Shires täcken-taskig passform?

Grängesberg

Trådstartare
Hej!
Efter att ha läst mycket här om att Shires täcken ska vara bra etc så köpte jag ett att prova till mina D-ponnyer..

Dom har normalt 135 i storlek och därför köpte jag 135 cm på detta oxå.

Men banne mej vad dåligt det ligger på båda! Det är helt fel placering på bogvecken! nästan vid magen och trångt i bogen! Längden i rygg verkar passa bra men knappt att dom kan gå med täcket!

Är det mina hästar det är fel på eller har andra samma problem?

Sv: Shires täcken-taskig passform?

Känner inte igen det. Tvärt om tycker jag att shiretäckena passar bra till ponny med breda bogar. Har hört att de som har mycket tunna och smala hästar tycker att shiretäckena blir för stora men inte tvärt om. Köpte ett svartrutigt regntäcke för ett tag sedan och det satt perfekt

Jag gillar verkligen inte Shires täcken, de är nog de täcken som ligger sämst på mina hästar (utav dem jag provat).
Har haft ett par sådana täcken och visst, de har hållit bra, men hästarna har fått skav och de har stramat kring bogarna.

Numer köper jag FAL eller Horseware och ska det vara ett billigare täcke får det bli Börjes MacPro eller Jacson.

Jag har också nyligen köpt ett shires täcke ett regntäcke med foder det var lagom i bogen men något kort köpte ett 145cm täcke och det brukar i normala fall vara något långt. Annars tycker jag täcket är bra men om jag köper fler shirestäcken kommer jag att köpa 155cm.

Märkligt!
För mina är ganska breda i bogarna(Irländare) och det stramar enormt, dom kan knappt ha täcket.

På mina passar Svea täcken helt perfekt! Även Horseware som jag föredrar att köpa.

Bucas har jag också testat och det funkar men 135 är dock lite stort i bogen till mina, vilket jag också tycker är konstigt för jag har läst att dom ska vara trånga..men inte på mina.

Bra att det inte bara är mina som är felskapade då.. :)

Men man börjar ju undra eftersom jag läst mycket bra om Shires.. Mitt gick dessutom sönder direkt! Blev ett stort hål på häcken efter en dag i hagen. Jag har sytt det så gott det gick.

Det är dessutom väldigt långt i sidorna. Hänger som en kjol på gubbarna som är 148 cm o kanske lite till.

Funderar på att prova täcket på min minsting som är en liten C, och klippa av på sidorna! Då kanse det kommer till användning i alla fall.

Jacson har jag bara ett enda och det är ett fleece som jag köpte till min lilla C. Köpte 115 cm och det har väldigt dålig passform, hänger fram på bringan. Längden är dock bra i rygg, men spännena fram är hemska!

Dom täckena är skit dåliga... går sönder med en gång och de går alldeles för långt ner... min pålle fastnade och trampade sönder ett sånt täcke så jag köper dem inte igen...

Normalt har jag Börjes billiga regntäcken till mina ena ponny och dom passar honom jättebra i storlek 125.

Shiretäcket däremot stramar över bogarna och är så kort i sidorna att det blåser upp under magen och han blir kall om magen.....

Likadant med Bucas..dom ligger som ett litet frimärke uppepå ryggen....burrrr

Så numera köper jag enbart Börjes billiga...och ännu har jag aldrig behövt laga något sådant täcke fast mitt äldsta köptes 1996.....

Tycker också att de verkar ha lite skum passform. Har inte köpt något själv men har sett hur täcket ligger på andra hästar i stallet.

Har nyligen köpt Shires täcken till båda mina hästar. En breeed fjordning och ett smäckert varmblod.
Täckerna sitter kanon på båda två. Alldeles lagoma i bogen, dvs stramar ej, men är ej heller för stora. Bogvecken sitte rbra och uppfyller sin fuktion.
Jag är helnöjd och kommer garanterat att köpa Shires igen.

Jag har flera shires täcken , och känner inte igen det där.

Har haft shires på båda mina hästar och har många som har Shires täcken och har inte vart med om det tidigare utan alla har suttit bra :) :bow:

Har också Shires och är nöjd! Lite långa på sidorna men annars bra. Håller tätt, har inte gått sönder än och ligger bra på mina hästar.

Men eftersom hästar ser så olika ut så kan ett märke inte passa alla hästar, så är det ju bara.

Hej!
Jag har nästan bara Shires till min häst. De sitter alldeles utmärkt och efter att ha provat ALLA regntäcken i min ridsportsaffär är Shires det enda som inte läcker efter en hel dag i ösregn.
Men alla hästar är olika, precis som vi människor och det vore ju konstigt om alla täcken passade alla hästar.

// Tovan

Köpte ett Shires m. halvhals i 125cm till min pålla som vanligtvis drar denna storlek, men det var för litet! Så nu får hon ha ett 135cm som hänger som ett tält istället.

Grängesberg skrev:
Dom har normalt 135 i storlek och därför köpte jag 135 cm på detta oxå.

Är det mina hästar det är fel på eller har andra samma problem?

Hade precis samma "problem" med min häst - han passar annars alldeles utmärkt 135 oavsett täckesmärke. Men just i Shires, så måste han ha 125 istället, då sitter täckena som gjutna! Helt perfekt - har nog aldrig haft ett utetäcke som sitter bättre!

Behöver väl knappast nämna att jag är mycket nöjd med mina Shirestäcken... ;) :D :love:

Mvh Huntress :)

Vi har två st Shire vinter täcken, och de sitter super bra på våra hästar, och är fortfarande hela (inköpta förra året).

Jag har shires täcken å är jättenöjd!Mina hästar är helt olika byggda å dom passar iaf.Tycker dom är som alla andra stalltäcken...

Har Shire bra täcken? Jag har ett kallblod som ä'r vääääldigt bred över bogen och kan bara ha ett täcke med hals (annars skaver det som fan..) Är Shires ngt ni kan rekommendera då?

På min fullblodskorsning ligger shirestäcket väldigt dåligt. 145 som i vanliga fall brukar passa perfekt, är för kort i ryggen och skaver på bogarna. Däremot ligger det helt ok på varmblodet. Dock gick det sönder efter 1 vecka, så jag köper inga fler shires!

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Står lite i valet och kvalet på om jag Hööks eksemtäcke skulle kunna vara en idé, det som heter Shield nånting. Köpte ett Fly...
Svar
3
· Visningar
742
Senast: skiesabove
·
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 339
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 762
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Hur vet man material i trappa?
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur