• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare coletessan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 965
C

coletessan

är det någon som har en bild på ett sidepull? vad är för och nackdelar med denna bettsling?

// T

Sv: sidepull

Jag rider min häst på sidepull.
Använder ett från hööks med repnos, men använder ett mycket tjockt nosludd(av fårskinn) då det blir för skarpt och även ger ett hårt och konstant tryck annars.

För- och nackdelar.
Fördelar finns det många.
Till skillnad från ett vanligt bett så sitter det ju inte i hästens mun. Det innebär att hästen får vara helt ifred om ryttaren släpper efter i tygeln. Hästen slipper att konstant ha "press" på sig. Det blir naturligare och dessutom blir eftergiften tydligare. Framförallt blir det mycket bekvämare och hästen slipper störas av ryttarens hands varända rörelse hela tiden.

Chansen att man skulle göra illa hästen är också mindre. Hästens mun är känsligare än hästens nosrygg. Alltså är det större risk att man skadar hästen i munnen. Dessutom ser man om man är för hård i handen då hästen blir svullen på nosryggen då.

Om man jämför det med hackamore - som till utseendet ser ut att verka likadant - så är det för det första mildare. Hackamoret är inte konstruerat på samma sätt som ett sidepull. Ett hackamore fungerar som en hävstång. Det gör att du genom mycket liten kraft kan skapa rejält trygg mot nosryggen, och tänker man sig inte för så kan man skada hästen illa. Ska man få samma kraft med ett sidepull så får man ta i ordentligt och det tror(hoppas) jag att de flesta ryttare har vett nog att inte göra.
Dessutom verkar hävstångeffekten så att nackstycket åker fram när man tar i tygeln. Alltså får hästen ett tryck bakom öronen som inte alls är speciellt behagligt. Detta leder till spänningar i nacke och käke som sedan kan utvecklas till stora mun-/hals-/rygg-/benproblem om man låter det hålla på för länge. Och jag talar av egen erfarenhet när jag säger att sånt tar tid att åtgärda sen. Och det är inte roligt att veta att ens häst har ont överallt.

Sedan tycker jag personligen att hästen bär sig bättre själv när man rider på sidepull. Den blir inte lika beroende av handen. Min häst rider jag i princip helt utan stöd ibland. Han trivs väldigt bra med det. Jag fick känna på riktig, självarbetande form för första gången när jag red min häst på sidepull. Det var som att han sa - "tack, äntligen ger du mig möjligheten att jobba". :smirk:
Hästen får även lättare att hålla sig balanserad om den har ryttarens hand på nosen istället för munnen.
Hästens mun är egentligen för känslig för att placera ett bett i.

Nackdelar finns det inte så många tycker jag.
Det kan hända att hästen - om man har så milt sidepull som jag - vill vila lite i handen när den är trött eller har träningsvärk. Det har hänt mig kanske två-tre gånger. Men det har aldrig varit något problem. En liten påminnelse och det är löst.

Anser att sidepull är det bästa "bettalternativ" som finns. Sen är det alltid bra att variera. Min häst föredrar det helt klart, ofta dyker kan in i det innan jag ens fått tyglarna över huvudet på honom. ;) Och jag behöver aldrig be om form eller bärighet.

Jag tror inte att jag har missat något - isf. lägger jag till det sen.

Min häst med sidpull för första gången(utan nosludd);
3585_18757.jpg
3585_26920.jpg

Jag skulle tro att din modell är bättre än min. Min har för liten nos och trycker på nosryggen ganska rejält. Min häst fick en bula efter första ritten(utan nosludd). Då red jag i skritt i ca 20 min utan att hålla i tygeln.

Så till alla intresserade - köp inte min variant. :D

har just skaffat mig ett sidepull till min shettis, han tävlas i körning och körs just bara, känns då som en vettig lösning att kunna jobba honom med bettlöst alternativ också. det enda som jag tycker är att han kommer i en lägre form och jag får honom inte riktigt lika "med", men han söker sig dock nedåt o arbetar på bra.

shoebox.msnw

Jag upplever att min medryttarhäst går mycket bättre vid dressyrarbete med sidepull. Framförallt förändras min ridning, jag rider mer med säte och vikthjälper och mindre med tyglarna. Hon störs inte lika mycket av mina händer om jag råkar ge för kraftiga tygelhjälper av misstag. För mig känns det precis som tintilar säger, "tack, nu ger du mig möjlighet att jobba" :) När jag rider med sidepull försöker jag ha "långa" tyglar, så att jag bara får tryck på nosen när jag gör förhållning eller dylikt. Då måste hon bära sig själv, något som hon har haft svårt för tidigare.

Hon tycker dock inte om vanliga sidepull-träns med rep över nosryggen. Då jag var på kurs hos en westernryttare fanns det flera olika varianter av sidepull med flätat läder, och det är ett sådant jag vill köpa. Just nu gör jag ett hemmagjort sidepull av en nosgrimma med metallringar på sidorna. Fäster sidostycken och tyglar i dessa ringar.

Nackdelar är väl att man inte får tävla på sidepull. Inom western så räknas det inte som bett, utan som träningsredskap. Och dressyr är det kört (konstigt nog). Hoppning och fälttävlan vet jag inte om det räknas som betsling. Den andra nackdelen är att jag inte törs använda sidepullet jämt. Rider jag bara ut i omgivningarna har jag det på, men ska jag över den närbelägna hårt trafikerade vägen eller ut med någon av stallets ponnytjejer har jag tränsbett. Om något händer med risk för liv och lem litar jag inte på att jag får stopp på hästen det med sidepull.

Jag skulle ädnå vilja rekommendera alla ryttare att prova att rida sina hästar på sidepull, speciellt de som har problem med hästens "form", mun eller liknande. Det stärker förtroendet för hästen, att den verkligen lyssnar utan bettet, och gör att ridningen förändras till mindre huvud- och tygelfixerad (tycker jag).

Annars syr dom säkert upp på beställning. Kan tillägga att jag har neoprenskydd på nosremmen och att jag använder den mest vid tömkörning.

tack för svaren...
har en fråga till, finns det något träns/ bettsling som är som typ en blandning av sidepull och vanligt bett i hästens mun... såg en som såg ut att ha nån blandning av det, vet inte om de va något hemma bygge, eller om de finns nåt träns som ser ut så... någon som vet? eller rider på de?

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag letar sidepull just nu och undrade om det här hade någon hävstångs effekt? Förlåt i förväg om det är en dum fråga😅
Svar
14
· Visningar
1 355
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
975
Senast: Shixle
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Sryoqwe
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 862
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?