Seriöst, jag måste sluta med det här!

Sv: Seriöst, jag måste sluta med det här!

Ja, visst är dom stora!
Det får plats 2,5 kg i dom på hemmakväll. Det vet ju jag..

1 liters påsar lät bra :)

Himla bra tips ni kommer med!

KL
För mig är det sockret i alla former. Det värsta är att jag fått för mig att baka flera kvällar i veckan. Muffins, kladdkaka, blåbärspaj....
Har så fruktansvärt svårt att motstå suget.

Det gör jag med. Brukar försöka att inte ha tex kakao hemma så går det inte att göra kladdkaka, som jag gör minst en gång in veckan. Men så köper jag nytt gång på gång...

Det är så dumt att lösgodispåsarna i affären är så stora, det går åt ett par hekto bara för att täcka botten. Men det är ju det de har räknat ut... :mad:

Jag tar ibland en plastpåse från fruktdisken till lösgodiset, man får en bättre känsla för hur mycket man har när det inte kan gömma sig bakom pappret i en papperspåse.

Ett tips kanske är att ta med enliters plastpåsar hemifrån. Det är ju lätt att ha en liten rulle i väska så att man inte glömmer att ta med...

Det där har du rätt i, godispåsarna är verkligen gigantiska.
Inte direkt som när man var liten och det var de där små påsarna och hade man köpt typ 20 godisar så var det massor!
En liten plastpåse ska jag se till att ta med mig nästa gång, bra tips :)

Idag insåg jag vilka olika proportioner vi har på godis.
Jag tyckte att jag och min sambo äter mycket godis, köpte en i mina ögon rejäl godispåse idag. Den räcker minst en vecka hos oss.
Den kostade 30kr..
1200kr godis är ju enorma mängder :crazy:

Det låter som ett bra första steg :)

Kommer göra som blueberry föreslog med att inte åka godis i bilen. Det blir förbud på det. Förutom under semestern om några veckor. Då får det vara tillåtet, men i begränsad mängd.

Får ta tag i godiset. Det är det som är boven. Och chipset. Blir jag sugen på chips kanske en sån liten 40 grams påse kan vara okej. Bättre än 300 gram.

Godis förbud i bilen låter klokt :)

Kanske göra ett gäng små godispåsar i förväg? Då kan du ju styra att en liten påse ska räcka en viss tid och när den är slut får du inte öppna den nya påsen förrän den tiden är kommen.

Jag tycker absolut att en 40g påse med chips är okej!
Jag tror att man kan äta allt i rätt mängd och att det är sunt, 40g är rätt mängd men inte 300g.
Totala förbud känns som att det blir lika extremt, bara åt andra hållet och det är ju inte heller bra.
Det där med balans och lagom mängd tror jag är viktigt men ack så svårt.

Tränar du något?

Det kan vara väldigt skönt att tänka att "Nu har jag tränat ordentligt och musklerna har fått jobba, jag är stolt och svettig och tänker INTE förstöra det här genom att äta godis i kväll."

Det gör jag med. Brukar försöka att inte ha tex kakao hemma så går det inte att göra kladdkaka, som jag gör minst en gång in veckan. Men så köper jag nytt gång på gång...

Matmissbruk är såklart aldrig bra.
Men jag tänker att hemmabakat ändå är mycket bättre än godis.
Hemmabakat med bra råvaror, godis är ju typ bara E...

Tänker att det borde vara en del i det hela med missbruket att välja bra och dåliga alternativ längs vägen..

Men som vanligt vet jag ju ingenting om det, jag bara funderar högt :o

Du har fått många bra tips. Här kommer ett till :) Bli en kräsen konsument. Läs innehållsförteckningarna och lär dig mer om vad ingredienserna egentligen är. Exempelvis så är vegetabiliskt fett/olja sannolikt palmolja/fett om det inte står att det är något annat. I julas hittade jag faktiskt inte en enda sort pepparkakor som var garanterat fri från palmfett/palmolja. :(

Sen har vi ju en hel del E-nummer som är tveksamma. En bok som jag kan rekommendera är "Handbok för den kräsne konsumenten". Forskarna är förvisso inte ense om effekterna av tillsatserna men då kan det ju vara vettigt att köra med försiktighetsprincipen, d.v.s. om det kan vara skadligt låter man bli det tills motsatsen bevisats. När man väl börjat lära sig mer så är det läskigt vad mycket skit vår mat innehåller och sen vill man inte ha skiten när man vet bättre. Ta Aromat t.ex. Den innehåller för det första palmfett, för det andra natriumglutamat och enligt boken ovan så kan man reagera med följande symptom: adhd-liknande reaktioner hos barn, ätstörningar, fetma, depressioner, personlighetsstörningar, fibromyalgi, hormonstörningar, aggressioner, migrän, yrsel, ångest m.m. m.m. (Det där var bara ett axplock.) Och med alla diverse tillsatser i all mat man stoppar i sig får man väl en fin cocktaileffekt också.

Jag vet inte vad som skiljer pepsi och coca cola åt, men det är väl nästan samma sak. Här är en artikel som kan få dig att tappa sugen på att dricka pepsi: http://www.realfarmacy.com/20-practical-uses-for-coca-cola-proof-that-coke-does-not-belong-in-the-human-body/.

Håller helt med :) Att läsa på vad socker gör med kroppen är också bra i avskräckande syfte, men inflammationer och ökad risk för hjärt kärlsjukdomar bland annat.

Ang lösgodisdiskarna är jag inte ett dugg frestad av dem. Ser alla småungar som går med kladdiga händer och gräver, sett nån som smakat och lagt tillbaka *spysmiley* Lösgodislådorna är kräksjukesmittspridare i min hjärna och det hjälper definitivt en hel del om jag skulle känna mig sugen ;)

30 kr?!
Sorry, men det är typ min godisfrukost :D

Verkligen olika proportioner!

Jag kommer aldrig kunna klara av att aldrig mer äta godis, så några förbud kommer det aldrig bli. Det är dömt att misslyckas för min del.

Jag tränar i perioder. Försöker få igång motivationen för tillfället.

Numera kan jag utan problem ha godis hemma, det tar inte slut direkt.

Det där är imponerade. Så fungerar inte jag tyvärr.
Men jag vet ju om det, så jag kan förhålla mig till det.
Därför det är jobbigt med kakor och dyl. som är i stora förpackningar (eller ännu värre hembakat),
Lösgodis är ju på ett sätt lättast tycker jag får då kan man köpa typ 5 godisar om man är sugen. ska man köpa någon lyxig mörk choklad finns den bara i stoooora förpackningar.

Ser alla småungar som går med kladdiga händer och gräver, sett nån som smakat och lagt tillbaka *spysmiley* Lösgodislådorna är kräksjukesmittspridare i min hjärna och det hjälper definitivt en hel del om jag skulle känna mig sugen ;)

Jag har i periodvis konsumerat en hel del godis, men efter att ha sett både ungar och vuxna gå och tafsa, provsmaka och lägga tillbaka (!) osv så har jag slutat helt. :yuck::wtf:

Om det är svårt att planera mat för en hel vecka själv så börja med något mindre t.ex. en eller två dagar. Skriver du lista på vad du ska handla i affären? Då brukar det vara enklare att hålla sig till den. Se till att ha ätit något nyttigt och vara mätt när du åker och handlar då blir åtminstonde suget lite mindre och kanske det gör att du handlar lite mindre mängd. Måste vara fruktansvärt jobbigt för dig att ha det så här, jag hoppas du kan få hjälp av det ställe du går på nu.

Idag gjorde jag ett bättre val.
Istället för att baka, vilket jag var sjukt sugen på, så åt jag hallon med grekisk yoghurt och en liten skvätt hallon.
Det stillade mitt behov idag i alla fall :d

Drastiskt beslut kanske, men vad händer om du gör upp med din man om att du inte ska ha mer pengar än en viss summa (säg 200 kr/v till att börja med som du själv var inne på)? De får du köpa godis och läsk för (pepsi max är det 'nåt' i som är grymt beroendeframkallande btw, fråga mig inte vad dock) men när de är slut så är de, och det blir inga nya förrän nästa vecka.

Vad skulle hända då? Mord på maken, skilsmässa, snatteri - eller skulle du kanske klara det? Endera att inte äta massa godis 6 av 7 dagar, eller att "ransonera ut"?

Naturligtvis komb med att kontakta ätstörningsenheten igen osv

I övrigt så gör en deal med dig själv om att du får äta godis OM du ätit något vettig INNAN. Få bort att hoppa över mat för godis, det blir både sämre för kroppen och mer godis då. Utan när du ätit något vettigt, efter det får du äta godis. Kan hjälpa lite. Men jag tror du först måste bryta cirkeln på nåt mer drastiskt vis iom att det är så stora mängder.

Senast ändrad:

Idag gjorde jag ett bättre val.
Istället för att baka, vilket jag var sjukt sugen på, så åt jag hallon med grekisk yoghurt och en liten skvätt hallon.
Det stillade mitt behov idag i alla fall :d

Jättebra gjort! ★

Själv så har jag lyckats hålla mig ifrån både godis och kakor idag :)
Det blev pannkakor till lunch med sylt men det är ju bättre än en kladdkaka. Haft bästa dagen på länge!

Och det beror på allt stöd jag fått genom tråden, så tack ni som finns här och ger massa tips :)

Jag tänkte att jag kör på max 2 burkar Pepsi max om dagen så får jag se hur det går. Jag drack 5 st om dagen innan men lyckades dra ner till tre. Så ska försöka med två.

Min man tyckte 600 kr är okej på en månad, 125 kr i veckan. Han sa att det är en bra start. Så ska försöka hålla det.
Denna veckans ligger än så länge bara på 20 kr, så 105 kr kvar.

Å så kör vi med att spara alla kvitton denna månaden så han får mer koll. Lite barnvaktsvarning men jag behöver det för tillfället. Han är super som ens orkar gå igenom det här med mig om och om och om igen..

Så skönt att din man stöttar dig, han verkar vara en toppenkille!

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för... 2
Svar
37
· Visningar
4 483
Senast: Ponnytant
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min... 2
Svar
25
· Visningar
3 905
Senast: Disen
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 641
Senast: paradiset
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 240
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka