Sex är limmet i en relation

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mirre

Trådstartare
Diskuterar just nu med en angående om det går att få ett förhållande att funka utan sex.
Kompisen hävdar att sex är limmet i relationen och jag håller nog med om det. Har svårt att tänka mig ett förhållande helt utan sex.

Så vad säger ni, håller ni med eller ej?
Kan ett förhållande funka helt utan sex?
 
Diskuterar just nu med en angående om det går att få ett förhållande att funka utan sex.
Kompisen hävdar att sex är limmet i relationen och jag håller nog med om det. Har svårt att tänka mig ett förhållande helt utan sex.

Så vad säger ni, håller ni med eller ej?
Kan ett förhållande funka helt utan sex?
För mig personligen.. Nej. För mig är sex och närhet den skillnad som finns gentemot en vän.
Men jag kan ju inte tala för andra. Om man är Asexuell och inte har någon sexdrift alls, och partnern likaså. Då kan jag tänka mig att det kan fungera utan sex, ingen kommer ju sakna det. Men å andra sidan så kan jag då undra varför man ens vill vara tillsammans som ett par och inte bara är vänner.
 
Jag behöver sex.
Men inte för att det är limmet i relationen. Men jag vill inte leva utan.

Sex är viktigt för mig men inte lika viktigt som närhet. En kram ger mig väldigt mycket men ibland är det skönt med ett ligg istället för en kram ;)
Det är liksom inte samma sak.
Kärlek kontra lust.
Jag behöver få utlopp för båda.
 
För mig är sexet i en relation viktigt, men det är inte den viktigaste delen så skulle inte vilja kalla det limmet som håller samman relationen.

Jag tror säkert att de är möjligt att ha en relation utan sex om båda parter är nöjda med att ha det så, man kan ju fortfarande älska varandra och få mycket annat utbyte av förhållandet.
 
För mig är sex såpass nödvändigt (i brist på bättre ord) att ett sexlöst förhållande är dödsdömt i längden. Skulle nog funka ok ett tag, men att vara i ett förhållande som bara funkar ok (oavsett anledning) är inte min idé om ett bra förhållande.
 
För mig personligen.. Nej. För mig är sex och närhet den skillnad som finns gentemot en vän.
Men jag kan ju inte tala för andra. Om man är Asexuell och inte har någon sexdrift alls, och partnern likaså. Då kan jag tänka mig att det kan fungera utan sex, ingen kommer ju sakna det. Men å andra sidan så kan jag då undra varför man ens vill vara tillsammans som ett par och inte bara är vänner.
Skull
Skulle tro att man vill vara tillsammans som par för man är kära i varann och kanske älskar den andre? Asexuella blir också förälskade och kära och tycker om närhet.
Jag tänker att det är kärlek och attraktion som skapar vilja till att ha sex och då blir det ett hållbart lim. Saknas någon komponent så spelar det ingen roll hur mycket sex man har, limmet funkar dåligt.
gulan
 
Diskuterar just nu med en angående om det går att få ett förhållande att funka utan sex.
Kompisen hävdar att sex är limmet i relationen och jag håller nog med om det. Har svårt att tänka mig ett förhållande helt utan sex.

Så vad säger ni, håller ni med eller ej?
Kan ett förhållande funka helt utan sex?
Jag kan absolut leva i ett förhållande utan sex. Det är långt ifrån det viktigaste för mig.

Framförallt vill jag hävda, med en dåres envishet, att man inte kan säga något generellt om det överhuvudtaget. För vissa är daglig sex livsnödvändigt, för somliga är det en krydda och vissa kan leva långa perioder utan - i förhållanden.
 
Håller med @Stereo, kommunikation är limmet.

Varit tillsammans med maken i snart 20 år och gifta i 17 år och sex har vi kanske en gång i månaden? Då vi har två barn med funktionsnedsättningar så är kommunikationen allra viktigast i vår relation. För mig räcker det att jag vet att han finns där bredvid mig när vi ska sova.
 
Håller med @Stereo, kommunikation är limmet.

Varit tillsammans med maken i snart 20 år och gifta i 17 år och sex har vi kanske en gång i månaden? Då vi har två barn med funktionsnedsättningar så är kommunikationen allra viktigast i vår relation. För mig räcker det att jag vet att han finns där bredvid mig när vi ska sova.
Vi har levt ihop sedan ungefär 2012 och ligger kanske 2 gånger i månaden. Lite mer vissa månader beroende på lust, ork osv. Alltid trevligt när man kommit igång men dagarna är späckade ändå så det blir inte riktigt tid. Kan det innebära att det blir ännu mindre om en sådär 17 år? :p det vore ju lite halvtråkigt kanske.
 
Vi har levt ihop sedan ungefär 2012 och ligger kanske 2 gånger i månaden. Lite mer vissa månader beroende på lust, ork osv. Alltid trevligt när man kommit igång men dagarna är späckade ändå så det blir inte riktigt tid. Kan det innebära att det blir ännu mindre om en sådär 17 år? :p det vore ju lite halvtråkigt kanske.

Risken finns ;)

Min förhoppning är att när barnen flyttat hemifrån om sisådär 10 år, så blir det mer av det roliga, hoppas kan man alltid :p
 
Risken finns ;)

Min förhoppning är att när barnen flyttat hemifrån om sisådär 10 år, så blir det mer av det roliga, hoppas kan man alltid :p
Jaa, det kan nog vara så. Vi har dock, innan vi fick barn, haft sexpauser på upp till 2-3 månader xD detta brukade dock bero på saker som mående, att lusten var undanskuffad. Det är ju lite lurigare än ork och tid, de sistnämnda kan man ju ta sig.
 
Så vad säger ni, håller ni med eller ej?
Kan ett förhållande funka helt utan sex?

Nej, inte för mig åtminstone. Då kan jag lika gärna vara ihop med en kompis..
Men det skiljer säkert från förhållande till förhållande... alla är vi olika :)
 
det finns många därute som redan vid 40 som tycker att sex är nåt OK, men inte nödvändigt för ett förhållande.


Sorgligt nog,
 
Jag ser det som en viktig del i en bra relation, så pass viktig del att om det är katastrofalt av olika orsaker så kan jag inte tänka mig att inleda en djupare relation om vi har hunnit så långt. :o :down:
 
Jag har varit tillsammans med min sambo sedan 1990-vi var båda i tonåren och han är den enda jag haft i mitt liv.
Nej, sex är inte det viktigaste i vårt förhållande men har närhet och mys nästan dagligen det har skulle jag ha svårt att vara utan.
Men närheten och myset leder till sex i allafall några ggr i månaden och hade nog varit svårt helt utan.
Men det vet jag inte.
Har dock svårt att tro att jag skulle avsluta vårt förhållande för att jag inte får sexuellt umgänge.
Det beror på anledningen också Är det pga att det inte finns attraktion av kärlek längre (då finns ingen anledning att vara ett par) eller är det fysiskt (då kan man ju göra't på annat vis.)
 
Har man en historia bakom sig där sexuellt tvång är inblandat, är det inte alltid så lätt. Även om jag vill känna lust och även om jag tycker om närhet så är det svårt. Jag vill inte uppmuntra till något som jag inte kan fullfölja, men utan närhet väcks inte lusten.

Kommunikation och en vilja att förstå varandra. Det håller ihop oss. Jag älskar min sambo och hoppas att han håller ut...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
4 739
Senast: Stereo
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 558
Senast: tott
·
Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 725
Senast: _Zacke_
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 020
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp