shabrak eller vojlock

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare GALOPP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 4 873
Sv: shabrak eller vojlock

Snacka om att schabrak är en mode grej, 99% här har det ju bara för att det är snyggare. Håller med vem det nu var som var uppväxt med den "gamla skolan" och schabrak hade man bara till dressyrsadlar.

Har mest schabrak nu för det finns ju nästan igen annat att få tag på. Ska man ha en vojlok i dag får man punga ut med en del. Helt knäppt. Schabraken är ju mer tyg och måste ju vara dyrare att producera. Eller?;)

Men det är ju så med tränder att har man bara kvar det gamla riktigt länge så kommer det snart tillbaka. Så jag ska nog bara använda vojlok nu så är jag först när det blir poppigt igen:rofl:

Sv: shabrak eller vojlock

apocalypsen skrev:
Det beror helt på hur hästen jag rider ser ut.
Vissa har så kortaryggar och udda form, lägger man då på ett schabrak så tar schabraket över allt och stör helhetsintrycket. Den typen av hästar har jag alltid haft vojlock till. Det hjälper hästen att få en sida.
Hästar med långa ryggar försöker jag visuellt att korta ihop med lite större schabrak.

Jag tycker det finns fördelar och nackdelar med allt. Är på väg att köpa en vojlock för att variera med shabraken och gör att pållan svettas så mycket nu under sommaren.

Precis som jag tänker! Schabrak fullständigt "käkar upp" min korta häst, de lägger sig ju ända fram till virveln, så jag föredrar vojlock till de engelska sadeltyperna på honom. Å svettigt kan det bli också på sommaren med schabrak. Fast ett riktigt vackert schabrak är ju vackert!

Ibland rider jag bara med en tunn fårskinnspad under sadeln, det tycker jag är nästan snyggast, gulligt och döljer så lite som möjligt av den fina hästen.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 193
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 427
Senast: Silje
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka