Shettis tankar

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare ejn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 194
E

ejn

Jag ska skaffa en till häst och har hela tiden tänkt mig en mer renodlad dressyrhäst.
Men nu lutar jag åt att köpa en shettis att köra med.
Jag har mer & mer kommit fram till att jag inte gillar att rida. Eller jo jag gillar att rida men det jag tycker är allra roligast är att håll i er nu:Mocka:rofl: och pyssla/fixa/greja i stallet och att köra.
Det har alltid vart en liten dröm att få ha Shettis igen (hade 2 när jag var liten).

Så vad tycker ni? Ska jag skaffa en Shettis, följa magkännslan?
Jag har ju redan 1 häst som jag rider så jag går inte miste om ridningen helt.

Sv: Shettis tankar

Jag har varit i samma situation som dej...jag var i valet o kvalet om jag skulle köpa ett kallblod eller shettis.
När jag var yngre var själva ridning i fokus...men på äldre dar njuter jag mer av att pysssla sköta om och att ha en nära relation till hästen...ridningen blir mer som en bonus.

Jag gick på min "magkänsla" så det blev en shettis och det har jag aldrig ångrat, jag älskar henne...billig i drift, robust, personlig,
perfekt körhäst och en bra ridhäst till barnen,och underbar att pyssla med...kan det bli bättre?

Lycka till med ditt val !

Mvh Sussi

Jag har en new forest som min dotter rider. Till mig själv har jag två shettisar, en som är 8 år och en som snart är 7 månader. Jag tycker ofta jag blir ifrågasatt i mitt val av häst, men jag har inget behov av att rida. Däremot tycker jag som dig, det är roligt att pyssla o greja med pållarna. Jag bygger banor med hinder o lite "knepiga" grejer för pållarna.

Jag håller även på och tränar den vuxna shettisen i att bli körd. Nån gång innan han kom till mig så har han blivit riktigt skrämd och jag tränar honom för att hans skräck ska släppa.

Så jag tycker absolut att du ska skaffa en shettis som sällskap, den kan du antagligen ha med som handhäst när du rider din stora häst. Även om de har korta ben så har i alla fall mina shettisar otroligt snabb skritt o trav!!!

//millus-shettisfrälst

Jag tycker självklart att du ska följa din magkänsla och köpa en shettis! =) Har själv skött en shettis i ca ett år. Visserligen var den ponnyn helt psyk, sparkade, bet, och stegrade mot mig. Men när vi väl tog oss förbi det stadiet (tog för visso 3/4 år) så fick jag mig en riktigt underbar vän som blev son tokig så fort jag kom o hälsade på henne :)

Tycket helt klart du ska köpa en shettis :) Har varit i samma situation som du jag blev trött på ridningen men jag älskade ändå att hålla på med hästar mocka, fixa i stallet och mysa med hästarna. Så jag skaffa en shettis inget jag ångrar han är det absolut bästa jag har och skulle inte klara mig utan han :love:

Vi har en shettis som jag kör, det är egentligen ett av mina barns hästar, men den får alldeles för lite motion, om ungarna ska sköta det själva. Så jag brukar försöka köra den, om den blivit lite riden. Det är "sketaroligt"!. Så jag tycker att , visst kan du köpa en shetlandsponny, helt klart! Jag har två kompisar i "mogen" ålder som köpt shettis bara för att det är så roligt att köra dom.

Vad har du för häst nu? Det kan bli problem, om man har en stor häst och en shettis gående på samma bete. Den stora hästen behöver kanske ett bete som är alldeles för kraftigt för shettisen. Den kan ju få fång. Många tänker inte på detta, tyvärr.:(

Jag har både stor o liten häst, på samma bete. Ingen fång här! Det man kan tänka på, om man har en häst, som har benägenhet att få fång, är att gräset innehåller mer stärkelse på natten. Man tror att för mycket stärkelserikt foder kan utlösa fång, men vet ej säkert. Det är kanske fler faktorer som spelar in. Vi har då inte haft några problem, och våra hästar av varierande storlekar, går på samma bete. Betet de går på är normalt, och innehåller inte mycket klöver.

Jag gick också på min magkänsla som skrek SHETTIS! Nu har jag två stycken, fast jag har en islandshäst också som jag rider :p Tycker körningen är sååå mycket roligare än ridningen!

Terrific: Men det problemet löser man ju enklast med att stödfodra strohästen i värsta fall. Mina shettisar har gått på bete med strohästar utan några som helst problem.

Ganska stor skillnad mellan att köra shettis och rida dressyr..;)

Gör det du känner mest för.... Både är ju roligt!

Jag ska skaffa en till häst och har hela tiden tänkt mig en mer renodlad dressyrhäst.
Men nu lutar jag åt att köpa en shettis att köra med.
Jag har mer & mer kommit fram till att jag inte gillar att rida. Eller jo jag gillar att rida men det jag tycker är allra roligast är att håll i er nu:Mocka:rofl: och pyssla/fixa/greja i stallet och att köra.
Det har alltid vart en liten dröm att få ha Shettis igen (hade 2 när jag var liten).

Så vad tycker ni? Ska jag skaffa en Shettis, följa magkännslan?
Jag har ju redan 1 häst som jag rider så jag går inte miste om ridningen helt.

Å vad lustigt att du skriver så...jag känner rätt mycket så (allt det andra är roligare än ridningen) och jag har känt mig som någon sorts hemlig förrädare som känner så....:o

Det jag älskar mest just nu (förutom mocka o pyssla :crazy: ) är att tömköra min arab (häromdagen tränade vi skänkelvikningar på vägen mellan snöpinnarna å det var skitkul) och nu har barnen en russ som är inkörd...å honom ska jag lära mig köra :love:

Rida kan man göra ibland när det faller en in! :)

Jag hade tagit shettisen! Har du redan en ridhäst så kan det ju vara kul med en liten kör ponny också.
Jag har både ridhästar och en shettis som vi kör med, jätte skoj med variationen!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 618
Senast: Stergo
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka