Seriöst Hjälp!

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare midnight surprise
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 161
M

midnight surprise

Jag behöver verkligen hjälp!
Min ponny är en duktig hoppare och jag satsar på att starta LB i november men problemet är att hon är ganska tung nu och har inte så värst mycket muskler så hon orkar inte riktigt hoppa en bana på 100-110...:( det går bra när man kommer med fart och kommer rätt, då går banan helt utan problem men när man måste korta galoppsprången så orkar hon inte ta sig över och då stannar hon.. stannar hellre än river...:crazy:
nu behöver jag tips på övningar så jag kan arbeta upp bra muskler!
Studs ska jag hoppa 1 gång i veckan men hon blir så lätt uttråkad så att hoppa mer än två gånger i veckan blir för mycket. konditionsträning kör jag också två gånger i veckan... vi har inga backar så klättring är tyvärr inget alternativ..:( annars hade jag klättrat ofta....:crazy:
vill verkligen träna upp henne..!:) jag är övertygad att hon skulle hoppa hur bra som helst om hon bara kände att hon orkade helt!:D

Hjälp..?:confused::crazy::)

Sv: Seriöst Hjälp!

Intervallträning i galopp är oerhört bra,under förutsättning att det är i form och i sk "cantertempo"(mellangalopp),kör med 1 min galopp och 5 min skritt mellan intervallerna och starta med 2-3 intervaller till en början och öka successivt allteftersom hon orkar mer.
Bör kunna öka styrka till det dubbla antalet intervaller efter en månad och sedan tar man ställning till fortsättningen.Lycka till!

För ponny blir det inte 1.10 i LB, bara 1.00 om det är en d-ponny ;)

Annars har jag inga tips, är inte tillräckligt erfaren...

Varför starta en klass du själv inte tror att hästen orkar med helt och fullt på ett shysst sätt? Är det rättvist mot hästen?

Som Polly_Mulle skrev ovan så undrar jag också varför du ska starta LB? Jag tror knappast du kan öva inför klassen om den är nära inpå, men om du ska starta föreslår jag att träna mycket dressyrarbete, hoppa inte mer än 1 gång i veckan om du tävlar mycket, men lägg till dagar när du har markarbete/cavaletti och rena dressyrpass. Har du inte backar så kan du ju åka iväg och klättra om det finns möjlighet. Lycka till!

Ellen

jag som personligen tycker som de andra två senaste i detta inlägg, men ska endå ge dig några tips.:angel:

Galoppträningar är mycket bra för konditionen, men du behöver bakben och ryggmuskler med, bra galoppövningar är att samla och korta galoppsprången, sen så öka och minska volter, galoppombyten mm.
mer små förslag.
bakbensmuskler och kondition kan du bygga med:
Med exempelvis klättring, inte för branta backar men lagom långa och branta, där kan du skritta och galoppera, tänk bara ¨på att inte ta ut din häst för mycket i början i backarna, och inte för ofta *för mycket träning bryter ner.
Sen min favorit gymnastikhoppning, inte högt då utan upp till ca 70 cm *beroende på häst dvs.* sen bara hoppa o hoppa, här snackar man inte om 10 hopp utan många fler, stärker.. men som här inte för mycket o för länge itaget, men du känner när din häst börjar bli trött.
Sen har vi ju hoppa stuts, hoppa varierande stuts med 3-5 hopp. stärker rygg och bakbenen.

Du behöver bakbensmusklerna för att din häst ska orka uppa upp sig och även samla sig.

Lycka till nu, men ta inte upp din lilla ponny på för höga höjder. Det kan ge tråkiga bakslag.. Ta det lungt upp i klasserna så når du längst, skynd långsamt.:bump:

Jobba mycket med studshoppning, klättring, cavaletti (en underskattad och väldigt bra övning) och framförallt mycket korrekt DRESSYRarbete.

Om hon lätt blir uttråkad, gör samma övning men i en annan miljö. Rid ut i skogen och lägg upp pinnar/stockar som studs eller cavaletti, se till att ta dig tid att åka och klättra, rid dressyr på ängar, fält, vägar, ridbanan osv. Rid skänkelvikningar över stigarna/vägarna när du rider ut, och rid hästen framåt och i form hela tiden när du rider. Det kvittar vad du ska göra, men sätt krav på att hästen ska arbeta vart du än är och vad du än gör.

Om hästen i november fortfarande upplevs tung och behöver hoppa på fart för att klara hindren - gå INTE upp en klass till.
Vänta tills hästen är både fysiskt och mentalt redo.

Man ska låta det ta tid, annars får man lära sig det den hårda vägen, och det drabbar ju inte bara ryttaren utan framförallt hästen.

Tack för alla tipsen!

Naturligvis ska jag inte gå upp en klass om jag känner att hon/vi inte är redo men jag ska träna mot LB och känner jag att hon känns klar så anmäler jag, annars inte... hon behöver INTE en till dålig erfarenhet av tävling.. har inte haft så mycket bra på tävlingsbanorna, då för att hon helt enkelt inte tyckte om att jag drev så mycket och bestämde så då lade hon av..:smirk:
Men det känns bra att ha ett mål och något att träna mot...:)
ska ta en dag i veckan då vi åker till grusgropen i valbo och klättrar lite åsså blir det myyycket dressyr, det behöver hon iaf..;)
så jag ska inte starta LB i nov, om jag känner att hon fortfarande inte är redo för det, men jag ska satsa på det..:)

Tack!:D

Om hästen inte orkar en hel bana än, så kanske det trots allt är bäst att sikta lite lägre, och vänta med Lb till våren?
:idea:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 436
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 962
Senast: lirco11
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
795
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 409
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka