samma framtoning i sina mail som när man ringer; man presenterar sig själv först och sedan ställer man relevanta frågor.

Jag har inte sålt häst men väl andra saker och en del som ringer har samma dåliga sätt som de som mailar(samma människor?). De vill bara ha nån att prata med i största allmänhet och då är telefonen värre än mailen tycker jag, det tar längre tid att bli kvitt personen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 472
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 615
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 516
Senast: Sasse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka