Bukefalos 28 år!

Shettisutställning!

F

fannytomen

Hej!
Jag har lite frågor angående shetlandsponnyutställningar. Jag har aldrig ställt ut en häst innan, men nu tänkte jag ställa ut mitt sto i Vartofta den 25:e september (är det någon som ska dit? :laugh: )

För det första undrar jag vilken klass jag ska anmäla mig till. Shettissto, 12 år, fux (dock tycker jag hon inte är en fux, men det är en annan sak). Vilken klass platsa hon i?

Vilka dokument/intyg måste jag ha med mig? Hon har pass med full stam i och är registrerad i Sveriges Shetlandssällskap. Dock har hon ingen exakt mankhöjd (den står inte i passet) men hon är registrerad som a-ponny. Behövs det att hon är slutmätt?

Då hennes förra ägare inte har vaccinerat henne så har jag fått börjat om på nytt. Hon har fått sin första spruta, kan jag ställa ut henne även om hon inte fått alla sina sprutor? :confused:

Måste jag vara medlem i Sveriges Shetlanssällskap? Hur blir jag det?

Vilka papper ska jag skicka med (om jag ska skicka med några) när jag anmäler henne?

Och tillslut, vad kostar det? Kan inte hitta det på deras hemsida; http://www.shetlandvast.se/ och klicka på "Kommande" under "Utställningar".


Tack på förhand! :)
 
Sv: Shettisutställning!

Tack för tipset! Har suttit och läst en massa på olika forum, och nu vet jag allt lite mer! :laugh:
Har dock några frågor kvar.

Måste jag vet exakt hur hög min shettis är? Hon har aldrig blivit slutmätt. Om jag måste det, hur gör jag det? :)

Måste min shettis vara vaccinerad mot hästinfluensa? Ska påbörja en omvacination, men hon hinner nog inte få alla sprutor innan utställningen. Kan jag ställa ut henne i alla fall?

Tack på förhand! :D
 
Sv: Shettisutställning!

Några mätintyg behövs inte på utställning men domaren kan fråga hur hög hon är. Då är det ju bra att du vet på ett ungefär.

(jag har en connemara som är över 148cm men som jag ändå ställer ut på ponnyutställning. domaren frågar alltid hur hög han är och det blir ju lite nedslag på "typen" i och med att han är nästan en dm för hög egentligen men sedan har jag fått kommentarer om "behåller typen väldigt bra trots sin storlek".)


Vaccinationskrav har jag aldrig varit med om att det är på enbart utställning. Men det får du nog läsa i proportionen för utställningen, där står alla handlingar du behöver ha.
Hästen måste vara reggad men du behöver inget medlemsskap.
 
Sv: Shettisutställning!

Tusen tack! :D
Så skönt att jag slipper oroa mig för mätintyg och att hinna få alla vaccinationer klara innan!
Jag är ganska säger på att hon är 1,06 och eftersom hon är shettis så går det ju bra :laugh: Dock är det inte inskrivet i hennes pass, och jag är inte 100% säker på det.

Hon är med i Svenska Shetlandssällskapet :) Tack ännu en gång! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 715
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 261
Senast: Kakis
·
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 809
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 166
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp