Bukefalos 28 år!

Shoulder fore / shoulder in

Asa_S

Trådstartare
Vad är skillnaden? Kollade på filmerna av Jane Savoie på youtube och i en jobbar de med rakriktningen i övergångar trav-galopp, dels i "first position" som verkar vara helt enkelt rak häst, men också i "shoulder fore" när inte "first position" räcker till. Tyvärr är filmen snett framifrån så jag kan inte se hur mycket hästen är böjd, men som jag uppfattar det vill hästen tippa över ryttaren på utsidan i fattningen för att slippa vinkla inner bak, vilket man försöker komma åt med dessa övningar. Spontant känns det som att bogen ska innåt/framåt i shoulder fore och då med rak häst, möjigtvis ställd i nacken, medan shoulder in blir som en vanlig öppna. Men jag vet inte, har faktiskt aldrig hört uttrycket förut?
 
Sv: Shoulder fore / shoulder in

Är det alltså inte bara jag som inte har hört det tidigare? Efter sökning på annan sökmotor på jobbet har jag fått flera träffar och det verkar helt enkelt vara fråga om "svag öppna", hästen ska gå på 4 spår men med inner bak mellan framhovarnas spår. Så nu vet vi det!
 
Sv: Shoulder fore / shoulder in

"Shoulder fore" är, som jag fått höra och lära mig, ett begrepp som ursprungligen skapades av Steinbrecht och är en öppna på tre spår - medan "Shoulder in" fick sitt namn av Gueriniere (stavning?) och är samma grej fast på fyra spår. Numer används uttrycket "Shoulder in" ofta lite slarvigt för båda dessa varianter, oavsett man rider på tre eller fyra spår.
 
Sv: Shoulder fore / shoulder in

Aha. De träffar jag fick verkade vara ganska överens om att det används rakriktande samt som förberedelse för öppna på tre/4 spår och det var nog också så det användes på filmen. Men som vanligt i ridsammanhang får man väl vara beredd på att det används med olika "innehåll" :). Någon träff hade det vid bild på häst som jag skulle beteckna snarare som böjd rakt fram, men jag läste inte vidare där.
 
Sv: Shoulder fore / shoulder in

En islänning kallar det för "halv öppna", lösgörande o innan hästen klarar öppna om jag fattat rätt.
 

Liknande trådar

Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 740
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp