Sidepull-träns?

E

Enigma

Någon som har erfarenhet av sånt? Funderar på att köpa ett och skulle gärna vilja att någon kunde berätta lite om det. Är det bra eller dåligt, vad är det som är bra/dåligt med det, hur skiljer det sig från grimma/träns med bett mm?
 
Om du redan inte har märkt det så finns det hur många trådar som helst om Sidepull
 
Jag har aldrig ridit på ett riktigt side-pull, men har tillverkat ett själv. Sätter bara tygeln i remontgrimman :) Funkar utmärkt. Hästen trivs som fisken i vattnet, han lyssnar lika bra som med bett. Jag tycker att det är ett bra alternativ, jag tycker inte om att sätta bett i munnen på min bästa kompis :/
Om du vill pröva men inte lägga ut pengar på det så gör som jag =) Eller så kan du köpa ett billigt från hööks, de har visst börjat sälja ett för runt 200:- tror jag...

Vad vi än säger om för/nackdelar här tycker jag att du skall pröva, o se vad just din häst säger om det.
 
Om det är bra eller dåligt går inte att svara på. Själv tycker jag det är bra, men jag har även sett människor som är hårda i handen sitta och svära över hur lite hästen svarar på ett sidepull. Det beror helt på din inställning.
Och sedan finns det ett fåtal hästar som faktiskt inte gillar saker på nosen, som reagerar med mera obehag när man skapar ett tryck över nosen än när man tar med ett bett i munnen.
Rent generellt anser jag att bettlöst är ett väldigt bra huvudlag, om du som ryttare är konsekvent med att kommunicera "ge efter för tryck" till din häst (d.v.s. ge efter när hästen ger, så att ni inte hamnar i dragkamp). Hamnar man i dragkamp i ett bettlöst kan det bli VÄLDIGT bekvämt för hästen att lägga sig på (såvida vi utesluter sidepull med repnos, dessa är enligt mig skarpare än ett hackamore).

Vad som är bra:
Hästen slipper störas av att ha något i munnen
Det trycker inte på tungan
Det tar inte upp plats i munnen
Är inte stelt, hårt och skapar visst obehag om det slår i tänderna eller lanerna (lanerna är bara täckta med tunn hud, under detta är det ben).
Skapar mindre obehag än ett bett

Vad som KAN vara dåligt:
Några få hästar känner sig fasthållna och börjar slå med huvudet/alternativt får panik
Skarpa varianter (såsom de med rep) kan ge brännskador och även infektioner på nosryggen
Om ryttaren är hård i handen/dålig på att ge eftergift så blir det bekvämt för hästen att lägga sig på

Det skiljer sig inte mycket från grimma, förutom att det sitter stadigare. En grimma är ju ofta väldigt stor runt nosen, så den tenderar att hamna för långt upp på nosryggen (ger då otydligare signaler och betydligt sämre respons från hästen). Sedan så är det som med för stora bett, om det är "löst"/stort så glider det en bit innan ditt tygeltag får effekt, så då får du även en fördröjd reaktion hos hästen.

Träns med bett är en helt annan sak än sidepull. Största skillnaden är att bettet sitter i munnen och med bara lite våld/dålig tillpassning kan göra skada eller irritera hästen, medans sidepullet bara sitter på utsidan av huvudet och rätt tillpassad inte kan göra mycket skada alls.

OBS; jag har uttalt mig om de bettlösa träns som INTE har repnos. Rep över nosen kan göra minst lika mycket skada som ett bett, om inte mera; och göra minst lika ont för hästen.

Själv syr jag mina egna bettlösa träns ungefär som en grimma i skarphet; delen över nosen är i mjuk teddy och bred, mjuk och flat, vilket gör den nästan mildare än en grimma (men den verkar fortfarande bättre än en grimma, eftersom den sitter tightare/stadigare på huvudet och har ringar för tygeln).
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 292
Senast: Badger
·
Utrustning Fick med ett träns från Antares till nya ponnyn. Skulle vilja köpa en ny nosgrimma men kan inte hitta någonstans vilken storlek tränset...
Svar
0
· Visningar
216
Utrustning Är det någon här som använder floating boots? Jag funderar på att köpa dem till min häst och skulle gärna höra era erfarenheter av dem. ☺️
Svar
1
· Visningar
596
Senast: super
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
870
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp