Shettisaveln på 60/70 talet...

Jamtland

Trådstartare
Någon som var med i svängarna redan då? Skulle behöva hjälp med lite frågor om hur det gick till då...

Jenny
 
Nja, SÅ länge har jag väl kanske inte hållit på....
Men det bästa är kanske att försöka kontakta något v de större stuterierna som har hållit på sen dess, t.ex Furunäs eller Almnäs. Kanske även Kärlingehult?
Det är dem jag kommer på just nu som borde varit igång då och som fortfarande finns i livet.
Patrons stuteri på Orust har väl hållit på längst av alla, men frågan är om Brita lever längre...
Vem som har resp stuteri kan du hitta i stuterinamnsförteckningen på SPAFs hemsida, den adressen har jag dock itne tillgänglig just nu...
 
Hej.
Du kan även kontakta Östertorps stuteri, förvisso håller dom på att avveckla sin avelsverksamhet och Östertorp är sålt, men dom har mycket kunskap.
 
fråga skäpperöds. dom har hållt på i över 30 år har ja för mig..
 
Egentligen är jag lite dum... Jag lägger ut frågorna här också och har inte ni svar så får jag höra med dom ni nämner.

Hur såg reglerna ut för avel då? Fick man betäcka egna ston med egen hingst (som inte var godkänd i Sverige för avel)? Fick man registrera sådana avkommor? Hur funkade det med språngsedlar? Skickades dom in, eller behöll hingstägaren dom?

Jenny
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Behöver hjälp med en boktitel, har helt glömt vad den heter... Boken är skriven av mamman till en tjej som i unga tonåren blir...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: Milene
·
Hundavel & Ras Någon som vet någonting alls om denna sällsynta ras? Trodde den var ”ny”, men det verkar som om den godkändes av FCI redan på 60-talet...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: kolblakkur
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 741
Senast: kamomillo
·
Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp