Shetlandsparadoxen

Sv: Shetlandsparadoxen

Håller med dig, marknaden för shettisar är mättad!
Sålde själv godkänd shettishingt som gått på trav, kunde ridas av alla inkl. all utrustning för 15000 kr för sådär 5 år sedan.
Den shettisen hade alltså rätt på alla punkter utom kanske just att han var hingst men eftersom jag aldrig haft ponny utan bara jättehästar (över 170 cm) till mina 164 cm så gick han i samma skola som dem o blev lika lätthanterlig. De pengarna är inte mkt när man tänker på att det var högkonjunktur då...

Eftersom jag verkar mina hästar själv så korrigeras de kontinuerligt=ingen kostnad även om de inte är perfekta även om shettisen var det(hovis kollar hur det ser ut när han skor den som skos).

Vad gäller täckning av shettisar så måste något ha gått väldigt fel om man täcker dem, avelsmålet är väl fortfarande härdiga? Med den päls de har så är risken större att de får pälsätare än att de fryser om man inte klipper dem. Har de dessutom tillgång till ligghall så finns ingen anledning oavsett väder att täcka en shettis!

Jag täcker för tusan inte mina halvblod som föl/unghästar och då bor jag på värsta tänkbara ställe på vintern, det snöslaskar alltid med kraftiga vindar (har bott både i skåne o norrland men västkusten tar priset). De sätter päls om de får chansen.
Grannen som importerar föl från Tyskland (oldenburgare/hannoveraner mm) har inte heller sina täckta och de 40-tal som gått där de senaste 5 åren har samtliga vuxit upp till friska och mkt högklassiga djur.
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Majoriteten av de ponnyer som står på stuterierna i Sverige är INTE inkörda.

Jaha, och!!

Jag köpte min shettis från ett stuteri, men eftersom hon bara var 1 år så var hon knappast inriden eller inkörd.

Men även en äldre ponny går att köra in, rida in också för den delen. Inte alla köpare har behov av en "färdig" ponny.

/Lizzie
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Tror att en av orsakerna är att shettisar:
1) klarar sig bra på relativt lite grovfoder av hyfsad kvalitet
2) är små så den yta som krävs för att hålla många är förhållandevis begränsad om man jämför med större raser
3) ofta får gå i flock vilket gör att de klarar sig bra med ligghall
4) aldrig behöver täckas
5) låga försäkringpremier för de är sällan skadade eller sjuka
6) kan gå barfota och är det bra underlag sköter dig deras hovar ofta väldigt bra med lite assistans av några rasptag då och då
.

Ja, ja, absolut!
Det ÄR lättsamt med shettisar! Det är inte "billigt" att föda upp hästar men om man jämför med tex. Islandshästar (lättsamt för mig eftersom jag är i den branschne) kostar en betäckning 10-15 tusen med en "bra" hingst.
Dyraste betäckningen jag hittar på shettis är fyra tusen.
Dessutom är de små, tar inte så mycket utrymme..

Men om man nu har dessa 10 avkommor efter ett sto och alla är till salu, och återigen har betäckt samma sto - VARFÖR?

Varför avlar man? Då har man väl gjort något bra för rasen, man har tagit fram 10 bra avkommor - och ingen vill köpa dem.

Är det då man bör fråga sig själv om man ska dra ned produktionen kanske?
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Förhoppningsvis betyder detta att fler och fler ser värdet i denna fantastiska lilla ponny och faktiskt vill ta vara på rasen och jobba upp den ur det lite tråkiga facket som shettisen fastnat i.


Problemet med shettisar är som jag skrev överst i tråden: Det är ingen barnhäst. Problemet är att väldigt många vuxna (de flesta?) är inte intresserade av så små hästar.

Jag älskar shettisar. De är urstarka, coola, jävligt intelligenta och arbetsvilliga. Som Islandshästar fast små! :love:

Men det blir det problem: Små barn + shettisar = ofta problem.
Shettisar är smarta, starka, matmotiverade. Det blir oftast inte bra. Vilket ger shettisar dåligt rykte.
 
Sv: Shetlandsparadoxen

* Så det råder knappast brist på bra ponnyer, utan snarare bra köpare för de ponnyerna - som är villig att betala priset?

Jag tror inte problemet är priset.
Tillgång och efterfrågan är väl ett ganska välkänt ekonomiskt/företagsmässigt begrepp har jag hört...
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Jaha, och!!

Jag köpte min shettis från ett stuteri, men eftersom hon bara var 1 år så var hon knappast inriden eller inkörd.

Men även en äldre ponny går att köra in, rida in också för den delen. Inte alla köpare har behov av en "färdig" ponny.

/Lizzie

Oj, det här är en het fråga tror jag. ;)

Klart din ponny inte var startad när den var så liten.
Självklart gård et alldeles utmärkt att köra och rida in hästar, även shettisar. ;)
Men det "känns" som att det är satt i system för MÅNGA uppfödare att sälja avkommorna o-startade, och det är inte så noga med om köparen kan starta upp de eller ens har intresse av att göra det... :crazy:

VARFÖR avlar man?
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Jag tror inte problemet är priset.
Tillgång och efterfrågan är väl ett ganska välkänt ekonomiskt/företagsmässigt begrepp har jag hört...

Jo, men det är ju precis det jag skrev? Om du inte bara kopierat ut en mening ur sitt sammanhang?

Marknaden är övermättad. Och det har inget med buskaveln att göra.
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Det stora antalet importshettisar förstör oxå mkt för de svenska aveln o då blir det mkt sådana ute på marknaden med
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Det stora antalet importshettisar förstör oxå mkt för de svenska aveln o då blir det mkt sådana ute på marknaden med

*harkel*
Det här tror jag är riktat mot en specifik person som fått mycket sk*t för att h*n importerar mycket hästar.

Men jag tror att det föds betydligt många fler oönskade, svarta hingstföl i Sverige än det importeras hästar faktiskt...
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Nyfiken puckofråga, varför vill 'man' inte ha just svarta hingstar? (Säger hon som gärna skulle haft en svart valack istället för en rödskäckig, även om han är fin den lilla kofläckiga med. Helst skulle han varit fuuux dock. )
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Det är nog mest så att det finns 1000 och åter 1000 av just de svarta eftersom de och fuxarna var de enda som det avlades på under 90-talet (inte riktigt sant men nästan :angel:).
Idag har det svängt och det är alltfler som vill ha shettisar med betydligt mer färg så att nu skäckar är inne, vilket var HELT fel då jag började med det här...
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Aha, 'mode' alltså. Men ursäkta ännu en dum fråga, varför avla på svart då? Det är ju inte ubersvårt att minska 'risken' att få svart ju? (Sen om en hel bunt bruna är så mkt bättre är väl en bra fråga *s*) Och om det finns några homozygota skäckhingstar så är det ju rätt lätt avla fläckisar?

Finns ju rätt avancerad färgtest via DNA nu, och man kan ju inte bara kolla färg utan anlag som inte syns med, t ex agouti (det som ger 'brun')
 
Sv: Shetlandsparadoxen

QUOTE: På ett stuteri vars hemsida jag precis besökte fanns det 22 hästar till salu. Alla med mycket god stam.
På flera stuterier vet jag hästar som varit till salu i flera år .. QUOTE

Men jag tror du missförstår lite här..... Många, många shettisuppfödrare har ponnyer på sin tilll salu-sida som dom INTE aktivt försöker sälja. Man anonnserar inte annat än på sin hemsida, och man har inte bråttom med att bli av med ponnyn, utan man använder hemsidan för att "om någon är jätteintresserad kan jag släppa iväg just den ponnyn" Annars vågar folk inte höra av sig och fråga om den är till salu. Man vet att det är mest avelsfolk som läser på hemsidan och informerar därför på detta vis! Givetvis finns det dom som Verkligen har många till salu också, men som jag beskrivit ovan finns det MÅNGA som gör.

Jag anser inte att ponnyn "är tilll salu" om man inte anonnserar på en anonnssajt eller liknande.....Annars är det mer "kan tänka mig att sälja" om du hänger med på skillnaden.

OBS att det är så här JAG tolkar det!

Själv föder jag upp Shetlandsponnyer i liten skala. Jag har INTE betäckt ngt sto 2009 eller 2010 pga att jag ville sälja några unghästar först. Kommer att betäcka ett sto, ev. 2 sommaren 2011 då jag nu minskat mitt hästantal till den nivå då jag känner att jag har tid med fler föl!

Jag avstår hellre betäckning än att jag står med fler hästar än jag har tid med!
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Fast om man har 22 st man kan tänka sig att sälja. Då är det INTE 'till absolut rätt köpare visst kan jag släppa den'.

Då skriver man att under rätt förutsättningar är alla/de flesta av våra hästar/unghästar/etc till salu, kontakta oss gärna om du är intresserad av någon av våra hästar.

Man skriver inte 'separata' till salu ang 22 st.

(Nu vet jag givetvis inte hur det var på sidan/stuteriet som diskuterades)
 
Sv: Shetlandsparadoxen

*kl*

När jag öppnade tråden hoppades jag att den skulle handla om just detta.

Jag letar efter shettis och marknaden svämmar över av dessa. Lugnt sagt. På hästnet finns över 400 stycken till salu, många annonser återkommande. Tyvärr verkar majoriteten vara unga eller oinridna och framförallt okastrerade.

Jag har ingenting emot att köpa en äldre shetlandsponny, men de enda sådana som verkar finnas säljs för att de tröttnat på barn, o därför inte är aktuellt för mig. Shettisar som är hingstar, men jäääättesnälla är inte heller aktuellt.
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Tyvärr är det så att många uppfödare inte tar sitt ansvar o kastrerar sina hingstar innan försäljning, hur det än är så är en valack många gånger mer lättsåld än en hingst
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Tyvärr är det så att många uppfödare inte tar sitt ansvar o kastrerar sina hingstar innan försäljning, hur det än är så är en valack många gånger mer lättsåld än en hingst

Just detta var ett problem när jag letade shettis förra året. Jag har sedan tidigare ett halvblod, ett sto. Därför letade jag efter ett sto när jag var jakt efter shettis. Möjligtvis en valack om det fanns någon lämplig. Just då i juni-juli förra året var det INTE lätt att hitta ett sto - däremot var det väldigt gott om hingstar - i alla alla åldrar. Varför inte kastrera??

/Lizzie
 
Sv: Shetlandsparadoxen

För att det är dyrt att kastrera. En kastrering kostar väl mellan 2 och 3000 skulle jag tippa? Om man då kan få 5000 för hästen varför först lägga pengar på att kastrera den? Man förlorar mycket pengar där.
 
Sv: Shetlandsparadoxen

För att det är dyrt att kastrera. En kastrering kostar väl mellan 2 och 3000 skulle jag tippa? Om man då kan få 5000 för hästen varför först lägga pengar på att kastrera den? Man förlorar mycket pengar där.

Jag tror inte alls på att man förlorar pengar. Snarare att det höjer värdet på ponnyn. En valack är ju mer lättsålt än en hingst och jag skulle i alla fall vara beredd att betala ett par tusen mer för att slippa "krånglet" med en kastrering.

/Lizzie
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Jag har sett precis samma sak när jag letade efter en mindre sällskapshäst.

Eftersom jag har inackorderingar med hästar av olika kön är det inte aktuellt med hingst.

Men hingstar finns det gott om!
Att de sedan bara blir äldre och äldre utan att de kastreras eller utbildas är för mig en gåta.
Inom alla andra raser som jag har stött på så kommer hästen om den inte blir såld som ung att utbildas och visas.
Blir hästen bra så kanske uppfödaren behåller den, eller så har de höjt värdet på hästen genom arbetet de lagt ned.
Men shettisarna (eller ponny av shettistyp) förblir ovaccinerade och outbildade medans man fortsätter att producera nya föl. På vissa ställen verkar det finnas små hjordar av små hästar som bara är ledda i grimma (från föl till de som är 12-15 år).
Visst går det att rida och köra in en äldre ponny men min erfarenhet säger mig att det är besvärligare att jobba med en vuxen häst än en unghäst så de äldre går bort för min del.

Funderar på om det är för att shettisarna i många fall inte har samma "status" som andra hästar, att det är accepterat att de går i en hage och inte gör något och då inte behöver heller utbildas.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 608
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 859
Senast: SiZo
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Anon89
·
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp