Shires Combo utetäcken

gylle

Trådstartare
Någon som har koll på passformen (speciellt hur stor halsen är) på Shire Tempest Combo och Shire Highlander Combo ?

Har sedan innan Shires Typhoon Combo och Shire Stormcheata Combo (det dyraste) och dessa två är inte alls lika i halsen till hingstens är typhoons väldigt rymliga hals perfekt medans Stormcheata är betydligt smalare och går på håret att knäppa runt vilket ju känns lite för tight.

Köpte ifjor den svenska "kopian" men den var rejält mkt smalare i halsen och fungerade inte alls gick inte ens att knäppa på hingsten (och för övrigt knappt ens på något sto).

Har under många år haft deras 100 gr typhoon combo till honom (och lagt under ett tunnare termo när det blivit snäppet kallare fram tills det blivit riktigt kallt och det tjocka stormcheatat kommit fram istället).

Såg att de ändrat tyg helt på Typhoon i år till 1600 den och därmed höjt priset också en bra bit naturligtvis (dessutom var det slut i storleken där jag brukar handla).

Började dock kolla på de två andra Tempest 180 gram fyllning och Highlander 200 gram och funderar fram och tillbaka vilket som vore bäst att köpa (att dessa var betydligt billigare påverkar ju lite också då han går själv och hans täcke inte utsätts för någonting och aldrig haft ett märke därav finns inte för hållbarhetens skull särskilt stor anledning att betala mer för kraftigare tyg det senaste har hängt med i 5 år innan det började läcka)

Dock är det intressanta innan jag ens behöver fundera vidare på att ev köpa de andra hur passformen är på dem iom att det inte är samma framförallt halsen på de två andra, så någon som har något av dem och kan säga om de har mkt rymlig hals eller om den är åt det smalare hållet ?
 
Sv: Shires Combo utetäcken

Puuuuuttt Är det verkligen ingen som har dessa täcken och kan säga något om hur passformen är på dem ?
 
Sv: Shires Combo utetäcken

:eek: Mitt Stormcheeta och Typhoon har enorma halsar!! och min häst har grövre och mer hals en normalhästen och då hänger det ganska mycket av halsen på undersidan. Så jag upplever halsarna som stora! Mitt Highlander har lika stor och rymlig hals. Ska dock tillägga att jag har 155 på mina täcken om halsarna kanske blir rymligare på dem? Men jag skulle nästan kunna ha mindre rymliga halsar på min.
 
Senast ändrad:
Sv: Shires Combo utetäcken

:eek: Mitt Stormcheeta och Typhoon har enorma halsar!! och min häst har grövre och mer hals en normalhästen och då hänger det ganska mycket av halsen på undersidan. Så jag upplever halsarna som stora! Mitt Highlander har lika stor och rymlig hals. Ska dock tillägga att jag har 155 på mina täcken om halsarna kanske blir rymligare på dem? Men jag skulle nästan kunna ha mindre rymliga halsar på min.

:confused: Är alltså ditt stormcheata lika stort i halsen som ditt typhoon ? Har du samma tjocklek på dem ?
Typhoon 100gr är bra i storlek på halsen till grabben (kunde varit lite längre men man kan ju inte få allt här i världen), däremot är båda de två årgångarna (det stålgrå och det guldiga kommer inte ihåg vilka år de är ifrån de grå är äldst) jag har av stormcheata 300gr väldigt smala även om det går så är de betydligt smalare än typhoon.

Hingsthalsar kräver en hel del storlek på halsarna har jag fått erfara och då har han ändå inte någon särskilt grov hals har sett många hingstar med mkt grövre nacke de lär verkligen ha problem att hitta halsar som passar.
För övrigt är det 155 han har också även om han egentligen bara behöver 145 men han slukar så mkt i bringan så det blir för trångt där med 145.
 
Sv: Shires Combo utetäcken

:confused: Är alltså ditt stormcheata lika stort i halsen som ditt typhoon ? Har du samma tjocklek på dem ?
Typhoon 100gr är bra i storlek på halsen till grabben (kunde varit lite längre men man kan ju inte få allt här i världen), däremot är båda de två årgångarna (det stålgrå och det guldiga kommer inte ihåg vilka år de är ifrån de grå är äldst) jag har av stormcheata 300gr väldigt smala även om det går så är de betydligt smalare än typhoon.

Hingsthalsar kräver en hel del storlek på halsarna har jag fått erfara och då har han ändå inte någon särskilt grov hals har sett många hingstar med mkt grövre nacke de lär verkligen ha problem att hitta halsar som passar.
För övrigt är det 155 han har också även om han egentligen bara behöver 145 men han slukar så mkt i bringan så det blir för trångt där med 145.

Min är lika dan. Behöver bara 145 på längden men är så stor i bringan att han behöver 155 för att sitta bra i bogen. Gäller alla märken och Shires sitter bäst.

Stormcheeta 400g och är från -08
Typhoon 400g och är från -10
Highlander 100g och från -10.

Alla rymliga i halsen. Kanske att Stormcheetat är något mindre men inte så jag märker så stor skillnad - men Typhoon är ruskigt stor i halsen! Som sagt så får han plats med en hel del till. Den är bra (!) mycket större i halsen är tex stallkompisens Rambo.
 
Sv: Shires Combo utetäcken

Min är lika dan. Behöver bara 145 på längden men är så stor i bringan att han behöver 155 för att sitta bra i bogen. Gäller alla märken och Shires sitter bäst.

Stormcheeta 400g och är från -08
Typhoon 400g och är från -10
Highlander 100g och från -10.

Alla rymliga i halsen. Kanske att Stormcheetat är något mindre men inte så jag märker så stor skillnad - men Typhoon är ruskigt stor i halsen! Som sagt så får han plats med en hel del till. Den är bra (!) mycket större i halsen är tex stallkompisens Rambo.

Alla HW halsar är extremt smala så det är inget bra täcke att jämföra med de sitter tajt tom på hästar med tanig hals och finns inte susning av en suck att knäppa på de med lite mer nacke oavsett kön.

Treadstones med fast hals är också väldigt smala (dock är de långa, den längden skulle jag vilja ha på shires halsar).

Weatherbeata är knepiga deras lösa halsar är jätterymliga sitter löst tom på hingsten men vad jag kan bedömma från bilder så är deras fasta halsar inte alls rymliga :confused:, har ännu inte stött på ett sådant i verkligheten och varit för feg att beställa ett från utlandet iom att halsen inte ser rymlig ut på bilderna annars gillar jag deras täcken skarpt klart det som håller bäst tätt.
 
Sv: Shires Combo utetäcken

Har inga andra täcken att jämföra med som har hals. Men jag vet att mina vintertäcken skulle kunna vara flera dm mindre i omfång. Rambotäckets hals kan jag inte för en chans i världen knäppa på min. De är på tok för små.

Weatherbeeta har jag ingen erfarenhet av. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 762
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 243
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 600
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp