Shettisagility!

B

**BORTTAGEN**

Någon som kan berätta lite om shettisagility?
Vad är det för hinder, vad ska man träna på?
Regler och bestämmelser, var kan man få tag i det?

:banana:
 
Det finns en förening som heter Rid- och körklubben Shetland. De håller bl.a. på med shettisagility. På en uppvisning jag såg skulle pållarna gå över en prasslande pressening, springa under en bom med långa fladdrande plastband, gå över ett bildäck och ställa ner benen mitt i, hoppa över hinder, slalom mellan pinnar etc.
Jag letade på google men hittade ingen hemsida, däremot går det att hitta ett telefonnummer till klubben på ridsportsförbundets hemsida.
/Ann
 
www.rissla.com/rks/ är klubbens hemsida. Kanske inte så mycket information där. Men gå in och kika!!!

Det är super skoj med agility!!! Och min personliga åsikt är att det är nyttig träning för unghästen. Mina pluttar är 3 år gamla och jag tränar för fullt med dom. :love:

Lättast att träna hemma är:
Ett bildäck som dom ska sätta ner fram hovarna i. :crazy:
En ridå av plastband som man ska springa igenom.
Slalom mellan koner med bollar på. Aja baja inte riva ner :angel:
Springa över en pressening.
Gör en tunnel av en pressening (modell jätte oxer med pressening över!)
Vanliga hinder.

Sedan finns det även vippbrädor, broar och lastpallar. Förmodligen bara fantasin som sätter stopp!! :idea:
 
Till Annellen och Znozan:
Tackar för informationen! :bow:
Är faktiskt medlem i RKS, hittar dock inte någon direkt information om agility på deras hemsida.
Men nu har jag ju fått tips på vad vi kan träna på!
Tack! :)
 
På tävlingen i Norge förra året var det mycket "fram-och-tillbaka", typ slalom hit och dit. Mycket ris och kvistar också på nåt "skrämselhinder" (har dragit slutsatsen att om det går fort nog hinner inte ponnyn uppfatta vad som är läskigt!) och en träbro med lysgrön filt på. :eek:

Kom ihåg bara att man behöver träna upp sitt eget flås också, inte bara ponnyns! Attsiken vad svettig man blir av agility! :o
 
Var på tävling för ett tag sen. Två klasser. Barn under 10 år och en för de över. Vippbräda, slalom, stå still tre sek på en lastpall, genom ridå av plastband, under presseningstak, över byggplast på marken, hopp över ca 40 cm hinder. Ska du träna hemma är det viktigt att träna tillit om det är barn som ska hantera ponnyn. Litar ponnyn på ledaren följer den för det mesta med utan att vara rädd.
 
när d gäller shettisagility, rider barn när de tävlar eller är de på marken?
Ngn som har erfarenhet av att börja träna detta med en gammal shettis? (Totalt orädd, inte hanterad på ett tag men verkar pigg på det mesta!)
 
Det är väl bara att köra på? Börja med ett moment, fortsätt med nästa... :D
 
Vår shettis var 7 år när vi började. Barnen rider inte utan leder. Vi brukar ha träns men grimskaft trätt genom närmaste bettringen och fäst i yttersta. Tar bort tyglarna alltså. De små barnen får förälder eller annan större gå med om man vill. Det som är kul är att barn som växt ur shettisen alltså kan fortsätta med detta. Vi har byggt en liten bana hemma som vi tränar på. Vi har en byggplast att gå på, en pressenning uppspänd på stolpar som en tunnel, ett draperi av plastremsor uppsatt på en vädringsställning, en vippbräda, en sicksackbana av elstolpar(såna man sticker ner i marken), en lastpall med en fastspikad skiva att gå upp och stå still på, ett däck att kliva i och ett hinder att hoppa över. Bara fantasin sätter gränser. Lilla ponnyn tycker det är jättekul att tuffa runt där. Stora ponnyn vägrar att gå i närheten. Det behövdes dock en hel del övertalning innan en del av hindren forcerades, nu spinger han över plast och genom draperiet utan att blinka. Lycka till!!!
 
Passar även för vuxna.. :) Hindrerna är nästan samma som med hundarna, fast anpassade till shettisar. ;) Men man leder dom ju förstås. Hemsidan har du ju fått förut till en förening som anordnar träningar och tävlingar i agility och även andra aktiviteter för shettisar.
 
Bara att sätta igång.. :D. Vad jag vet finns ingen övre åldersgräns för shettisen, men minst tre år gammla ska dom va.
Det är bara till att börja träna upp flåset, för här är det bara att springa fort som 17 he he he!!
 
Är det för sent att börja med en shettis som är 6 år? Han är ju inkörd och riden, men jag har ju aldrig varit med på nått sånt här! Får man komma och titta när andra tävlar?? :confused:
 
Jag började med shettisagility för ett år sen. Men två ponnyer som va 4 och 9 år. Det är inte alls försent att börja med agility, jag körde ju in ena ponnyn när hon va åtto. No problems!
 
Självklart är det bara att åka och titta!!
Det är aldrig försent. Vet en liten pålle somvar 19 när han provade på första gången!!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Hästnyheter Detta året ändras reglerna för bedömning av SWB:s treårschampionat. Ridprovet är inte längre obligatoriskt för att få diplom, och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 606
Senast: Mauen
·
  • Artikel
Hästnyheter Det här är en ganska enkel markarbetsövning som tränar ryttaren i att känna rytmen, och rida bra vägar mellan hinder. Övningen passar...
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lite som väntat fortsätter det komma nya avslöjanden om missförhållanden hos ridsportsprofiler. Vi får nog räkna med att ha det så ett...
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp