AndreaK

Trådstartare
Finns det någon här som är väl insatt i Shetland Sheepdog?

Efter många genomgångar och research av olika raser har jag (nog) tillslut bestämt mig för att skaffa en sheltie som aktiv sällskapshund inom snar framtid. Däremot förstått att det finns dålig mentalitet i rasen. Om någon sheltie kunnig här kanske skulle vilja pm mig för vidare konversation gällande val av valp, lämpliga kennlar, föräldrar djur osv vore jag tacksam! :)
 
Finns det någon här som är väl insatt i Shetland Sheepdog?

Efter många genomgångar och research av olika raser har jag (nog) tillslut bestämt mig för att skaffa en sheltie som aktiv sällskapshund inom snar framtid. Däremot förstått att det finns dålig mentalitet i rasen. Om någon sheltie kunnig här kanske skulle vilja pm mig för vidare konversation gällande val av valp, lämpliga kennlar, föräldrar djur osv vore jag tacksam! :)
Finns det några som gjort BPH så kan det väl vara en ledning?
 
Finns det några som gjort BPH så kan det väl vara en ledning?
Har ju kollat in en del intressanta kennlar. Men tycker det är svårt överlag för de kennlar jag gillar och har trevliga hundar med bra bph / hälsotester avlar på väldigt aktiva linjer och säljer enbart till tävlingsintresserade. Jag har inget tävlingsintresse eller vill hänga på en hundklubb flera dagar i veckan, utan söker mer aktiv sällskapshund men vill inte tumma på mentaliteten eller hälsan. Därför tänkte jag om det fanns någon här som har bra koll på rasen som kan hjälpa mig att hitta rätt.
 
Finns ju betydligt enklare och trevligare sällskapshundar då.
Skulle inte rekommendera en sällskapsheltie dom är ofta helt fruktansvärda.
 
Finns ju betydligt enklare och trevligare sällskapshundar då.
Skulle inte rekommendera en sällskapsheltie dom är ofta helt fruktansvärda.
Har kollat igenom många ”enklare” raser än sheltie. Men tycker ändå att sheltien passar in bäst på det jag söker, om man skulle hitta en uppfödare som värderar bra mentalitet. Alla raser har ju dåliga sidor som gör att folk avråder rasen. Men vad vet jag, kanske omöjligt att hitta en trevlig sheltie som ska användas som aktivt sällskap.

Tyvärr så intresserar inte många rena sällskapsraser mig pga dålig anatomi/hälsa som de flesta mindre raser har, eller så kräver de mycket pälsvård (klippning osv) vilket inte alls intresserar mig. Det är synd för annars skulle det vara några raser jag absolut skulle kunna tänka mig.

Tyvärr så tycker jag det är svårt överlag att hitta bra avlade sällskapshundar, då dom antingen är sjuka eller har riktigt dålig mentalitet.
 
Har kollat igenom många ”enklare” raser än sheltie. Men tycker ändå att sheltien passar in bäst på det jag söker, om man skulle hitta en uppfödare som värderar bra mentalitet. Alla raser har ju dåliga sidor som gör att folk avråder rasen. Men vad vet jag, kanske omöjligt att hitta en trevlig sheltie som ska användas som aktivt sällskap.

Tyvärr så intresserar inte många rena sällskapsraser mig pga dålig anatomi/hälsa som de flesta mindre raser har, eller så kräver de mycket pälsvård (klippning osv) vilket inte alls intresserar mig. Det är synd för annars skulle det vara några raser jag absolut skulle kunna tänka mig.

Tyvärr så tycker jag det är svårt överlag att hitta bra avlade sällskapshundar, då dom antingen är sjuka eller har riktigt dålig mentalitet.
Är en lite större papillon för liten? Min väger strax över 5 kg.
Den fyller ju annars de flesta kraven. Väldigt frisk, aktiv och atletisk och användbar till spår, agility, freestyle och lydnad t.ex. Det enda den inte skulle vara nån stjärna i är väl t.ex. apport :)
Saknar jaktlust. Är inte skällig om den fostras.

Pälsvården är i stort sett försumbar.
 
Har kollat igenom många ”enklare” raser än sheltie. Men tycker ändå att sheltien passar in bäst på det jag söker, om man skulle hitta en uppfödare som värderar bra mentalitet. Alla raser har ju dåliga sidor som gör att folk avråder rasen. Men vad vet jag, kanske omöjligt att hitta en trevlig sheltie som ska användas som aktivt sällskap.

Tyvärr så intresserar inte många rena sällskapsraser mig pga dålig anatomi/hälsa som de flesta mindre raser har, eller så kräver de mycket pälsvård (klippning osv) vilket inte alls intresserar mig. Det är synd för annars skulle det vara några raser jag absolut skulle kunna tänka mig.

Tyvärr så tycker jag det är svårt överlag att hitta bra avlade sällskapshundar, då dom antingen är sjuka eller har riktigt dålig mentalitet.
Kollat på papillon/phalene tex?
Likande päls storlek men ett betydligt mer sansat sinne.
 
Jag kan tyvärr inte ge dig råd angående kennel, då den kennel jag köpte mina shelties från inte längre är aktiv men jag tror inte det kan bli så svårt om du ringer runt och pratar med olika kennlar. Fråga efter hur de ser på sin avel, vad de prioriterar, om de själva anser att det finns rädslor, hur de hanterar valparna mm. Jag tror svaren kan ge dig ledtrådar. Sheltien har klara fördelar, de är lätta att lära gå lösa ( inte så stort intresse av andra människor, hundar eller vilt ), min ena sheltie ägde inte ens ett koppel ( vi gick inte inne i stan ). De är sunt byggda, äter ofta med god aptit, bråkar inte med andra hundar. De är lättlärda och sportiga. Pälsen är lättskött. När folk inte gillar shelties har de träffat de stressade, rädda och skälliga exemplaren, de finns också. Jag tror att man kan hitta bra uppfödare och sen ge valpen tillräckligt med lugn samt vara noga med att inte låta dem stå och skälla i olika lägen .... och få en trevlig sällskapshund. Jag var mycket nöjd med mina även om de kunde skälla loss ibland :-)
 
På vilket sätt är de fruktansvärda? :confused:
Tycker att de jag har träffat på har varit trevliga "aktiva sällskapshundar" bortsett från att skotträdsla funnits i en del.
Stressvallande?
Stresskällande?
Rädda för sin egen skugga?

Tycker verkligen inte det är en trevlig sällskapsras överlag utan man får leta länge efter dom bättre exemplaren.
 
Finns ju betydligt enklare och trevligare sällskapshundar då.
Skulle inte rekommendera en sällskapsheltie dom är ofta helt fruktansvärda.
Alla shelties är väl sällskapsshelties, även de från tävlande linjer klarar av ett vanligt liv. Det är väl inga svåra hundar så länge du får en med bra mentalitet?
Det är knappast en brukshund liksom.
De jag känner med sheltie tävlar några i agility, men annars hänger de mest med i vardagen och verkar trivas med det. Det känns inte som att de kräver arbete riktigt.
 
Alla shelties är väl sällskapsshelties, även de från tävlande linjer klarar av ett vanligt liv. Det är väl inga svåra hundar så länge du får en med bra mentalitet?
Det är knappast en brukshund liksom.
De jag känner med sheltie tävlar några i agility, men annars hänger de mest med i vardagen och verkar trivas med det. Det känns inte som att de kräver arbete riktigt.
De jag känner tränar och tävlar agility på hög nivå och skulle inte fungera som rena sällskapshundar. Så det finns olika linjer/inriktningar helt klart.
Sen har jag också träffat trevliga shelties som inte är racerbilar. Och jag har träffat de med rädslor. Så jag skulle säga att det verkligen är en ras där man som köpare behöver undersöka och fråga mycket.

Ett sätt att hitta trevliga linjer är att lära känna personer med shelties och utifrån de lära sig mer om vilka som är vad man önskar och vilka som inte är det. De allra flesta hundägare svarar gärna på frågor om sin hund så man behöver inte vara blyg 🙂 och just shelties tycker jag man ser typ överallt 😄
 
Alltså, visst finns det små arbetsmaskiner bland shelties, men de allra flesta är antingen trevliga aktiva sällskapshundar eller rädda, osäkra sällskapshundar. Välj en uppfödare som verkligen är engagerad i mentaliteten och som bryr sig om att försöka undvika skotträdslor och osäkerhet för folk i sina linjer. Ett bra tecken på att uppfödaren är engagerad i mentalitet är att avelsdjuren (åtminstone de flesta) har gått BPH eller MH. Var inte rädd att ställa frågor om ljud- och skotträdsla och hur uppfödaren ser på det.

Jag tror att det varierar mycket hur mycket shelties en träffar, själv träffar jag väldigt få där jag bor. Men träffar du nån så ställ frågor om hur den är och var den kommer ifrån!

Jag tipsar också om att det (ofta) är så att mindre päls = mer fokus på mentalitet, och mer päls = mer fokus på utställning. Det stämmer inte alltid, men ofta. Och försök att tänka bort färg om du vill ha en riktigt trevlig hund så ökar chansen att träffa rätt.
 
Är en lite större papillon för liten? Min väger strax över 5 kg.
Den fyller ju annars de flesta kraven. Väldigt frisk, aktiv och atletisk och användbar till spår, agility, freestyle och lydnad t.ex. Det enda den inte skulle vara nån stjärna i är väl t.ex. apport :)
Saknar jaktlust. Är inte skällig om den fostras.

Pälsvården är i stort sett försumbar.
Kollat på papillon/phalene tex?
Likande päls storlek men ett betydligt mer sansat sinne.
Det verkar som en rolig och fräsig ras. Det har faktiskt stått mellan papillon och sheltie. Men känner mig osäker då även om den verkar relativt frisk för att vara i sällskapsgruppen så är det ändå en dvärghund med allt vad det innebär. Hade liten hund tidigare med mild grad av trakealkollaps/lång gom och jag tyckte det var jobbigt, även fast det inte var någon allvarlig grad. Sen tänkte jag en något större hund mest pga jag vill gärna att hunden kan hänga med på löprundor i högre fart men även kunna följa med på längre vinterpromenader utan att frysa samt orka pulsa i snön. Såklart inget som säger att en liten hund inte skulle kunna hänga med, men större chans med en lite större hund. Storlek runt 35cm känns ganska rimligt för mig.

Sheltie är den ras som jag tycker är i rätt storlek och har will to please osv utan att bli för mycket hund och kan leva som en aktiv sällskapshund.
 
Det verkar som en rolig och fräsig ras. Det har faktiskt stått mellan papillon och sheltie. Men känner mig osäker då även om den verkar relativt frisk för att vara i sällskapsgruppen så är det ändå en dvärghund med allt vad det innebär. Hade liten hund tidigare med mild grad av trakealkollaps/lång gom och jag tyckte det var jobbigt, även fast det inte var någon allvarlig grad. Sen tänkte jag en något större hund mest pga jag vill gärna att hunden kan hänga med på löprundor i högre fart men även kunna följa med på längre vinterpromenader utan att frysa samt orka pulsa i snön. Såklart inget som säger att en liten hund inte skulle kunna hänga med, men större chans med en lite större hund. Storlek runt 35cm känns ganska rimligt för mig.

Sheltie är den ras som jag tycker är i rätt storlek och har will to please osv utan att bli för mycket hund och kan leva som en aktiv sällskapshund.
Men en ras är väl knappast sjuk för att den är en dvärg eller sällskapsras? Det finns ju mängder av sunda raser i just de grupperna.
 
Har ju kollat in en del intressanta kennlar. Men tycker det är svårt överlag för de kennlar jag gillar och har trevliga hundar med bra bph / hälsotester avlar på väldigt aktiva linjer och säljer enbart till tävlingsintresserade. Jag har inget tävlingsintresse eller vill hänga på en hundklubb flera dagar i veckan, utan söker mer aktiv sällskapshund men vill inte tumma på mentaliteten eller hälsan. Därför tänkte jag om det fanns någon här som har bra koll på rasen som kan hjälpa mig att hitta rätt.
Har du kontaktat dessa uppfödare och beskrivit vad du söker och vad som är viktigt för dig? Att folk skriver ut att de bara säljer till tävlingsintresserade är inte sällan för att sålla bort de som vill ha en soffpotatis att gå promenader med, när det gäller icke-arbetande raser tror jag det är svårt att sälja en hel kull till folk som är ute efter att tävla och "bo på brukshundklubben", så du kan mycket väl vara en lämplig kandidat till dessa om du tänker vara aktiv med din hund i vardagen. :)
 
Men en ras är väl knappast sjuk för att den är en dvärg eller sällskapsras? Det finns ju mängder av sunda raser i just de grupperna.
Då har vi olika erfarenheter. Har träffat många sällskapsraser och dvärghundar med diverse problem som ögon, patella, luftvägar osv. Tänker typ chihuahua, cavalier, plattnosarna osv. Alla dvärghundar har ju viss deformation i bla skallen som kan ge vissa problem, i alla fall enligt dom veterinärer jag pratat med.

Sen finns ju tex pudel och bichon havanais som är väldigt friska, men jag är inte alls intresserad av att sköta den typen av päls.
 
Har du kontaktat dessa uppfödare och beskrivit vad du söker och vad som är viktigt för dig? Att folk skriver ut att de bara säljer till tävlingsintresserade är inte sällan för att sålla bort de som vill ha en soffpotatis att gå promenader med, när det gäller icke-arbetande raser tror jag det är svårt att sälja en hel kull till folk som är ute efter att tävla och "bo på brukshundklubben", så du kan mycket väl vara en lämplig kandidat till dessa om du tänker vara aktiv med din hund i vardagen. :)
Just det här med "säljer bara till tävlingsintresserade" skriver verkligen många i diverse raser utan att faktiskt göra det. Typ ALLA uppfödare av bruksschäfer skriver "säljes till tävling och tjänst" men kanske 40% på sin höjd gör det verkligen. Resten är i aktiva hem där man tränar och aktiverar för skojs skull.
 
Har du kontaktat dessa uppfödare och beskrivit vad du söker och vad som är viktigt för dig? Att folk skriver ut att de bara säljer till tävlingsintresserade är inte sällan för att sålla bort de som vill ha en soffpotatis att gå promenader med, när det gäller icke-arbetande raser tror jag det är svårt att sälja en hel kull till folk som är ute efter att tävla och "bo på brukshundklubben", så du kan mycket väl vara en lämplig kandidat till dessa om du tänker vara aktiv med din hund i vardagen. :)
Har funderat på att göra det. Men har blivit lite avskräckt av deras krav och vill inte vara ”jobbig” när det skriver att de bara säljer till tävlings/träningsintresserade. En skrev att deras valpar kommer att kräva ordentligt träning i någon sport minst 4-5 dagar i veckan. Jag kanske kommer träna max 2-3 dagar i veckan och sen mycket fysisk motion.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 178
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp