Shetlandsparadoxen

Sv: Shetlandsparadoxen

Funderar på om det är för att shettisarna i många fall inte har samma "status" som andra hästar, att det är accepterat att de går i en hage och inte gör något och då inte behöver heller utbildas.

Visst är det så. När jag letade efter shettis förra året så fanns det röster omkring mig som sa att runt 1000 kr var väl helt OK att betala... jovisst för de pengarna fick du en ostammad hingstshettis som inte var helt ohanterad. Vissa är inte beredda att betala mer eftersom shettisen enbart ska vara ett sällskap :cool:.

Jag tyckte jag gjorde en bra affär som fick tag på ett välstammad shettissto på 1 år för 5000 kr :D. Och visst ska hon vara sällskapsponny till mitt halvblod - men inte enbart sällskap. Jag tycker det är kul med utställningsbiten och så gillar jag att köra ponny.

/Lizzie
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Hahah, ja där slog du huvudet på spiken för när det gäller kastration så är det lika dyrt att kastrera en shettis som ett halvblod och då blir det genast lite jobbigt...
Det var måånga gånger som jag funderade på att kastrera min som var godkänd bara för att det hade varit så himla mkt enklare men nu blev han ju slutligen såld som avelshingst så då behövde jag inte snöpa en 13-åring... (kändes inte rätt när han fått vara det så länge)
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Hahah, ja där slog du huvudet på spiken för när det gäller kastration så är det lika dyrt att kastrera en shettis som ett halvblod och då blir det genast lite jobbigt...

:bow:
Ja, absolut. Dessutom är det förmodligen så att det är lite lättare när en ponny som är ca 1 meter över havet ställer sig på bakbenen än när ett halvblod gör det = det är lite besvär att hålla shettishingstar. :crazy:

Risken att få en hingst är ganska stor. Jag skulle säga att det är 50 % "chans" :angel: Det betyder att du har 50 % chans att göra en RIKTIG förlustaffär på fölet. Trots det så avlar man vidare, år efter år efter ...

Jag fattar fortfarande inte. och jag är inte ett dugg förvånad över att det är fler som ser samma saker som jag, dvs. att det finns GOTT om ponnyer.

Appropå "svarta hingstar" så är det så att de svarta shettisarna ÄR vanligast och tyvärr så verkar det som att den stora massan (??) inte uppskattar svarta hästar..... :confused: (jag har själv VALT en svart häst, de är finast, tycker jag. Men jag ser också att de hästar som oftast är till salu är svarta hingstar).
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Jag tyckte jag gjorde en bra affär som fick tag på ett välstammad shettissto på 1 år för 5000 kr :D. Och visst ska hon vara sällskapsponny till mitt halvblod - men inte enbart sällskap. Jag tycker det är kul med utställningsbiten och så gillar jag att köra ponny.

/Lizzie

Det var väldigt billigt du fick din ponny! :)
Jag betalade 4 respektive 5 tusen för mina ponnyhingstar som jag hade.
Stona brukar kosta det dubbla.
Fast det kräver förståss också att det finns någon som är beredd att betala och eftersom det är så många shettisuppfödare som "skänker" bort hästar emellanåt (särskilt om det är ett sånt där sk. "bra" hem) så är det inte så konstigt att andra också prutar...
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Det var väldigt billigt du fick din ponny! :)
Jag betalade 4 respektive 5 tusen för mina ponnyhingstar som jag hade.
Stona brukar kosta det dubbla.

Jag är väl medveten om att jag fick min lilla ponny billigt. Ibland så har man tur, enda stoet som var till salu, säljaren var i absolut behov av att minska hästantalet pga flytt och jag var i akut behov av ny shettis. Dessutom föll jag för detta lilla sto på en gång - och det visade sig att hon passar som hand i hanske hemma hos mig. Mitt halvblod bara älskar henne och samma för mig.

Rekommendationerna från SSS är ju att ungston ska kosta 10 000 kr och hingstar runt 5 000 kr. Vilket jag tycker är rimligt för en shettis med fullstam och reggad i SSS.

/Lizzie
 
Sv: Shetlandsparadoxen

Intressant tråd och funderingar!

Min åsikt är att marknaden för shetland är väldigt mättad. Billiga, inridna ponnyer går såklart åt men i övrigt är det svårsålt. Jag föder upp shetlandsponnyer, i första hand åt mig själv och min egna avel men någon säljs varje år. Upplever att det är lättare att exportera än sälja inom Sverige. Väljer att betäcka två ston om året trots att jag har det dubbla antalet avelsston, av just den anledningen.

Har som princip att aldrig sälja hingstar (undantaget om det skulle vara godkända, dvs RS-hingstar) av den enkla anledningen att jag inte vill bidra till buskaveln eller en "olycka". Upplever det dock inte lättare att sälja valacker. Kanske om de är inridna, inkörda och med all utrustning för 8-10.000 kr men det är ju skampriser. Jag har en jättefin valack, två år, välhanterad, tömkörd med pass, vaccinerad A2+stelkramp, visad med 40 poäng, avmaskad och verkad enligt rekommendationer och så vidare, ute på annons och intresset är minst sagt svalt trots ett väldigt rimligt pris. Kanske för att han inte är fullt inkörd men å andra sidan blir ju priset ett helt annat om jag ska behålla honom ett år till, köra och ev. rida in honom och jag tror helt ärligt inte att jag bättrar mina chanser att sälja till motsvarande pris då.

Massimporterna ställer helt klart till det för den svenska aveln. Jag är för import av kvalitetsdjur, har själv importerat två i mitt tycke fina ston, men när man plockar in billiga ponnyer som är mer eller mindre kasserade i sitt hemland (oftast Holland när det gäller shetland) får jag illa smak i munnen.

Vore jättebra om SSS kunde informera mer om skillnaden och för/nackdelar mellan A-ponnytyp och renrasig shetland.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 726
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 038
Senast: SiZo
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 105
Senast: Anon89
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 087
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp