shabrak eller vojlock

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare GALOPP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 4 873
Sv: shabrak eller vojlock

Det beror helt på hur hästen jag rider ser ut.
Vissa har så kortaryggar och udda form, lägger man då på ett schabrak så tar schabraket över allt och stör helhetsintrycket. Den typen av hästar har jag alltid haft vojlock till. Det hjälper hästen att få en sida.
Hästar med långa ryggar försöker jag visuellt att korta ihop med lite större schabrak.

Jag tycker det finns fördelar och nackdelar med allt. Är på väg att köpa en vojlock för att variera med shabraken och gör att pållan svettas så mycket nu under sommaren.

Vojlock, alltid! på sommaren blir det mindre svettigt och på vintern ser man mer av den mysiga vinterpälsen. :D

Har både och men tycker det är snyggast på min ponny med vojlock. Speciellt de lite äldre modellerna som jag har. Använder de på sommaren och på vintern blir det mest några schabrak som används

Schabrak för att det är det snyggaste och ligger mkt bättre än en vojlock.

har ingen större skillnad, bara de ligger bra o still under sadeln så e jag nöjd... har dock mest schabrak pga. att jag har en sadel som är 17½tum så de flesta dressyrvojlockar blir för små...

Jag föredrar helt klart schabrak framför vojlock.
Det är stilrenare och skulle se fult ut att rida dressyr med vojlock tycker jag, schabraket ser man ju mer av och det gör att man kan matcha det med lindor och ryttarens egna kläder.. mycket roligare att köpa helt enkelt! (eller hur Cronis :p)

Schabrak när det är svalt och vojlock när det är varmt, då slipper man lite av svettfloderna ;)

shabrak är snyggast , men vojlock funkar oxå såklart

Bison min ridskola hade aldrig ett endaste vojlock när ja red där :P ja tkr alla ridskolor har sharbak ju!:angel:

shabrak, tkr att de är snyggare, har bara en vojlock desutom :P Och jag hittar aldrig några snygga vojlockar.. Tkr också att shabrak har bättre passform, vojlockar glider lätt.

Lillan_tuff skrev:
Oftast är det så skulle jag vilja säga, men det kan ju också bero på materialet i vojlocken/schabraket eller att det helt enkelt inte är ordentligt rengjorda!
Sadeln ska vara tillpassad för hästen så att man kan rida UTAN något under, dock får man i så fall rengöra lädret hela tiden för att det inte ska bli förstört (precis som du säger).
Bara ett litet tillägg.

Ang. diskutionen: Jag föredrar schabrak, tycker att det är snyggare helt enkelt. Men jag skulle inte skämmas om jag nån dag blev tvungen att rida med vojlock.

//Lillan

För nåra år sen var det "mode" att rida med bara sadel och en fårskinnspad! (Inget shabrak eller vojlock) ;)

Ska man visa upp sig så är det klart snyggast med shabrak, men på sommaren när det är varmt så föredrar jag vojlock. Tycker synd om hästen när det är varmt och den svettas mycket, å i skogen är det ju ändå ingen som ser en;) . Annars har jag införskaffat en jättefin vojlock från Hansbo:p Så jag behöver inte skämmas

schabrak, för det är snyggare.
MEN nu när det är äckligt varmt till och från får han gå med vojlock, tycker att det är onödigt att han ska behöva svettas extra mycket bara för att jag råkar tycka att schabrak är snyggare

*kl*

jag tycker egentligen inte att det spelar någon roll. urtvättade, sladdriga schabrak är lika fula som dito vojlockar, men en snygg vojlock med lite stadga och bra passform, snygg färg och kanske passpoal (då måste ju vojlocken vara lite större än sadeln) kan vara minst lika snyggt som ett schabrak!

jag har MEST schabrak, men har inget emot att rida med vojlock, har nog tom. tävlat m vojlock tror jag... :angel: :D

tycker faktiskt att när inte så många har vojlock blir det lite snyggt bara därför! :p

GALOPP skrev:
vilket föredrar ni? shabrak eller vojlock? varför?

Schabrak :bow: .....det är mycket mycket snyggare och vojlock känns dessutom väldigt omodernt

Schabrak :) Vissa voljlockar kan vara snyggare, som ett rött med vit kant jag har = julvojlocken :P Men jag har väl 10 schabrak & 2 vojlockar ^^ 1 teddyvojlock med. :) Sen brukar schabrak oftast ligga bättre & det är snyggare på tävling :D

Kram

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 186
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 424
Senast: Silje
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka