Shortchaps för vidare vader

eyz

Trådstartare
Finns det? Jag är kort och har tjocka vader. Eftersom jag för tillfället inte kommer i ridstövlarna tänkte jag införskaffa chaps men tycker de blir så långa när de är tillräckligt vida.

Hur ska man göra? Specialbeställa måste ju kosta massor och det vet jag inte om jag är beredd att göra. :cool:

Sv: Shortchaps för vidare vader

Tycker nästan alla chaps jag provar är just för sådana ben, korta och tjocka:p Själv har jag svårt att hitta långa och smala utan att behöva specialbeställa från typ Dyon.

Finns det? Jag är kort och har tjocka vader. Eftersom jag för tillfället inte kommer i ridstövlarna tänkte jag införskaffa chaps men tycker de blir så långa när de är tillräckligt vida.

Hur ska man göra? Specialbeställa måste ju kosta massor och det vet jag inte om jag är beredd att göra. :cool:

Graninge har världens bästa gaiters/chaps. Passar perfekt till graninges jodphurssko men även till andra. Jag som har vader som en bättre hockeyspelare trodde inte mina ögon när dragkedjan gick igen!! Dom är snyggt skurna och sitter fint och behagligt på benen.

Jag har köpt ett par Mountain Horse Excelsior, de finns i många storleksvariationer. :)

Jag köpte L med extra vidd, de sitter kanon på mina 42 cm-vader, snygga är de också! :love:

Jag köpte faktiskt ett par från MH förra året, men jag har inte en aning om var de är nu. :o Fast egentligen vill jag ha gaiters dessutom...

Graninge är väl så himla dyrt, och inte vet jag var man hittar deras produkter heller. :cool: Samma med TIB horse..

Stupid me...

Tack för länken! Men krymper de med tiden? ;)

Pfiff har ett par svarta i mocka.

Näe, de sjunker väl ihop lite när man går. De breddar sig lite också, eftersom det är resår.

Granngården fick jag som tips när jag letade. Kollade dock aldrig eftersom jag hittade ett par jag gillade (och kunde knäppa :o) på Hööks.

Nu skulle jag bra gärna vilja hitta ett par snygga ridstövlar som går att knäppa också...men mina ben är helt feldimesionerade, de är alldeles för tjocka högst upp, precis under knät, så det blir alltid för trångt just där.

Önskar att jag såg ut som fördomarna säger - ni vet - alla dressyryttare har superlånga smala ben! :rofl::rofl::rofl: Skulle inte tro det.

Jag tycker inte TIB chapsen är att rekommendera om man har tjocka vader. Jag har stl.S på mina, 36cm tjocka vader och 40cm långa och dom är tajta.:crazy:

Jadu, om jag kunde minnas det... De ligger tyvärr i stallet så jag kan inte kolla heller, det är 4 mil dit. Men de är svarta, mocka med ett spänne högst upp. Kan vara Jacson kanske, sitter ett märke högst upp på vänster ben vet jag. De var lite tighta från början, men är nu perfekta efter lite användning!

Hur breda behöver du?

Jag köpte chaps i somras som fanns upp till 50 cm breda, har länkar nånstans å tror det finns både chaps (short) och gaiters i breeeda modeller.

• Gilla
Reactions: Sar

YES! Ska mäta vaderna inatt på jobbet, hittar inte måttbandet här hemma nämligen (något slarvig av naturen är jag ja...) så jag vet tyvärr inte nu men det lät intressant. Inbillar mig att gaiters ska ge mer stövelkänsla, ve inte hur sant det är men jag gillar stövlar bäst. Känns bara onödigt att köpa nya stövlar som förhoppningsvis bara används bågra månader...

Dom jag köpte var jättebra, och jag fick bra känskla i dom, jag hade då ridit stövel/chapslöst i flera år.
Dessutom hade chapset en smart reflex passpoal på sidan, och bredresår för tajt och bra passform.

Mät å återkom sen :)

Vänstervaden är 40 cm, högervaden 40,5. Mätte utan byxa över så jag antar att man bör lägga till en cm. Men vad blir bäst, 41 eller 42? Kanske inte gör någon större skillnad...? På längden ligger det nånastans mellan 40 och 42, var lite svårt att mäta. :D Fast det var ju hela benet, om chapsen är 42 cm räknar de väl från häl/vrist (där den börjar där nere) till knäveck? DÅ blir det knasigt med storlekarna har jag märkt.

Kollade på Hööks men de hade bara passande vidd på modeller som jag inte kunde hitta i deras sortiment... :cool: Börjes hade bara smala modeller.

Hoppas du är räddaren i nöden Cronis!

Jag hittade ingen strl. guide på sidan du länkade till men tänkte ev. ringa och höra med dem. Inväntar Cronis svar för prisjämförelse. :) Sen ska vi nog inte bortse från det faktum att de nog inte tar emot samtal just nu...

Fast iof, du kanske vet hyfsat? L brukar inte vara vida nog hos andra märken, men dessa kanske är lite större?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
170
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 859
Senast: Squie
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Smitare - hur gör ni?

Hästrelaterat

Tillbaka