Sporthorse

Trådstartare
Hej
Någon som är kunnig på kennelklubbar?
Vad innebär det rent praktiskt att köpa rn hund registrerad I SHK. Är SHK en seriös organisation?
 
Okej, då var det som jag misstänkte. Hunden kan alltså vara en blandras men reggade som renrasig hund i SHK?
Vet inte hur deras register fungerar men så vitt jag vet lägger man själv in hundarna och intygar uppgifterna. Men hundar kan vara dubbelreggade så finns det en SKK stamtavla i grunden är det ju inget "fel" om den är reggad i SHK också för att kunna ta deras championat osv.
 
Svenska Hundklubben registrerar inte blandraser (om de inte plötsligt börjat göra det nu). Deras stamtavlor är naturligtvis lika mycket värda inom deras organisation som SKKs stamtavlor är inom den organisationen. Bara för att deras stamtavlor inte räknas inom SKK, så innebär ju inte det att de skulle vara mindre värda inom deras organisation. Lite som att säga att ICA-kortet är ett låtsaskort bara för att det inte gäller hos Coop.

Svenska kennelklubben är den klart största stamboksförande instansen i Sverige, men de är alltså inte den enda.

Svenska Hundklubben anordnar en del utställningar och där kan man vinna cert, championat etc, som är officiella inom SHK. SKKs titlar och meriter gäller inte hos dem. Man måste alltså förstå att det är två olika föreningar och stamboksförande instanser, båda lika officiella inom sina egna sfärer, men inte över gränserna.
 
Svenska Hundklubben registrerar inte blandraser (om de inte plötsligt börjat göra det nu). Deras stamtavlor är naturligtvis lika mycket värda inom deras organisation som SKKs stamtavlor är inom den organisationen. Bara för att deras stamtavlor inte räknas inom SKK, så innebär ju inte det att de skulle vara mindre värda inom deras organisation. Lite som att säga att ICA-kortet är ett låtsaskort bara för att det inte gäller hos Coop.

Svenska kennelklubben är den klart största stamboksförande instansen i Sverige, men de är alltså inte den enda.

Svenska Hundklubben anordnar en del utställningar och där kan man vinna cert, championat etc, som är officiella inom SHK. SKKs titlar och meriter gäller inte hos dem. Man måste alltså förstå att det är två olika föreningar och stamboksförande instanser, båda lika officiella inom sina egna sfärer, men inte över gränserna.
Fast det är ju inte samma sak. SKK är den officiella organisationen i Sverige och den enda organisationen som erkänns av den officiella internationella hundvärlden.
 
Jag har inget emot SHK alls, tvärtom har jag varit med på en del av deras prov som tävlingsträning och även ställt ut på deras utställningar och kommer göra det framöver också som ringträning för den kommande valpen.


Men som avelsregistrering är det värdelöst (om hunden inte är dubbelreggad) eftersom man då blir helt låst till enbart deras evenemang och hunden då blir att likna vid en blandras inom SKK och SBK.
 
Fast det är ju inte samma sak. SKK är den officiella organisationen i Sverige och den enda organisationen som erkänns av den officiella internationella hundvärlden.
Fast SHK tillhör också en internationell organisation: IKU (International Kennel Union).

För oss inom SKK-sfären så är det lätt att tycka att det bara är vi som är officiella, men i själva verkar så är det bara så att vi är störst. SHK bildades i början av 1900-talet och i början var de likvärdiga med SKK. Med tiden så blev SKK den större organisationen och idag kan de inte jämföras i storlek, då SHK har mindre antal medlemmar än vad många av rasklubbarna inom SKK har.
I början av 1980-talet utsåg Näringsfrihetsombudsmannen (idag finns inte denna instans, utan är sammanslagen med Statens pris- och konkurrensverk och heter Konkurrensverket) SKK och SHK till stambokförande instanser för hundar och kennelnamn. Ingen skulle vara mer officiell än någon annan och hundägare skulle få välja var de ville registrera sina hundar.
SKK drog ju det längre strået här, men det är ju bara för att de hela tiden haft en större verksamhet.
 
Jag kan inte hitta något om öppna register (typ hunddata/avelsdata) inom SHK. Vet du om det finns @LaMagia? Om det inte går att se sådant, då blir det ju omöjligt för valpköpare att göra ordentliga val av uppfödare osv.
 
Fast SHK tillhör också en internationell organisation: IKU (International Kennel Union).

För oss inom SKK-sfären så är det lätt att tycka att det bara är vi som är officiella, men i själva verkar så är det bara så att vi är störst. SHK bildades i början av 1900-talet och i början var de likvärdiga med SKK. Med tiden så blev SKK den större organisationen och idag kan de inte jämföras i storlek, då SHK har mindre antal medlemmar än vad många av rasklubbarna inom SKK har.
I början av 1980-talet utsåg Näringsfrihetsombudsmannen (idag finns inte denna instans, utan är sammanslagen med Statens pris- och konkurrensverk och heter Konkurrensverket) SKK och SHK till stambokförande instanser för hundar och kennelnamn. Ingen skulle vara mer officiell än någon annan och hundägare skulle få välja var de ville registrera sina hundar.
SKK drog ju det längre strået här, men det är ju bara för att de hela tiden haft en större verksamhet.
Intressant! Tack för infon. Jag ser att klubben är väldigt gammal.
 
Fast SHK tillhör också en internationell organisation: IKU (International Kennel Union).

För oss inom SKK-sfären så är det lätt att tycka att det bara är vi som är officiella, men i själva verkar så är det bara så att vi är störst. SHK bildades i början av 1900-talet och i början var de likvärdiga med SKK. Med tiden så blev SKK den större organisationen och idag kan de inte jämföras i storlek, då SHK har mindre antal medlemmar än vad många av rasklubbarna inom SKK har.
I början av 1980-talet utsåg Näringsfrihetsombudsmannen (idag finns inte denna instans, utan är sammanslagen med Statens pris- och konkurrensverk och heter Konkurrensverket) SKK och SHK till stambokförande instanser för hundar och kennelnamn. Ingen skulle vara mer officiell än någon annan och hundägare skulle få välja var de ville registrera sina hundar.
SKK drog ju det längre strået här, men det är ju bara för att de hela tiden haft en större verksamhet.

Jo men igen då, jämför FCI och IKU....
 
Fast SHK tillhör också en internationell organisation: IKU (International Kennel Union).

För oss inom SKK-sfären så är det lätt att tycka att det bara är vi som är officiella, men i själva verkar så är det bara så att vi är störst. SHK bildades i början av 1900-talet och i början var de likvärdiga med SKK. Med tiden så blev SKK den större organisationen och idag kan de inte jämföras i storlek, då SHK har mindre antal medlemmar än vad många av rasklubbarna inom SKK har.
I början av 1980-talet utsåg Näringsfrihetsombudsmannen (idag finns inte denna instans, utan är sammanslagen med Statens pris- och konkurrensverk och heter Konkurrensverket) SKK och SHK till stambokförande instanser för hundar och kennelnamn. Ingen skulle vara mer officiell än någon annan och hundägare skulle få välja var de ville registrera sina hundar.
SKK drog ju det längre strået här, men det är ju bara för att de hela tiden haft en större verksamhet.
Läste i något av deras protokoll att dom letar efter en ny paraplyorganisation att tillhöra eftersom IKU, som är ryskt, i princip har slutat fungerat i västvärlden.

https://ikuworld.org/

Blev kontaktad för några år sen av en kvinna i Ryssland som tydligen var ansvarig för vinthundar inom IKU på nåt sätt.
Hon ville absolut köpa en Silken Windhoundvalp från mig och sätta fart på rasen inom IKU. Och registrera i IKU och föda upp.
Jag tyckte inte att det lät så intressant att få in rasen inom IKU med tanke på att dom må vara seriösa på sitt sätt, dom kan ändå inte mäta sig med FCI. Det kändes snarast som att det skulle kunna vara en belastning för rasen.
Det blev ingen valp till Ryssland :-)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Fritid Det är så att jag kommer jobba in en större summa genom ett av mina intressen och eftersom jag är sjukpensionär kan jag inte ta emot...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 791
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 708
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 109
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp